Expobar Brewtus II, in da house! Uppackning, bilder, story, den Brewtala sanningen.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, jag har varit ute efter en ny espressomaskin och valet föll på en Brewtus II med dubbla kokare, isolerat ångrör och tjofadderittan.

Den finns inte i butikerna i sverige så jag beställde den från http://www.bellabarista.co.uk/ som ligger i England. Fantastiskt bra och seriös handlare att ha och göra med. En fröjd att ha och göra med Bellabarista trots stenbumlingar och stora hål i vägen till lycka (mer om detta senare).

Eftersom espressomaskiner inte gillar att fraktas så förpackar Bellabarista alla maskiner som de exporterar i specialbeställda lådor i trä/träfiberskivor (MDF-aktigt material, har inte inspekterat så noga) som de själva ordnar med, det är alltså inte något emballage som följer med Brewtus som standard.



I den här våldsamt stadiga trälådan så hittar vi originalemballaget som består av wellpapp och frigolit, det tomma utrymmet i trälådan hade de fyllt upp med plastluftkuddar som synns till höger på bilden.



En rolig kvalitetsstämpel som de sätter på maskinen är ett emblem i metall med deras logga och website, för att visa att de har sålt denna maskin. den finns under koppvärmaren på Brewtus. (dålig bild på emblemet, men Ni förstår i alla fall vad det är).



Och något som man får från Bellabarista och endast från Bellabarista är en specialskriven instruktionsbok som DE har tagit fram. Man får givetvis skämtet till instruktionsbok som är original ochså, och skillnaden i användbarhet och detaljrikedom mellan dessa två instruktionsböcker är ENORM!



Som Ni kan se på framsidan så är Brewtus original instruktionsbok inte särskilt inspirerande, det är en samlingsinstruktionsbok för sex olika maskiner. Vet inte om det syns, men trycket håller dålig kvalitet.

Förresten, det är inte ens en instruktionsBOK, det är ett häfte som sitter ihop med ett häftklammer uppe i vänstra hörnet.

Detta verkar vara standard, det såg i princip exakt lika ut i "instruktionsboken" som följde med till min Isomac Mondiale som jag hade tidigare. Det var ochså ett svartvitt häfte utan några som helst intressanta uppgifter eller tips. Helt oanvändbart skulle jag kalla det.

Visst, den har ett par färger på framsidan men det är ochså enda platsen där man hittar färg, inuti instruktionsboken är allt svartvitt och budget budget.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Instruktionshäftet som är till sex olika maskiner, original alltså, är på hela 13 sidor. 13 sidor som inte lär ut något alls i princip.



Och Bellabaristas instruktionsbok är värd att kallas "bok". Den är specialskriven till Brewtus på beställning av Bellabarista. Den innehåller fina färgbilder, illustrationer som visar hur maskinen är uppbyggd, hur den fungerar.



Det finns detaljerade beskrivningar om HUR man gör en espresso, vikten av en kvarn framhålls kraftigt. Man får steg-för-steg instruktioner till hur man skall göra en espresso. N-S-E-W-tampningstekniken beskrivs, extraktionetider, bilder stegvis genom en hel espressoextraktion, felsöknings-schema över vad som kan vara orsaken till under- överextraherad shot, osv.

Rengöringsintruktioner (dagligen, veckovis, månadsvis), backflushing, detaljerade beskrivningar över skillnaderna mellan Espresso, Ristretto, Lungo, americano, Cappuccino, Latte och Macchiato.

Och holy hell... 2 sidor med beskrivning och instruktioner om hur man skall avkalka sin maskin. Beskrivet i 14 punkter som en steg-för-steg i hur man skall bete sig och vad man skall göra.

Bellabaristas instruktionsbok är på hela 21 sidor om bara Brewtus (mot original som var 13 sidor till sex olika maskiner). Jag är så imponerad av instruktionsboken alltså... hoppas att det framgår.

En totalt okunnig och ovetande människa som skulle köpa en Brewtus från Bellabarista skulle veta sjukt mycket om att göra en espresso efter att ha läst boken, och skulle säkerligen kunna göra dugliga espresson (och skulle det inte lyckas så har de massor med tips på vad det kan bero på).

Helt fantastiskt, det är SÅ en instruktionsbok ska vara!
Nog om boken, jag tror Ni fattar hur bra den är och hur enorm skillnaden är mot originalboken. Way to go Bellabarista!:cool:

Brewtus kommer med en Engelsk stickpropp och den måste bytas ut mot en svensk stickpropp. Den har en 13A snabbsäkring i strickproppen (engelsk standard).



Kan vara värt att veta. Har man 10A säkring i säkringsskåpet så ska det ju vara ett icke-problem, tala med en elektriker om Ni känner Er osäkra. Jag är ingen elektriker och jag gör livsfarliga egna specialare, så gör inte som jag gör, gör som jag säger.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag skruvar av det yttre plåthöljet på Brewtusen och lägger ner vattentanken på bordet brevid. Det yttre plåthöljet är av 2mm tjock rostfri plåt, tung och stabil som f-n!

På insidan av plåten som utgör en skiljevägg mellan vattentanken och resten av maskinen finns det kvar en skyddsplast. Denna plast vill jag ta bort, den gör ingen som helst nytta och jag vill inte att den ska få för sig att torka och trilla av inne i maskinen i framtiden.



Jag tar bort skiljeväggen dels för att komma åt och ta bort plasten och dels för att komma åt övertrycksventilen. Ett stycke fruga fastnar ochså på bild.



Whoopss! Jag ser en sak som jag läst om! En plastslang ligger mot en plåtkant!



Inget problem i sig för tillfället. Men en person fick läckage sedan deras Brewtus hade haft just en sådan här plastslang som legat mot en plåtkant inne i maskinen. När pumpen går så uppstår vibrationer.

Plast+plåtkant+vibrationer= inte bra. Med tiden hade det nötits hål i slangen och en läcka hade uppstått. Detta vill jag inte vara med om så jag kör på lite extra eltejp + plastskalet från elkabeln som jag har stympat om till en svensk stickpropp och simsalabim så finns det tjockt med grejs att nöta sig igenom.



Den ligger inte hårt mot plåtkanten och det är inte ens säkert att det skulle ha uppstått en läcka där överhuvudtaget, men nu känns det tryggare i alla fall.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Varför ville jag komma åt övertrycksventilen? Jo, för att jag har köpt siliconslang i rätt dimension. Jag ska koppla om och dra så att övertrycksvattnet leds tillbaka till vattentanken istället för ut genom pipen på framsidan och ner på spillbrickan.

Observera att den skulle hamna PÅ spillbrickan, inte i. Dum konstruktion som kan lösas på 2 olika sätt, antingen sätter man en kort slangstump på pipen på framsidan eller så gör man som jag:

Slangen längst in på bilden är ny och kommer från övertrycksventilen.


Den leder jag ut.



Och buntar ihop med den vanliga vattenslangen som går till vattentanken.



När övertrycksventilen släpper igenom vatten så leds det till vattentanken.
Perfekt!

Jag kopplar och kämpar som ett gnu, här ska köras espresson, Yesss!!!!
För tillfället är jag på vattenfiltret och grejar.

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kommer Ni ihåg att jag skrev i det första inlägget om stenbumlinga och hål i vägen till lycka? De kommer nu. Min Brewtus läcker och bråkar med mig...



Aset läcker. Attans helvete tänker jag. Kul att man bara får "parts only" garanti från Bellabarista (detta eftersom det är så dyrt att skicka grejer fram och tillbaka). Man får alltså nya delar om något går sönder och får byta ut de själv. Måste den skickas tillbaka till Bellabarista för lagning så skall kunden stå för frakten, enligt garantiavtalet.

Jag måste framhäva att jag fick bra hjälp när Brewtusen bråkade. Det var inte bara att den läckte, knappen som spaken trycker in för att pumpen skall aktiveras var småtrög och fastnade ibland med pumpen på fast man släppte ner brygghandtaget. Kul. Bryggmanometern muppade sig. Kul.

Jag fick snabb snabb respons och fick hjälp online via PM i ett annat kaffeforum från en av Bellabaristass tekniker, på hand fritid. Sent på en fredagskväll! Helt fantastiskt.

Nåja, först ville de att jag skulle betala frakten tillbaka eftersom läckaget satt på en väldigt besvärlig plats. Men jag skickade bilden som Ni ser ovanför till Bellabarista och förklarade att den har läckt länge, det kan man se på missfärgningen på packningen! den läckte alltså redan när jag fick den, jag hade inte fått en fungerande Brewtus, jag fick en läckande!

Och jag tyckte inte att det var rätt att jag skulle betala frakten, eftersom jag inte ens hade fått en tät maskin till att börja med. de bråkade inte om det, utan de ordnade med upphämtning av maskinen.

UPS kom och hämtade den på plats hemma hos mig, jag behövde inte betala en krona för frakten eftersom det inte var ett garantiärende, det var frågan om en trasig maskin som tyvärr levererats ända fram.

Jag måste framhålla att Bellabarista skötte sig exemplariskt och har verkligen visat att de kan man lita på. det har jag hört många gånger tidigare och nu har jag sett det med egna ögon.

Jag skulle lätt rekommendera Bellabarista till mina vänner och bekanta, och kommer definitivt inte att ha något emot att beställa från de i framtiden heller. Kul att hitta BRA webbutiker med seriösa handlare!

Detta är slutet på storyn om min första Brewtus. Alla bilder hittils är från maskinen som jag skickade tillbaka till Bellabarista.

----------------------------------------------------------------------

Och nu kommer.... Brewtus nummer 2!

AAARRGHHHH!!! Den kom i fredags. Det första jag ser i bilen är en toktrasig trälåda. alltså, den stabila trälådan som Bellabarista själva ordnar med... håller inte ihop längre.



Jag vet inte vilken sorts misshandel den har fått, men jag kunde dra isär sidorna och locket på den för hand så jag fick ut originalkartongen med min Brewtus från trälådan. Det var inte tryggt att lyfta trälådan ens, så trasig var den.

Och än en gång är jag tacksam att jag beställde från Bellabarista. Hade jag beställt från en annan webbutik (tex Tyskland) så hade jag inte fått maskinen levererad i en trälåda. Om den då hade fått utstå samma misshandel som trälådan... Ja då hade antagligen espressomaskinen sett ut som trälådan gör.

Tack vare trälådan så var maskinen helt oskadd verkar det som. Inte ett märke på utsidan, den verkar vara helt OK.

JAg gör samma operation på den som jag gjorde med min första maskin (detta är en helt annan maskin), alltså tar bort plasten, leder om vattnet från övertrycksventilen och kollar allt. Denna gång ligger inga ledningar mot plåtkanter så det finns inget att förstärka.

Jag kopplar in Brewtusen till vattenledningen via en tryckregulator som ser till att den får 2 bar i inkommande vattentryck. Denna tryckregulator hänger jag upp på ett par plåtvinklar som jag gjort om till en konsoll, vadderat runt med en tvättsvamp och under tryckregulatorn finns en bit från min tampmatta.



Detta eftersom jag inte vill att den ska skallra om vibrationerna från vib-pumpen i Brewtusen leds ner till tryckregulatorn. Den sitter mjukt och fint upphängd nu i skåpet rakt under Brewtusen.

Ja, just det. Jag har ett överspänningsskydd som skall ta emot "en zapp" från elnätet på en skarvkabel som jag dragit fram. Överspänningsskyddet var billigt och jag vet inte hur pass effektiv den är mot tex tillfälliga grejer om det åskar. Är det ett rent blixtnedslag så hjälper nog inte den lilla grejen ett dugg, men något gör den väl? Nu sitter den där i alla fall.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Såhär ser det ut i min kaffehörna nu!



Här är brewtusen med ett naket portafilter som jag köpte, med "rak arm".



Och här är den med Brewtusens portafilter, med vinklad arm.



Ser Ni att handtaget är vinklat ner? Precis som på La Marzocco handtaget! Dels så blir det lite bekvämare vinkel för handleden och dels så blir det stadigt att tampa.



På bilden ovanför kan man se hur handtaget fungerar som ett tredje stöd. Med två spoutar i dubbelfiltret och med spetsen av handtaget som vilar mot bordsskivan samtigit sitter portafiltret stadigt och plant vid tampning!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag gillar utseendet på portafiltret. Runda fina former.



Däremot är det ingen höjdare om man har en Mazzer Mini E, model B. Med "portafilterknapp" alltså. För med portafilterkanten rund och trind som ett fint litet klot så halkar man omkring på den där knappen... Men snyggt är det.

Den ser ut att vara lite Brewtal... Och jäklar vad kul det är att titta på extraktioner med det nakna portafiltret!



Det får vara nog för idag tror jag, dessa dubbla har jag betat mig igenom idag:



Dags att sova lite nu tror jag... Vi har haft besök från Norge, så jag har inte haft tid att riktigt leka med maskinen som jag vill. Jag inte skummat mjölk med den än alls tex...
 

Tallinn

Well-known member
Stort grattis till att börja med! Nu är du snart lika koffeinöverdoserad som oss andra igen... Verka ha varit bra att ha att göra med Bellabarista, skönt med seriösa aktörer!

Ser fram mot fler rapporter, inkl skumning, efter din morgoncappuccio!

Och tack för alla grymma bilder!
 

Marv

Well-known member
Skönt att det löste sig med den läckade maskinen. Grattis till din maskin, ser ruskigt bra ut. Att de har gjort en egen instruktion tycker jag andas seriositet av stora mått.
Jag känner en stor våg av uppgraderingsångest välla genom kroppen :).
Fortsätt att hålla oss uppdaterade med hur du trivs med maskinen...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Såg att Bellabarista har en "part exchange" Brewtus II för 599 pund. Står att den är tre månader gammal....

Det är den, det är inte min. Det är en Brewtus från en annan medlem på TMC som han fick byta ut trots att han själv hade "sabbat" den genom att skruva och piulla på övertrycksventilen (en övertrycksventil av äldre modell som INTE ska justeras. Alla Brewtusar som Bellabarista säljer idag har en bättre, större och justerbar övertrycksventil). Den gav jag faktiskt ett skambud på först, som de inte ville ha, så då köpte jag en spritt ny istället.

Jag rattade ner min övertrycksventil till typ 9.6 Bar eller så (den låg på 11 Bar i början, kanske eftersom jag har tryck från vattenledningen?)
 

arto

Well-known member
Du får filma lite också :)

Den var inte alls ful(are än alla andra kromlådor) :)
Hoppas han behagar dig den närmaste tiden framöver :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Du får filma lite också :)

Ska bli. Får väl rigga en videokamera och ta en porrfilm med lite naket vid tillfälle (när jag fått in lite snits på det hela).:cool:

Den var inte alls ful(are än alla andra kromlådor) :)

Nä, där håller jag med dig. Men jag tycker att så gott som alla som finns är för fyrkantiga och fula. Jag vill ha en extravagant fin med mjuka svepande linjer. ;)

Hoppas han behagar dig den närmaste tiden framöver

Jepp. Annars får han stryk.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mindre inlägg och dylikt misstänker jag att jag kommer att peta in här i alla fall...

Men jag tänkte att i övrigt så väntar jag med specifika åsikter och en hel "recension" om hur Brewtus är att använda, skumma mjölk med osv tills en vecka har gått.

Så att jag har lite mer kött på benen, mjölkskum på överläppen och espresso rinnande ut ur öronen när jag skriver det. Så att jag hinner få lite erfarenheter och det jag skriver har lite mer "tyngd" och mer kunskap bakom orden. Jag vill inte skriva bländad av nyförälskelse i förförande ordalag om det inte är guld och gröna skogar till 100%.

Och jag vill ha bra färskt kaffe att köra genom min lilla Brewt ochså. För tillfället måste jag beta mig igenom 2 veckor gammalt Espresso Monkey som jag rostade specifikt till min första Brewtus (den jag fick returnera) och den smakar jäääääkligt fint. Hur bra ska inte färskt kaffe smaka då?:cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp