Tips i Milano?

Tallinn

Well-known member
Jag och tjejen åker till Milano över helgen, är det någon som har några tips? Fantastiska kaféer, butiker, om Sig. Gaggias första maskin fortfarande är i bruk på någon bakgata, allt av intresse!
 

te02pst

Well-known member
Jag har själv varit i Milano ett flertal ggr men inte lagt något speciellt ställe på minnet. Ett tips kan ju vara att prova flera olika ställen (stående givetvis :)) och titta på hantverket mm. Hela Milano vimmlar av cafén så det är bara att välja och vraka. Kul är att du kan få en helt ok cappuccino på McDonalds :).
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Den här liraren var bra, och sugen på att vara med på bild :lol:
Om du går från stationen (Garibaldi) snett till vänster över rondellen in på gatan Via Napo Torriani två kvarter så finns han där. I alla fall maskinen och kaffet.
 

Bilagor

  • MilanoBarista2editfaema.jpg
    MilanoBarista2editfaema.jpg
    15 KB · Visningar: 95

Satyricon

Well-known member
I Milano behöver man inte ens lämna Mussolinis Stazione Centrale för att få bra kaffe. Det finns överallt.

Vill man andas lite sekelskiftesluft sätter man sig lämpligen i den inglasade Vittorio Emanuele-gallerian vid domkyrkan. Där är dyrt, men Milano är dyrt överhuvudtaget.

Shopping är också dyrt, men det finns en massa butiker med design och sånt, på Via Montenapoleone och gatorna runt domen. Och varuhuset La Rinascente; där finns/fanns? en bistro på toppen med makalös utsikt över domkyrkans alla spiror.

Missa sen inte Leonardos ”Nattvarden”.
 

Tallinn

Well-known member
Reseberättelse!

Så ankom vi då Milano - Malpensa, stressade ner till tåget in till stan och hade för en gångs skull flyt med nästan omgående avgång!

Inne på norra stationen där tåget kommer in blev det såklart en snabb kaffe! Urusel... Kaffet kunde knappt droppa sig igenom och för att det skulle bli rätt mängd toppade baristan på så att det blev väl en minuts extraktion totalt... Smakade därefter. Ok, vidare, tar första bästa bar, beställer en Macchiato och får en med omvärmd mjölk. Var det inte jag som sa att man inte kunde få dåligt kaffe i Italien? Klart motbevisad kände jag mig vid det här tillfället!

Ok, säkert kort, vid Duomo ligger en Autogrill, Italiens svar på Scandic Vägkrog eller vad det kan heta nu för tiden... Grym espresso! De har sån koll på sina grejor att det är nästan löjligt!

Resten av resan gick utan allt för anskrämliga kaffeupplevelser men en sak slog mig ofta: alla "finare" ställen ska ha löjligt tunt j-a farmorsporslin! Gärna med bred flat botten för snabbast möjliga avkylning och tunnast möjliga crema. Även riktigt fina ställen som Peck kör med det.

Bästa kaffet drack vi på ett litet ställe på Via Manzoni, mellan La Scala och Armanis skrytbygge. Pinsamt nog kommer jag inte ens ihåg vad det hette. På "10 Corso Como" som är en klart juste restaurang/bar/trendbutik åt vi bra och drack helt ok kaffe, direkt efteråt på andra sidan gatan spanande vi in en fin Faema E61 men tjejerna i glassbaren gav inget barista-intryck så vi skippade en extra kaffe där.

Entusiastbutiker för kaffenördar finns säkert men jag måste erkänna att vi inte såg några och det hade nog gått åt lite internetletande för att hitta. La Rinascente hade dock 30% rabatt på alla la Pavoni!

Slutsummering: Rom slår Milano när det gäller gott kaffe, i alla fall i min bok!
 

Tallinn

Well-known member
I alla fall serverar de grymt kaffe! Och att de har "restauranger" mitt i centrala Rom och Milano...

Tankeexperiment: Scandic Vägkrog tar efter Autogrill och öppnar ett hak vid Stureplan. Skulle det,

A: Vara ständigt knökfullt
B: Vara det enda tomma stället?

Att kvalitet ska vara så svårt för stora svenska restaurang och livsmedelsföretag att förstå?
 

Satyricon

Well-known member
Entusiastbutiker för kaffenördar finns säkert men jag måste erkänna att vi inte såg några

Mitt intryck är att sådana butiker inte är så vanliga i Italien som man skulle tro. Jag kan på rak arm inte erinra mig att jag har sett en enda, trots relativt omfattande kringflackande i landet. De väldiga stormarknaderna utanför centrum, t ex IPERCOOP, har olika sorters hela bönor, liksom STANDA i stadskärnorna, men urvalet är rätt begränsat. Segafredo finns i alla fall nästan överallt i halvkilos- och enkilospåsar till rätt modesta priser. (Och personligen gillar jag Segafredo.)

Italienarna är inte så nördiga med sitt kaffe, mer än i den bemärkelsen att det ska smaka gott, annars får det vara.
 

josef

Well-known member
Nu vaknar denna tråd till liv igen. Sitter på 1200 m höjd i en mysig by i Schweiz kallad Leysin. Underbar skidåkning är det och kaffe har jag med mig i form av dualit, aeropress och Åre Yirgacheffe. Wonderful!

Men till poängen, på torsdag ska jag ner till Milano med ett gäng, och gott kaffe vill vi alla ha. Förutom Autogrill (som verkade vara overall quality när det skrevs ovan?), finns nu någon som sitter på bra kaffetips? SOLO arabica ska det vara.

tack på förhand! :coffee:
 

Roby Caffé

Well-known member
Nu vaknar denna tråd till liv igen. Sitter på 1200 m höjd i en mysig by i Schweiz kallad Leysin. Underbar skidåkning är det och kaffe har jag med mig i form av dualit, aeropress och Åre Yirgacheffe. Wonderful!

Men till poängen, på torsdag ska jag ner till Milano med ett gäng, och gott kaffe vill vi alla ha. Förutom Autogrill (som verkade vara overall quality när det skrevs ovan?), finns nu någon som sitter på bra kaffetips? SOLO arabica ska det vara.

tack på förhand! :coffee:

Josef!

Som du säger så är alltid Autogrill bra men mitt tips är att besöka Peck! Det är himmlen för mat och dryckes intresserade. Här finns ett lyxigt och exkslusivt sortiment från delikatesser till vin och kaffe.:D

Adressen är "Via Spadari nr 9" ligger ca 5-10 min från duomo.
De har en underbar kaffeavdelning och eget rosteri har jag för mig, men missa inte Vinkällaren längst ner i huset (totalt 4 våningar) och kaffedelen längst upp. Det är ganska dyrt men en upplevelse i sig! www.peck.it

Missa inte Peck!!!

/Roberto :D
 

josef

Well-known member
wunderbar! tack för tipset. Antar att solo arabica finns som val? Inte bara för att jag dricker det för smaken utan för att magen inte pallar robusta for some reason.
 

Roby Caffé

Well-known member
wunderbar! tack för tipset. Antar att solo arabica finns som val? Inte bara för att jag dricker det för smaken utan för att magen inte pallar robusta for some reason.

he he......det vågar jag inte att svara på men du får kolla!
Fast vi italienare är ju lite förtjusta i robusta ;-)
Ska själv ner om en månad!!

/Roberto
 

josef

Well-known member
nej. Inte. bara robusta överallt. Smakade ändå på 4-5 st, men inte gott alls. Genomsnittligt var kvaliteten självklart bättre än någon stad i sverige, men det tråkiga var att alla verkade vara så genomsnittliga... Mer modestad än gastronomi. Arkitekturen där var helt fantastisk! Njöt massor! Däremot var rätt kul att ALLA hade 4gruppers Faema, och Autogrillarna hade 2st sådana. 8 grupper alltså. Såg maffigt ut! Autogrill, både i den stora gallerian i Milano (vad den nu heter) och en annan jag var på på väg norrut hade bäst kaffe faktiskt. Riktigt förvånande, men otroligt kul. Väggrillen norrut sålde allt möjligt av kvalitet, från ostar till olja till vin till chark. Helt annan matkultur än här!
 

Roby Caffé

Well-known member
Härligt men att inte kalla Milano en Gastronomisk stad så blir jag lite undrande.....hur mycket har du ätit i Milano jämfört med någon annan stad i Italien??

Man äter fantastiskt gott där det kan jag intyga, kan skriva en lååååång lista med underbara restauranger!!!

Är nere väldigt ofta så jag vet vad jag pratar om!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp