Uppgraderingsångest

Bjarne

Well-known member
Tallin: Tja, jag gillade mer tanken att styra kvarnen uppifrån istället för en knapp bakom PF nere vid foten. Fick förklarat av någon att det var mindre behändigt, men jag har inte testkört eller hanterat någon av dem.

Ska ta mig till närmsta Kaffemaskin-butik närmaste dagarna och be att få "leka" lite med Vetrano och Mazzer. Try-before-I-buy s.a.s. Håller med om att sladden ser konstig ut och i vägen, men jag ska "pilla lite" först innan jag bestämmer mig :)
 

Lars

Well-known member
Man skulle ju gissa att det är en vibrationspump i Mini och en rotationspump i Super Mini. Jag kan inte tänka mig att skillnaden i kokarstorlek förklarar hela viktskillnaden.
 

JvD

Well-known member
Ja, det är vibrationspump i Minin men hur det är men Super mini vet jag inte. Om så är faller så är det rätt stor kosntand för att få rotationspump, ca 10000kr.
 

Lars

Well-known member
Glöm inte 4-liters kokaren! Man vill ju inte stå där med en dubbelkokarmaskin, som är en sämre skummare än den maskin man redan har.
 

Lars

Well-known member
Jag tror att Super Minin är den ultimata maskinen för dig KG. Dubbla kokare, gissningsvis rotationspump, massor med ånga. Dessutom slipper du jobba "under taket".

Det är aldrig för tidigt att uppgradera!
 

Lars

Well-known member
Det känns inte som att det finns mycket info om Dalla Corte på de vanliga forumen (CG, HB osv). Däremot verkar de ju stora i Tyskland.

Är det så enkelt som att de inte görs i 110 V versioner?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror att Super Minin är den ultimata maskinen för dig KG. Dubbla kokare, gissningsvis rotationspump, massor med ånga. Dessutom slipper du jobba "under taket".

Njaah, nästan. Jag kikade faktiskt på Dallacorten när jag var på maskinjakt, men designen tilltalar mig inte riktigt.

Det är inte ett helt tak men.... en halv-cab?

Om vi lägger fördelningen mellan hjärna, hjärta och plånbok mellan Brewtus och Dallacorte mini så säger:

Hjärnan: Dallacorten gör bättre kaffe.
Hjärtat: Dallacorten är inte min stil.
Plånboken: Du har råd med en Dallacorte, men en upgradering/maskinbyte kommer att bli dyrt. Andrahandsvärdet är nog inte så bra, få köpare.

Hjärnan: Brewtusen gör nog bra kaffe, vad är väl en rotationspump? Den kan ju vara helt urtrisk, jättetråkig och alldeles, alldeles...
Hjärtat: Brewtusen ser lite brutal ut. den är blank och fin, inte perfekt i designen men snyggare än Dallacorten, definitivt.
Plånboken: Fan, Brewtusen är ju nästan gratis. Köp en Brewtus nu och byt ut den när det passar. Andrahandsvärdet bör vara bra, många kan nog tänka sig att köpa en Brewtus.

Det är aldrig för tidigt att uppgradera!

Kloka ord, indeed. :cool:

Hade Dallacorten gömt sig bakom ett dylikt skal hade jag inte tvekat:
attachment.php
 

Tallinn

Well-known member
Lars: Du är inte så dum, det låter som en väldigt rimlig orsak!

Bjarne: Knappen på mod. b är toksmart, du startar, stannar, väljer enkel eller dubbel, allt med samma knapp och den är precis där den ska vara!

KG: halvcab är coolt! Hade jag ens kännt till Dallacorte hade den legat riktigt bra till! Gillar Brewtusens strama stil också men Galatean känns lite former för bara utseendets skull. Men den snyggaste masinen var ändå din gamla Isomac!
 

Bjarne

Well-known member
Ja, det är sant. 1 knapp är kanske bättre än 3, men jag måste nog handgripligen pilla på den innan jag bestämmer mig. Är det hantverk så är det. Hade jag langat shots i parti o minut hade nog B varit lättare att ta då det bara behövs en (1) hand till det. - undrar vad den andra ska göra då? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men den snyggaste masinen var ändå din gamla Isomac!

Håller med... "all looks, no brain", tyvärr...:(

Ett Mondiale-skal som man byter ut hela innanmätet i till något bättre (och tätare), med dubbla kokare, rotopump under köksbänken och PID paket på hela köret. Hade varit en kickass apparat...

Jag älskar de där spakarna den hade till ångan och varmvattnet, så mycket bekvämare och snabbare än gamla vred...
 

Tallinn

Well-known member
På nåt sätt så känns det ju ändå som att det kan vara omöjligt att få en kaffemaskin tät? Borde ju vimla av billiga mondialer som folk tröttnat på och som säljs för "kaffepengar"?

Kul hobbyprojekt eller bara en källa till gråa hår?
 

cango

Well-known member
Det känns inte som att det finns mycket info om Dalla Corte på de vanliga forumen (CG, HB osv). Däremot verkar de ju stora i Tyskland.

Är det så enkelt som att de inte görs i 110 V versioner?

finns ett litet längre inlägg i CG om minin av en dansk (eller från danmark åtminstonde). I den fick jag namnet på Marcus Bätz som säljer dom i tyskland, och som jag frågade om offert ang minin. On-knappen på min giotto gick sönder, vilket ledde till utsvävningar och drömmar om en nyare (ny, då) maskin.... priset på minin var lite högt just nu för mig, så jag beställde en ny On-knapp från ClasOhlson för 29:- ... och kom billigare undan. Få se om den gör jobbet. (har undersökt manicken och det ska vara så gott som samma) )

för de som är intresserade:
Marcus:
"I think I could ship a machine to Sweden as well. A minor problem could be
the warranty. I would provide a 24 months spare parts warranty -> I send the parts, you have to install them, unless it's a real big damage (which I
can't imagine yet).

The machine is 1550E plus german VAT 19% (do you have a VAT-ID?), the
shipping would be about 30E."
 

svartvest

Well-known member
Dammar av denna tråd för då och då slår uppgraderingångesten till och jag tror det är viktigt att prata om den...för frun förstår mig inte...
Just nu så har jag snöat in på manuella leva maskiner, allt från enkel la pavonini till Olympus Cremina...de är både snygga och utmanande att "förhand" dra ett skott... Har vi förresten någon med en Cremina på forumet, har för mig att det var någon till salu för något år sedan röd eller svart??

Vad har du för uppgraderingsångest??
 

svartvest

Well-known member
Jo du har rätt, jag har det jag behöver och snarare behöver jag hellre sälja av något.. det blir lätt många prylar..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp