CoffeeGeek favoriter

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fixa en stämp med en 4" regel som går upp till taket från kvarnen.
Nemas problemas. Det gäller att se lösningarna bara.:cool:
 

Lars

Well-known member
Jag har funderat en hel del de här dagarna (ja, ni vet hur det är...) och jag det är några saker som jag funderar kring när det gäller S1:an. Det känns som om att det är mer prylar som kan gå sönder i och med att det är en mer komplicerad maskin än en vanlig H/X maskin. Jag gillar t ex inte riktigt konceptet med fläkten. Jag har funderat på vad jag skulle vilja förbättra jämfört med min nuvarande maskin och funderat över vilka behov jag har för hemmabruk. Jag har kommit fram till följande:

1. Jag gillar H/X och har ingenting emot att flusha för att komma till rätt temp.
2. Jag gillar E61, både estetiskt och funktionellt.
3. Jag vill ha fast vattenanslutning på sikt. Stort plus om det går att ansluta spillbrickan.
4. Ångkapaciteten på Giotton är fullt tillräcklig även när svärmor envisas med att dricka riktigt stora caffè latte.
5. Jag vill ha rotationspump för att det är tystare och eventuellt bättre.
6. No-burn ång- och vattenrören på Giotton är ett stort plus när man har bränt sig på andra maskiner några gånger. Dessutom enkla att rengöra.
7. Har redan ett 58 mm nakenfilter och 2 st 58 mm tampers

Den ultimata hemmamaskinen för mig just nu är nog en E61-maskin (H/X) med rotationspump och hyggligt stor kokare. Med andra ord kanske jag borde satsa på en QM Vetrano trots allt. Ursprungligen tänkte jag att det var en för liten uppgradering från Giotton för att det skall vara värt det, men det är aldrig för sent att tänka om. Dessutom kan man väl köra en Vetrano på en vanlig timer?

En S1 Vivaldi II är nog närmare en cafèmaskin prestandamässigt, men behöver jag verkligen det? Det kanske jag gör?
 

ja vadå

Well-known member
Enligt din kravspec så verkar det som om du just listat en QM Vetrano. Hade nog tänkt mig en sådan själv men det föll lite på inkopplingen av vattnet. Har ingen större lust att börja borra och dona med vattenrör när man inte äger bostaden. Hus eller bostadsrätt då skulle jag satsat på en vetrano. Nu går det att köpa till ett kopplingsset till Andrejan för fast vattenanslutning så där rök en av anledningarna. Kvar är rotationspumpen för min del... Får väl se vad det blir i framtiden. Hinner säkert komma en del intressanta maskiner med tiden speciellt efter GS3:ans förmodade succe.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp