Har ni testat Cafés Valiente?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Valiente Professional Coffee 100% robusta. 100:-/kg. Någon som vågar smaka???

ÖÖhhhh, absolut inte. Och det är inte ens 100:- för ett kilo. Det är SEX kilo som man måste köpa och man får det till priset av 100:- per kilo.

Jag köper definitivt hellre mina robustabönor i orostad form för halva priset, och får färskrostat kaffe.

Fan, sexkilos i färdigrostat, det är tur att de har 2 års hållbarhet enligt informationen...:nowink:
 

lupoo

Well-known member
Jag räknade om det till kg pris ( i detta fall i betydelsen kilogram för att inte sammanblanda förkorningen med någon helt annan;) )

Även som robusta vän kan en 100% "blandning" (det är ju ingen blandning om allt är samma) bli lite för mycket. Har nu allt mer börjat att bjuda in arbaican i mitt kaffeliv och har upptäckt att det finns fina blandningar att njuta av som inte innehåller ens en lite gnutta robusta.
Nu börjar jag tappa tråden och slutar därför:blush:
 

Luis

Member
Cafés Valiente

Hej. Luis Vidal här. Det är mycket intressant att följa era diskussioner och ta del av era åsikter och kunskap. Borde finnas fler sådana här forum, det vore bra för hela kaffe branschen och vi kaffe älskare. Det känns hedrande att ni uppmärksammat Cafés Valiente. Vi, min kollega och jag, är två riktiga kaffetokar. Vi tyckte att det va dags för lite spanskt kaffe på den nordiska marknaden. Ja, nu är det givetvis traditionella bönor från traditionella länder men själva rosteriet är ett genuint spanskt familjeföretag i Valencia. Nu står vi i startgroparna med ett helspanskt café koncept. Det vore kul att ha er som lite bollplank under resans gång. Vad sägs om det?

Såg att ni diskuterade priset på kaffet. Det skiljer sig lite om man köper mycket eller lite och ifall det är företag eller privatkonsumtion. På våran hemsida under ”konsumenter” kan privatkonsumenter köpa enskilda förpackningar, 250 gr. eller 1kg. Ni uppmärksammade mycket riktigt procenten/blandning av robusta. Det blev lite fel där och jag ska justera texten, men det är alltså robusta bönor från olika plantager som därmed får kaffet olika karaktärer.

Jag hoppas att ni kommer att gilla Cafés Valiente som vi gör och att vi kan fortsätta diskutera aromer och karaktärer här på forumet.

MVH

Luis Vidal
---------------------
info@cafesvaliente.se
www.cafesvaliente.se
 

arto

Well-known member
Jag har iaf ingenting emot att bli bollad lite på :) Men har ingen koll på den Spanska kaffetraditionen.

Eran robustablandning skulle jag vilja smaka på någon dag. Den kan inte vara annat än mäkta god tror jag :)
 

Tallinn

Well-known member
Kaffe på plats i Spanien är oftast en ganska trist upplevelse. Blek med x stavad espresso eller café con leche som är med värmd mjölk av typen som inte behöver stå i kylskåp.

När jag själv drev bar, på Costa del Sol som alla andra svenskar, hade vi Café Andino som leverantör och det var inget dåligt kaffe men de kör ju som de flesta i Spanien ren colombia. De tycker helt enkelt om att det är väldigt mjukt och att inget får sticka ut i smakbilden.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag har druckit rena robustablandningar som varit riktigt bra. Hur var det med det här med opened mind? ;)
 

arto

Well-known member
Jag var iaf totalt o-ironisk med mitt inlägg; Jag vill verkligen prova på den för att jag tror att den är god.
 

treefinger

Well-known member
Det minne jag har av kaffet från den tid jag bodde i Valencia stämmer inte på något sätt med den bild Tallinn målar upp. Kanske hade jag tur, men på de flesta ställen fick man riktigt bra kaffe. Stavades t.o.m. inte ens med x. Däremot beställde man inte espresso, utan man kallade det "cafe solo".
 

Luis

Member
Kaffe på plats i Spanien är oftast en ganska trist upplevelse. Blek med x stavad espresso eller café con leche som är med värmd mjölk av typen som inte behöver stå i kylskåp.

När jag själv drev bar, på Costa del Sol som alla andra svenskar, hade vi Café Andino som leverantör och det var inget dåligt kaffe men de kör ju som de flesta i Spanien ren colombia. De tycker helt enkelt om att det är väldigt mjukt och att inget får sticka ut i smakbilden.

Hej Tallinn

jag är själv från Malaga, vilken bar drev du och var? Om jag minns bra Cáfé Andino hade en café i Fuengirola eller hur? Jag drev själv en nattklubb i Malaga centrum!
 

Tallinn

Well-known member
Ah, trevligt! Vi åkte ofta till Malaga över dagen när jag bodde i Spanien. Jag och en kollega drev ett texmex-ställe som hette Speedy's nere på en tvärgata till paseon i Fuengirola, inte alls långt från Andinos eget café. Han var ju svensk som drev Andino men jag har glömt vad han hette?
 

Luis

Member
Ah, trevligt! Vi åkte ofta till Malaga över dagen när jag bodde i Spanien. Jag och en kollega drev ett texmex-ställe som hette Speedy's nere på en tvärgata till paseon i Fuengirola, inte alls långt från Andinos eget café. Han var ju svensk som drev Andino men jag har glömt vad han hette?

Jag minns inte vad han hette...... men jag har varit där flera ggr och det var ju trevligt. Var Speedy's nära Sibyllas gatukök eller? Har du vart någongång på en nattklubb som heter Dr Funk?
 

Tallinn

Well-known member
Förbi Sibyllas ner till vattnet, till höger efter det lilla torget, längs stranden/paseon ca 100 m och sedan 5-10 m in på en liten tvärgata.

Var bara dagtid i Malaga, alltså aldrig på Dr Funk!
 

Tallinn

Well-known member
Nja, kanske för att träffa gamla bekanta och dricka lite vin i Morgans garage. Pratade faktiskt om det med tjejen så sent som igår! Men inget bestämt.

Treefinger: Helt riktigt att man säger café solo, men min erfarenhet är att när man väl skriver "espresso" så gör man det med x! Sedan finns det stora regionala skillnader i Spanien, att man gör på ett visst sätt i Andalusien betyder inte att man gör likadant i Katalonien, för övrigt de enda regioner jag vistats särskilt mycket i.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp