Estate coffee, Rio Verde - Yellow Bourbon

treefinger

Well-known member
Var förbi på St:Eriksboden i Uppsala och såg att det var en ny böna i kvarnen, en Brasiliansk sådan från estate coffee.

Faktum är att det var första gången jag testade ett Brasilianskt kaffe. Hade inte några höga förväntningar direkt då jag inte läst sådär häpnadsväckande mycket positivt om bönor därifrån.
Bönorna är från Sul de Minas, Rio Verde av typen Yellow Bourbon.

Skottet i koppen blev förhållandevis kort, men det gjorde mig bara desto gladare.. håll dom korta säger jag bara, precis som jag föredrar min espresso. Smaken kan inte beskrivas som något annat än helt fantastiskt. Väldigt lent, en sötma så påtaglig som jag aldrig upplevt i något annat kaffe. Marsipan, sirap och nötter är några av de nyanser som dyker upp.

Har ni chansen att testa kaffet så gör det!


200-pose-RioVerde.jpg
 

brengen

Well-known member
Något liknande kör jag hemma nu.... Yellow bourbon från Mogiana, Sul de Minas fast rostat av Kontra coffee.

Upplever den inte helt oväntat som väldigt söt och syrlig. Har börjat gilla den mer och mer men ingen av de riktiga favoriterna.
 

NiklasM

Well-known member
Någon som vet var i Sthlm man hittar detta? Nya bönor är alltid trevligt att testa.

//niklas
 

treefinger

Well-known member
Kaffe & Tetradition vid Birger jarlsgatan 90 ska det finnas bra utbud av estate coffee.

Happy hunting! Och glöm inte att skriva någon rad om de kaffen du köper med dig! :)
 
Fick med mig just en sån påse hem idag. 65 kr för 250 g.

Jag tillredde det i pressbryggare, och banne mig, jag tror att jag har hittat mitt Kaffe! Smaken är som sagt lite nötig, chokladaktig och sött sammetsmjuk.

Fixade nyss en andra kopp, och kunde då inte motstå frestelsen att pytsa i två små droppar vispgrädde. Det blev nästan som att äta en chokladtryffel till kaffet, kakaotonerna framträdde ännu mer.

Det går säkert utmärkt att tillreda detta härliga kaffe på italienskt vis, men presskanna kan alltså också rekommenderas!
 

kafei

Well-known member
Låter ack så härligt!


De hade fått in ett par sorter av 'Estate coffee' på kaffemaskinen (roslagsgatan) när jag var där för nån dag sen (köpte dock inte hem något)
 

Emil

Well-known member
Yellow bourbon från JoN är också väldigt god och söt. Provade den som espresso och i Aeropressen i morse... mmmmmmmm. Kanon fin böna ! Tummen upp!!
 
Estate coffee, Rio Verde - Yellow Bourbon

Det låter som om det skulle kunna falla mig på läppen. Har någon sett det i Stockholm?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp