Tips i London?

botze

Well-known member
Kom just hem från London. Skulle läst denna tråd innan. Vilken besvikelse! Massor av folk på stan går omkring med take away -muggar. "Här måste det finnas massa bra kaffe" tänkte jag, och provade allt vad jag orkade. Kan inte påstå att jag en enda gång blev nöjd :( Starbucks, Nero, Coffee Company... höll mig visserligen längs de strörsta gatorna och turiststråken men ändå! Mina förhoppningar växte när jag klev in på Nero och såg att de hade Faema -maskin. Men icke :(

Det verkligen vimlar av kaffebarer, överallt finns de! Men de verkar tro att det räcker med att ställa in en espressomaskin så vips får man gott kaffe :( de har fina maskiner och kvarnar men vad hjälper det när de låter kaffet ligga och mögla i dosatorn innan de använder det...
 

jojo

Well-known member
Jag måste instämma med personen tidigar i tråden angående Bar Italia i London: Kul ställe, men espresson är ingen höjdare. En enkel espresso är kanske 6 cl och vattning. Creman är minst sagt tunn.
 

Söderkisen

New member
Var i London i helgen. Slog en signal till London school of coffee för tips och dessa löd Flat White (17 Berwick Street), Fernandez and Wells (73 Beak Street) och London Bar of Market (nära London Bridge). Tyvärr hittade jag aldrig London Bar of Market, fick aldrig ngn adress. Såväl F&W som FW körde med Monmouth espressoblandning (Fazenda Rodomunho [Brasilien], Grupo Asociativo Quebradon [Colombia] och Finca San
Francisco Tecuamburro [Guatemala])
. Lite trist att bägge ställen körde detta kaffe kanske, men oj vad gott det var! Framförallt på F&W. Fick mig även fin ristretto på bägge ställen. Väl värt besök, ingen diskussion.

Prövade även espresson på Bar Italia på Frith Street. Det var fruktansvärt, gick inte att dricka. Stället lever på ryktet från 50-talet som det enda stället i London där man kunde få ok kaffe. Den tiden är förbi. De borde byta från Gaggia pistongmaskinen som de uppenbart inte kan hantera till en semiautomat, det skulle de vinna på, major.
 

MalinC

Member
Killarna som äger Flat White har nu öppnat ett till café som heter Milkbar, också i Soho. Dessutom har dom bytt kaffeleverantör. Ett nyöppnat rosteri som heter Sqaure Mile som drivs av bl.a. WBC Stephen Morrissey. Det ligger i Bethnal Green!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Är precis hemkommen från London och Paris. Besökte både Flat White och Fernandez and Wells som båda hade trevliga lokaler och bra personal. Absolut värt ett besök, även om jag tyckte espresson smakade lite väl mycket bara-syra och inte var speciellt underhållande.

Det övriga kaffet i London var riktigt risigt. Trist!
 

Pediatrik

Well-known member
Jag kom hem från London igår och under vistelsen där besökte jag både Nordic Bakery och Milkbar. Får väl tyvärr säga att kaffet sög på Nordic Bakery. Serverades en rätt blaskig dubbel och även medföljande sambo klagade på sin enkla. Däremot på Milkbar, som inte är lika yberdesignad som Nordic bakery, fick jag en superb "short black" serverad. Rekommenderas!
 

Kragom

New member
Portobello

Kul att se att ett av tipsen, Progreso, är kafeet jag ser frå mitt fönster i London. det ligger för övrigt i korsningen där filmen "Notting Hill" startar...
Ett annat ställe jag kan rekomendera ligger längre ned för samma gata (Portobello Road). Coffee Plant. Klart bästa lukten längs hela gatan, och det ser ut som att de satsar mer på kaffet än inredningen. Många sorter finns.
 

confuzed

Well-known member
Ar i london till mandag morgon, sa kom med era uppdaterade tips nu. Har ni tips pa klubbar eller shopping sa kan ni ju maila dem till mig.
 

spice

Active member
Jag tyckte Monmouth var bäst när jag var där i våras. Prova gärna deras filterkaffen, riktigt smarriga!
 

robpow

Member
Rekommenderar också Taste of bitter Love på (tror jag Hackney Road), dom serverar espresso från Square Mile. Just nu är det deras summer espresso blend som är frisk och lite syrlig.
 

Jutta

Well-known member
Var i London i helgen. Slog en signal till London school of coffee för tips och dessa löd Flat White (17 Berwick Street), Fernandez and Wells (73 Beak Street) och London Bar of Market (nära London Bridge). Tyvärr hittade jag aldrig London Bar of Market, fick aldrig ngn adress.

Borough Market? Monmouth har en butik i anslutning till marknaden (2 Park Street, SE1 9AB). Hade även tidigare ett kaffestånd på själva marknaden.
 

robpow

Member
Visst är dom bra. Tror jag hört dom använder en egen blandning från Monmouth. Rekommendarar också Fernandes & Wells i Soho.
 

Mayhem

Well-known member
När jag var på Flat White i november använde de en egen blandning från Square Mile. Hörde aldrig riktigt vem som rostade åt Fernandez & Wells, tidigare hade de tydligen kört en egen blandning från Monmouth men bytt till något annat rosteri av kostnadsskäl. Mycket möjligt att situationen var densamma för Flat White.

Skall dit och dricka kaffe igen om två veckor :)
 

doppio

Well-known member
IMG_1034.jpg

IMG_9739.jpg

IMG_9727.jpg


Både Flat White och Monmouth är trevliga ställen. Flat Whites kaffe kommer mycket riktigt från Square Mile.

Köpte också med mig kaffe från båda dessa ställen, tyvärr så har de blivit liggandes här hemma lite väl länge vilket är synd.
 

onyman

Well-known member
håller med om Flat white och Monmouth men det finns ju massor med bra ställen som verkar ha dykt upp senaste året eller så, traskar man runt i soho så ser man alltid nåt nytt spännande, jag hittade Foxcroft and Ginger, på Berwick Street, samma gata som Flat White, fin synesso maskin, kaffe från monmouth och smarrig Egg Benedict.

denna lista verkar vara en bra resurs:

http://www.independent.co.uk/extras/indybest/food-drink/the-50-best-coffee-shops-1903388.html
 

Mayhem

Well-known member
Var förbi drygt hälften av barerna på Gwilym's Disloyalty Card idag. Dock var själva stämpelkorten slut på de tre första ställena vi var på, så vi fick bara stämplar på den senare hälften... men det blir nog en tur till för att pricka in de som återstår ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp