Tips i London?

marmander

Well-known member
Verkar som vi är flera som är på resande fot. Milano, Thailand och...London. Har läst någon tipstråd om Bar Italia i Soho. Finns det andra "måsten" för en fikalover i London. Även sånt som tillbehör - butiker med kul koppar mm.
 

Tallinn

Well-known member
Starbucks på Oxford Street? :lol: Det jobbiga med London är att allt ändras så fort. Hade ett stamhak förr, Café Hanover, drevs av italienare och vi kallade det för Cafe Hangover men det är borta sedan länge.

Den goda sidan är att det är stenhård konkurrens och ganska lätt att hitta bra ställen. Nyfiken på den här tråden, en londonresa skulle också vara kul!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kunde faktiskt inte hitta något givet ställe senast jag var där. Det mesta var ju bättre än hotellfrukost-kaffet, men inget var väldigt bra ute på stan..
 

hippokid

Well-known member
Caffé Vergnano 1882, ligger på 62 Charing Cross Road, London.
Gott kaffe med ett glas vatten till utan att man behövde betala extra för det(extremt ovanligt i England). Var ett kalasställe för ett år sen när jag var där senast iaf, med ett stort j-a ånglok till kaffemaskin. Bild och vägbeskrivning syns här:
http://blog.davidkaspar.com/archives/2005/09/cafe-vergnano-62-charing-cross-road-london.php
Som sagt, det var ett tag sen, men det var det bästa kaffe jag drack under ett halvår från och till i London.
 

stangetz

Active member
London är en underbar stad att hänga på caféer i, här kommer mina favoriter (alla i Soho):

Caffe Vergnano (62 Charing Cross rd): Håller med föregående talare, detta café är ett måste, och maskinen måste ses. Espresso: "Caffe Vergnano 1882"

Maison Bertaux (28 Greek street): Tror inte stället ens har en espressomaskin, hit kommer du för atmosfären, quishen och det colombianska bryggkaffet.

Bar Italia (? Frith street): Ett "café" utan motsvarighet. Italiensk personal, sport, vitlök och diverse deli som hänger från taket. Maskinen är en 4-gruppers gammal leva-Gaggia. Espresso: "Bar Italia"

Blue Room / the Living Room (3 Bateman street): En plats för poeter och författare, saknar en motsvarighet i Sthlm. Här känner man sig som hemma, problemet är bara att andra också gör det och således ockupperar alla sittplatser.

Beatroot (92 Berwick street): Mycket i genren ekologiskt, veggo och fair-trade. Satsar hårt på sallader och dyligt. Maskin av okänt märke. Jag kunde inte ha föreställt mig det när jag gick in, men här drack jag faktiskt den godaste espresson under min London-vistelse. Espresso: Sumatra

Flat White (17 Berwick street, mittemot Beatroot): Två skinande La Marzocco (Linnea) och personal som skulle kunna ställa upp i BC vilken dag som helst. Cappuccinon är nästan lika snygg som om Costas (heja! heja!) själv skulle gjort den.

Yauatcha (15 Broadwick st): Det här tehuset måste bara ses och upplevas. (Dim-sum på bottenvåningen). Den grymmaste meny av teer jag någonsin sett, massor av oolong (som de kallar för "Blue Tea"). Har för mig att jag såg en Faema E61 Legend där också, hmm...

Good luck!
 

Geoff

Member
Tycker definitivt att Monmouth Coffee Company är väl värda ett besök. De har många trevliga bönor som de rostar själva. Testa deras filterkaffe, riktigt, riktigt bra. Bryggs efter beställning, rakt ner i koppen...:D
 

marmander

Well-known member
Tack för alla tipsen. Tyvärr var det ju bara en kortvisit så vi hann inte med alla ställena. Bar Italia bjöd förvisso på genuin känsla, men ska jag recensera espresson jag fick så föll den inte på läppen. Tunn crema och liten kropp. Förmodligen en miss i hantverket som inträffar med jämna mellanrum även för stjärnbaristas, men för 2 pund för en single (ca 28 spänn) så tycker man att de borde låta såna "måndagsex" gå i slasken direkt.

Bästa espresson blev mycket otippat mitt i värsta turistströmmen på portobello rd, där mina förväntningar på att hitta något att skriva hem om var mycket små. Men där uppenbarade det sig. Mitt på Portobello Rd låg ett cafe med skönt retro Elektramaskin

http://www.matthewalgie.com/ma_pics_sell/barlume.pdf

och en tjej bakom spakarna som verkade ha koll på läget. Och så var det. Bästa Londonespresson den här gången, med god marginal. Lägg därtill att kaffet var Fair Trade och ekologiskt, samt att det var en av de billigaste shotsen under resan (1,20 - ca 18 spänn - ja, London är dyrt), så blir helhetsintrycket mycket positivt.
Adressen:
http://www.progreso.org.uk/shop-portobello.html

Kaffet levereras av följande leverantör, och det blev givetvis ett kilo hemköpt av den trevliga rostningen.
http://www.matthewalgie.com/
 

kit_brenner

Well-known member
Skall och hälsa på min lillasyster i London om ett par veckor. Hon jobbar på dagarna så då skall jag definitivt prova ovanstående ställen, blir perfekt att bara driva runt lite sådär lagomt koffeinstinn. :)
 

robpow

Member
Favoriten just nu är Sacred vid Carnaby Street, ung halvvägs ner för gatan. Det drivs av några nya zealändare och deras "flat white" är väl värd ett besök. En flat white liknar en fransk "crème", dvs espresso med lite varm/skummad mjölk, halvvägs mellan en macchiato och en liten latte.

/m

Första inlägget!
 

Lars

Well-known member
Flat White (17 Berwick street, mittemot Beatroot): Två skinande La Marzocco (Linnea) och personal som skulle kunna ställa upp i BC vilken dag som helst. Cappuccinon är nästan lika snygg som om Costas (heja! heja!) själv skulle gjort den.

Kan bara hålla med. Mycket snygg latteart och de levererade med jämn kvalitet. Coolt med 2 st 2 gruppsmaskiner. Mazzer kvarnar (en Mini och en Robur vad jag kunde se). Drack även en god ristretto och vi köpte med oss en påse bönor som nu finns i kvarnen där hemma. Mackorna var också väldigt goda. Även trevlig lokal & personal. Rekommenderas verkligen!
 

MalinC

Member
Tinderbox, 21 Upper St i Angel, granne med Matthew Algie's espresso lab/London Coffe School.

Fernandez and Wells, 73 Beak St
 

Matts

Active member
Bar Italia för kulten, kaffe är sådär, prova sen i närheten flat/white och Fernadez and Wells, det sist nämda ett café samt en deli som är urläcker strax bredvid. Mourmoth coffe nära covent garden på samma gata som kafets namn är ett måste. Dom rostar säljer bönor, trångt 70-tals feeling men kaffet är det bästa London kan uppbringa. Skall själv dit på torsdag med da Matteo personalen
 

MaZ

Well-known member
"Nån" borde göra en POI-lista som man kan importera i navigator eller Google Earth, det hade varit kung att ha med sig.

Dessutom vore det ett smycke för Riktigtkaffe.se!
 

Coffee with L

New member
Håller med Geoff

Monmouth är värt ett besök i London. Tar sitt kaffe från Mercanta vad jag förstår men säger sig besöka många plantage också.
 

Dunne

Well-known member
Var i London över påsken. Missade monmouth men testade Caffé Vergnano 1882 och Flat White. Vergnano var ingen höjdare, drack en dubbel espresso som smakade blaskigt och tråkigt, var inte alls bra. Tjejen drack en väldigt god kopp choklad med lite art på dock :). Man kan iaf gå dit och kolla på den otroligt coola elektran dom har. Flat white var däremot väldigt bra. Art på mjölk kaffena varje gång och väldigt fin smak. Både såg och smakade väldigt ny rostat. Köpte även en liten påse kaffe där, från monmouth. Den är också god! :). Flat white kan jag iaf rekomendera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp