CoffeeGeek favoriter

Lars

Well-known member
Telefon var nog en bättre lösning, man borde ha kunnat räkna ut att det inte är ett sådant företag där man omgående besvarar mail. Kul att den är på gång. Hade de någon prisindikation?
 

Maglite

Well-known member
Nej han hade inte priset klart för sig, det var en av de saker han gärna ville återkomma med. Skriver mer när jag får reda på mer.
 

Large

Well-known member
Attans, nu gäller det att hålla i plånboken !
Surfade in på Espressomania och såg att de säger sig sälja Vivaldi II:an för facila 18990:- + frakt.
Hmm, med eller utan timer, det är frågan....
 

Lars

Well-known member
Håll i hatten! Det här hade jag missat. Nu börjar uppgraderingstankarna ta fart på allvar. Det tycker jag var ett ok pris.
 

mag

Well-known member
Synd bara att maskinen är så rent ut sagt j-a ful annars hade man nog slagit till nära på direkt...
 

wesaft

Well-known member
Hehe, jag blandade ihop Large och Lars i denna tråden.
Tog förgivet att det var Lars, du har ju pratat om Vivaldin tidigare.

Någon som vet vad timern kostar?
Kan man köra den mot en vattendunk under bordet?

Rotationspumpen är säkert relativt tyst, men undra hur mycket fläkten låter som kyler elektroniken?

Jag tycker den är snygg, men det säger jag nästan om alla maskiner ;)
 

Large

Well-known member
Jag har bara sett de utländska priserna på timern och då går den loss på runt $200 så gissningsvis runt 2000 SEK kanske ? Dyr kommer den iaf att vara hursomhelst.

Man behöver inte ha ett positivt vattentryck in så vattendunk fungerar.
Fläkten har ju låtit en del i I:an men den skall vara betydligt tystare i II:an.

Jag tycker den ser helt ok ut och så slipper man putsa en massa blank metall.

Dock är jag lite tveksam till 53mm-filtren. Inte roligt att försöka hitta naket med trippelkorg tex och utbudet av tampers är något begränsat.
 

Lars

Well-known member
Jag gillar designen på den, så det är inget hinder för mig. Att det skall behövas en fläkt för elektroniken känns lite sådär, men det är nog inget jätteproblem. Det där med 53 mm-filter var något som gjorde mig tveksam när jag först läste om maskinen, men det är väl inget som säger att det skulle vara sämre, bara annorlunda. Jag har haft min nuvarande tamper i 5+ år så jag kommer förmodligen inte att vara sugen på att byta så ofta att det blir något problem.

Hur är det med det där med 15/20 Amp som man läser om på andra ställen. Är det något man behöver fundera på eller det finns kanske bara en 230V variant?
 

Large

Well-known member
15/20 amp är egentligen samma maskin, det sitter en strömbrytare inne i maskinen som man kan slå om.
Om den här finessen finns i icke 110V-maskiner vet jag dock inte men isf skulle det bli en 7,5/10 Amp switch ;)
 

Lars

Well-known member
OK. Det är jag som inte kan tänka idag. Så är det när man måste jobba samtidigt... Det betyder mao att här kan båda kokarna jobba för fullt utan några problem? Förutsatt att jag inte har en 7.5 Amp säkring i skåpet alltså ;-)
 

wesaft

Well-known member
Synd att inte kokarna är isolerade.
2000kr för en timer låter saftigt.
Fast jag har redan en för liten 53mm tamper så där sparar man in en del ;)
 

Lars

Well-known member
Jag har varit i kontakt med Espressomania och en timer kostar 1799 inkl moms och är förinstallerad vid leverans. Leveranstid på maskinen är 1-2 veckor.
 

Lars

Well-known member
Large, har du slagit till nu? Själv börjar jag bli grymt sugen! Får väl avvakta tills månadens räkningar är betalda och se om jag känner mig rik eller fattig...
 

Large

Well-known member
:)
Hade nog slagit till nu om jag inte hade bestämt mig för att köpa båt först.
Jag får helt enkelt se hur mycket pengar som blir över...
Vivaldin går ju på en duktig slant om man räknar samman allt: Maskin 19000:-, frakt ca 400:- ?, timer 1800:-, avkalkningssystem ca 1500:-, tryckstabilisator ca 200:-?, diverse slang och att inte att förglömma den tunga tamperinvesteringen på ytterligare ca 500:- :):)

Det springer lätt iväg en bit över 23000:- ...
 

Lars

Well-known member
Nästan en halv GS3:a! Man kan skippa timer, avkalkning och enligt de "senaste rönen" så behöver man ju inte alls tampa! Man skall se möjligheter, inte problem ;-)
 

ja vadå

Well-known member
Tamper följer du oftast med kvalitetsmaskiner. Jag fick en fin i svart plast till min. Med praktisk kaffedoserare på andra änden. :)
 

Lars

Well-known member
Annars kan jag ju alltid skruva dit kvarntampern och börja använda den... Den håller nog ungefär samma klass... Om man skall tampa med 15 kilos tryck så blir det dock vissa komplikationer även om Macap:en är tung ;-)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp