experter! hur e vibiemme domobar

soulola

Member
Hej soulola här, en redig skånsk newbie ,inlurad i coffeträsket av en kompis

Har tittat på Vibiemme Domobar den ligger bra till i pris för min fru, he he

Tacksam för uttalande!!!
 

wesaft

Well-known member
Jag var inne på att köpa en sådan, den verkar vara mycket kompetent till att göra espresso.
Skummar ocskå mjölk bra, men man måste vänta en stund först. (icke hx)

Sen väntar jag på zix och Cheffalos ord, de är tidigare ägare av maskinen vet jag.

Välkommen hit till forumet.
 

zix

Well-known member
Min VBM Domobar var skitbra. Haft den i tre år, gick som en klocka hela tiden. De bästa espressona i mitt liv har jag gjort i den. Kanonmaskin att börja med också, det gjorde jag. Den är mer förlåtande än Gaggiorna, och den generella nivån på kaffet blir bättre.
Dock behöver du ju en bra kvarn till den. Det finns många att välja på, men det som de flesta här verkar köpa är väl Rancilio Rocky, Minimoka M-203 och Anfim KS Self. Och bland de lite dyrare verkar Macap M4 och Mazzer Mini vara poppis. Och bland lyxlirarna Mazzer Mini E.

Om du vill skumma mycket mjölk och slippa vänta på att maskinen kommer upp i ångtemp, samla lite till pengar och handla en vibiemme domobar super istället. Eller nån av BFC-maskinerna, super levetta t.ex. De är säkert lika bra.
 

soulola

Member
Demoka Espressomühle M-203 , heter kvarnen

Demoka Espressomühle M-203 Heter kvarnen är detta ett ok paket för pengarna?

Eller rekomenderar ni ngt annat paket , tjatig och svår fråga förstår jag, men

de e f__n inte lätt att vara barn i början
 

zix

Well-known member
Det där ser ut att vara precis samma modell som den jag hade: samma knappar, svarta sidor.
Det ska finnas nån variant som det har gjort något "taste-job" på, alltså fixat fram lite finare knappar och så. Den är isåfall dyrare. Jag kan dock bara hitta bilder på den nya Domobar Super.
Skillnaden mellan Domobar och Domobar Super är, som sagt, att du inte behöver vänta på att skumma mjölk med Domobar Super.

Domobar är en "single boiler", enkokare-maskin. Domobar Super är en H/X boiler, värmeväxlarkokare-maskin. Där har du skillnaden inuti, och det är där man har "sparat in" på Domobar. Den domobar jag hade var mkt bra byggd inuti, men det är klart att det skulle kunna vara annorlunda nu. Priset är inget direkt nytt, men det är ju kul att de har ett paket med minimokan. Bra kombo.

esw.nl säljer också vibiemme domobar, men de har inget sånt paket som du beskriver. Själv har jag lackat ur fullständigt på att handla såna här grejer över internet, och jag vet ingenting om det ställe du länkar till. Esw har dock folk här handlat hos - såvitt jag vet har det visat sig funka. Stirra dig inte blind på priset, det är min rekommendation.
Iallafall, här är esw.nl:s sida om domobar.
http://www.esw.nl/shop/index.asp?sgroup=33&product=426
 

mag

Well-known member
Kvarnen du tittat på är enkel men ger mycket valuta för pengarna. Maler jämt och bra, du har även en bekväm steglös inställning av malningsgraden.
Obs som zix skriver att maskinen i denna version saknar värmeväxlare (hx), dvs du kan inte skumma och brygga samtidigt utan måste vänta några minuter från att du bryggt till att du har tillräckligt tryck i ångröret. Detta kan tyckas vara en petitess för den oinvigde men om man gillar mjölkbaserade drycker bör man punga ut med några loppor till och få en värmeväxlare - väldigt mycket mer bekvämt och medger bättre kapacitet då man ska brygga mer än en mjölkbaserad dryck. Man slipper massa väntetid helt enkelt.
Dock är domobaren IMHO i denna version vääldigt snygg.
 

lupoo

Well-known member
*Host, host* Med en enkelkokarmaskin behöver man inte flusha i tid och otid för att hållla ner värmen inför bryggning ;) Ville bara säga det.
 

zix

Well-known member
just det. Är det espresso man gillar så är alltså domobaren perfekt.
 

drjukebox

New member
Jag köpte Vibiemme-paketet med en Nero (svarta sidor istf rostfritt, marginell skillnad i utseendet bara) samt Demoka 203 för €841 av caffe-milano.de på tyska ebay.
Frakten bara €20! Snabb leverans, allt ok.
Detta var det mest prisvärda paket jag kunnat hitta på internet.
db6c_1_b.JPG

Byggkvaliteten är ok men inte fantastisk. Vet inte hur den jämför sig med andra, men bättre än de Isomac jag tittat på.

Rostfria modellen INOX kostar €110 extra.
SUPER modellen med HX kostar €500 extra - om det är värt det är upp till var och en att bedöma. Tar cirka 30 sekunders väntan innan man skummar utan hx.

Kvarnen funkar fint, stänker lite men vafan.
Enda invändningen mot Vibiemmen är munstycket till mjölkskummarn - HELT OMÖJLIGT att skumma med denna. Be leverantören att byta munstycke från fyrahåls till tvåhåls.
Det finns kanske ännu bättre munstycken, som detta?
e3_1_b.JPG
 

zix

Well-known member
Inte alls helt omöjligt att skumma med det. Jag har sett cheff göra en rosetta med det påsatt på en snarlik BFC, som möjligen kan ha haft något bättre tryck för ångan.
Det munstycke du visar förstår jag mig inte alls på. Är det nåt sånt där turbomunstycke? Annars duger tvåhålsmunstycke fint, så länge hålen inte är för stora på det. Samma typ som sitter på BFC, alltså finns det på Kaffemaskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp