Restaurangmaskin/Hobbymaskin

skuggan

Active member
Hallå

Jag har letat men inte hittat någon tråd om detta..
Funderar på för/nackdelar med att köpa en beg restaurang maskin istället för en ny hobby/hemma maskin i prisklass 10-20tkr.

Någon annan som har tänkt i samma banor?
 

Tallinn

Well-known member
Kräver i princip alltid vattenanslutning, både in och ut. Stor vattentank - lång uppvärmningstid. Du ska göra rätt mycket kaffe för att det ska funka riktigt bra! Svårt att skumma lite mjölk, har du försökt skumma en slatt till en machiato med ett fett fyrahålsmunstycke?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nackdelar:

- För stor.
- För stor kokare.
- Drar för mycket el med sin för stora kokare.
- Ingen garanti.
- Behöver kanske service, kanske kalkas av.
- Behöver fast vattenanslutning.
- Är sliten.


Fördelar.

- Har fast vattenanslutning.
- Kan mata ut hur många espresson som helst utan att kvävas.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kräver i princip alltid vattenanslutning, både in och ut. Stor vattentank - lång uppvärmningstid. Du ska göra rätt mycket kaffe för att det ska funka riktigt bra! Svårt att skumma lite mjölk, har du försökt skumma en slatt till en machiato med ett fett fyrahålsmunstycke?

Allt är en teknikfråga. Har inga problem med mina fyra hål.
Uppvärmningstid.. Jag stänger inte av min, utom om jag reser bort. Märks inget på elräkningen. Tror snarare den drar mer om man stänger av/sätter på varje dag.
 

skuggan

Active member
Det finns ju engruppare som inte har kokare som är jättestora.
Antar att vissa företag har leasing på maskiner och sedan byter vart annat/tredje år.

Så om jag formulerar om frågan till:
Nyservad beg engrupps cafemaskin mot ny hemma/hobby, vad är vettigast?
 

Tallinn

Well-known member
Övervägde faktiskt en La Cimbali Junior, där borde du ju ha det bästa av båda världar! FÖR mycket pengar ny men hittar man en beg så...
 

skuggan

Active member
Ja visst,försiktighet vid beg köp givetvis..!. men vilka delar är det som slits ut?
Packningar, pumpen?
Någon som vet?
 

MrBean

Well-known member
Jag har renoverat en La Cimbali Bistro M30 -91 som slitit hårt på ett kaffe i Sthlm. Och en Brasilia Cappucino Del -01.
Om elektroniken fungerar KÖP!!! allt annat är enkelt och relativt billigt att byta.
Jag plockade ned M30 i molekyler, varvade citronsyrabad/maskindiskmedel på alla delar i en veckas tid, fick skrapa en hel del kalk ur kokare och brygghuvud. Sedan bytte jag lite packningar för ca. 500 kronor och nu kommer det tråkiga, den bara funkar... inget mer pysslande ;)
Brasilian, som såldes pga att den inte funkade, visade sig att 3-vägsventilen(backflushningen) hade rostat ihop!?!(se bilder i min presentation) ny ventil a 300kr och hon puttrar som ny! Jag plockade inte ned henne i molekyler efter som enklare ockulärbesiktning av kokaren och brygghuvudet visade på små mängder av kalk. Kalkade dock ur henne ordentligt med citronsyra och bytte lite packningar och filer för några hundringar när jag ändå var igång allt som allt under 1000kr i reservdelar.
Espressomaskiner är verkligen inte någon "Rocket Science" har man bara inte tummen mitt i handen är det ett kul projekt att pilla med.

Så nu vill jag ha ett nytt projekt... något med rotationspump i!
Sedan tycker jag att Bistron är en bättre maskin än Cappuccinon... trotts att hon är 10år äldre ;)
 

MrBean

Well-known member
Njae om vi säger såhär:
Sverige: Ja, ganska många arroganta leverantörer(Kaffemaskinen, Monteriva och Coffeema i Gbg är bra undantag som jag haft turen att stöta på) om man är privatperson som vill köpa reservdelar.
Detta gäller LaCimbali och Brasilia.
Men ta t.ex. www.espressoxxl.de och massa andra web-shopar i Europa har massor av reservdelar, bara att shoppa loss!
Tyvärr verkar espressoxxl.de ha slutat svara på mail så det gäller att man beställer rätt eller har någon som kan Tyska som pratar med dem per telefon. Men grejerna kommer snällt hem med företagspaket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp