Tips på bönor för vanligt bryggkaffe

ja vadå

Well-known member
Undrar ifall någon här maler sitt eget bryggkaffe? Och isåfall vilken typ av bönor kör ni? Har införskaffat en riktig kvarn och tills att jag har köpt min espressomaskin så får det bli moka och bryggkaffe.

Men tänkte att nu när man har en riktig kvarn är det väl dumt att köpa färdigmalet. :lol: Har kört Zoegas Mollbergs blanding och Intenzo.

Tacksam för tips... och ifall någon har rekommendationer på vilken malningsgrad kvarnen (Rocky) ska ha för bryggkaffe så tas det emot tacksamt emot... :nowink:
 

svartvest

Well-known member
Jag har inte heller maskin utan kör med press, Don Pedro, och moka. Har provat lite olika. Monsun malabar pch Kenya AA fungerar. Har också provat Monterivas conquesta.

Tycker inte riktigt att robusta blandningar kommer till sin rätt utan maskin.
Skall nu rosta själv en blandning på yirga och monsun malabar.

Lycka till
 

arto

Well-known member
Jag har malt till brygg då och då. För egenrostade bönor så har en brasiliansk kaffe varit gott. Utav dom köpta så minns jag inte riktigt. Mollbergs var helt klart godkänt. Johan & Nyström har en hel del fina som är värda att prova.

http://www.johanochnystrom.se/
 

JvD

Well-known member
Maler dagligen mitt kaffe för andra metoder än erspressomaskin.
Såväl Zoegas Mollbergs och Intenzo är rätt kraftigt rostade jämfört med den lite moderna rosttradition du hittar hos bla johan & nyströms kaffen. Däremd inte sagt att de är bra. Tvärtom är det rätt OK, smaken är som baken. Kan också slå ett slag för Zoegas Moca Sidamo som de har i stora påsar. Bra böna. Gillar man denna lite mörkare stil kan man också prova på Mauros Atto Primo som är en fin blandning som är mörkrostad och blank (full city+ -> Vienna Roast).
Från Johan & Nystöm finns den en hel uppsjö av trevliga ursprungsbönor som är fint och försiktigt rostade för att bevara mycket av de söta och fruktiga smakerna. Samtliga av deras kaffen från tex Afrika är trevliga, prova dig fram. Hade senaste deras kaffe från Rwanda som var rasande fint. Kan du få tag på Getwumbinin så är den värd att Prova även om Ghakin är helt OK. Yirgan och trädgårskaffet är också bra. Dock inte allt så mörkrostade som de vi pratade om i början. Från Syd- och centralamerika kan du gott prova dig fram på samma sätt och själv upptäcka vad som passar dig. Generellt gäller väl att Arabicabönan passar bäst för denna typ av bryggmetod.

Även jag vill således slå ett slag för johan & nyström, dels för att de är duktiga på att rosta kaffe men också för att de kan erbjuda dig ett stort urval av ursprungskaffe där du kan lära dig rätt mycket.

Slutligen vill jag också slå ett slag för pressen (100kr på Ikea). Vill du fåt ut mer smak av kaffet så är det att rekommendera. Måste man filterbrygga kaffet föreslår jag att man själv kokar vattnet och häller själv över kaffet i filtret. Det garanterar att du får ut mer smaker ur kaffet. Ännu mer smaker får du om du går och köper dig ett Swiss-gilold filter istället för alla dessa papperfilter. Man får förvisso ett runt och fint kaffe men i mina ögon är det FÖR fint och allt för mycket smaker stannar kvar. Slutligen, väg alltid kaffet istället för att använda kaffemått. Det duger inte om man vill ha fullständig kontroll på din kaffeframställning. Nymalt kaffe är "fluffigare" med mer luft i. Ta som utgångpunkt 60gr kaffe / 1 liter vatten. När det gäller brygg i elbryggare kan detta behövas modifieras med mer kaffe alt mindre vatten. Malningen får du prova dig fram (har själv inte Rockyn) men du vet troligen ungeför hur det färdigmalda "surkaffet" (från butiken) är malt, du får känna dig fram och testa dig.

Lycka till!
 

ja vadå

Well-known member
Tack för dom uttömmande svaren. Bra tips med vägningen, eftersom man dessutom är bakningsnörd så har man givetvis en digitalvåg.

Ska prova lite olika sorter från j&n, kan man beställa direkt från dom eller har dom ÅF?
 

ja vadå

Well-known member
Tackar för länken. Nu har jag beställt Mauro Atto prima och
Gethumbwini Estate plus en Eva Solo kanna. Ska bli kul och prova en sån.
 

Björn

Well-known member
Jag maler även jag oftast mitt bryggkaffe, men eftersom jag inte bor i Sverige så kan jag inte bidraga så mycket med bönsorter, då de jag köper inte finns att köpa där.

Däremot känner jag mig tvungen att utgöra motvikt åt Jvd på ett par punkter, då mina åsikter å dessa är lika bestämda, men skiljer sig från hans. :)

Vad gäller press eller brygg så är detta rimligen en smakfråga. Jag föredrager brygg framför press för egen del. All kaffebryggning handlar om att draga ut rätt mängder av rätt smakkomponenter, och med bryggkaffe kan man variera böna och malgrad för att påverka detta. Att man med press får ut mer smak tycker jag inte man kan påstå - smaken blir däremot en annan.

Bryggfiltret fångar knappast några smaker, utan den stora skillnaden mellan dessa metoder är att vattnet när man brygger passerar igenom kaffet så att varje mängd vatten är i kontakt med kaffet endast en begränsad tid, liksom vid espressobryggning, medan kaffet i pressen simmar runt i vattnet, liksom vid kokkaffe. Jag tror att bryggkaffe har litet dåligt rykte om sig, dels för att det är traditionellt, men framför allt för att det finns gott om dåliga bryggare på marknaden, som medelst för kallt (eller för varmt) vatten, och felaktig genomrinningshastighet ger riktigt dåligt resultat.

Därmed är det vitalt att ha en bra bryggare. De flesta säger Moccamaster, och det gör jag också. Har man det upplever jag att man får bättre resultat än med melittafilter, eftersom vattentemperaturen hålls helt jämn, men melittafilter är absolut bättre än en dålig bryggare.

Vad gäller filter tycker jag för egen del att pappersfilter ger betydligt bättre resultat än dessa guldfilter. Med bättre menar jag mer smakrikt och fylligare. Detta kan dock bero på vad man får för genomrinningshastighet för de respektive filtren. Jag har hört att silkesfilter skulle vara det bästa, men det är ingenting jag hittills hittat till salu någonstans.

Vad gäller malgrad brukar jag ställa min Gaggia MDF på åttan för bryggkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp