Kul maskin på blocket! (och andra ställen)

Gholam

Well-known member
Jag är en nybörjarnörd gällande Espresso och är nu på jakt efter min första, "riktiga" maskin. Har kikat lite på Silvia och Gaggia Classic. Så dyker denna upp på blocket. Är denna någon riktigt gammal föregångare, och kan den vara värd att köpa. Såg någonstans att de som heter Coffee är utan backventil.

http://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_Classic_Espressobryggare___Kaffekvarn_24436827.htm?ca=11&w=3

Det där är en vanlig Gaggia Classic om än med några år på nacken. Att den har backventil ser du på det smala röret till vänster. Den är till för att leda bort vatten och kaffe som släpps ut när backventilen öppnas.
2.5k är nog ett mycket bra pris på denna kombination. Tids nog måste du uppgradera kvarnen för enligt rykten ska den vara ganska kass.
 

dasld

Member
Det där är en vanlig Gaggia Classic om än med några år på nacken. Att den har backventil ser du på det smala röret till vänster. Den är till för att leda bort vatten och kaffe som släpps ut när backventilen öppnas.
2.5k är nog ett mycket bra pris på denna kombination. Tids nog måste du uppgradera kvarnen för enligt rykten ska den vara ganska kass.

Ok, så det kan vara ett bra instegs-kit för en nybörjare? Min budget ställer tyvärr vissa krav på vad jag kan ge för en maskin, plus kvarn. CSN är inte riktigt hemmabaristans bästa vän, pga detta så är något i denna prisklass intressant.
 

theseal

Kaffeterroristen
Den kvarnen är inte SÅ kass, den är bara brötig och långsam. Classicen har det där sjukt snygga emblemet.

Tjöp och uppgradera kvarnen när du har råd.
 

dasld

Member
Ok, jag slog till på den där annonsen. Läste sedan i instruktionsboken att den där Classicen har komponenter gjorda av mässing. Vilket jag förstår ska vara bättre än alu. Nu är det bara att kämpa sig fram till resultat. :)
 

mikfri

Well-known member
Jag har en kompis som köpte den lite plastigare Gaggia Baby (tror jag i af att den heter) och en mdf kvarn. Hon är supernöjd. Jag tycker grejerna är helt ok för priset också. Den största nackdelen ( om man bortser från mina egna idiotkrav...) är att den är väldigt lätt och gärna far runt när man använder dosatorn. Jag höll på att dra kompisens kvarn i golvet första gången jag whack-whackade (efter att ha blivit van vid en Compak K6...) ;). Men för 2500 gör du nog ett klipp.

/m.
 

dasld

Member
Jag vill hoppas på det. Maskinen är nyligen servad och knappt använd efter det. Någon som vet vilken grad folk brukar använda sig utav på MDF:n? Kanske även att någon har ett tips på ett bra nybörjarkaffe, som är lite mer lätt att få bra resultat med?

Ursäkta att jag kapar den här tråden, jag borde kanske starta en egen tråd. Men tack för hjälpen jag fått! :)
 

Gholam

Well-known member
Du behöver inte ens starta en ny tråd för det finns massvis med sådana i just det här ämnet. Ta dig bara lite tid och skumma igenom dem. Classicen är nog den näst vanligaste maskinen i det här forumet och den samlade erfarenheten mer än nog. Grattis och välkommen till Classic-klubben!
 

PekkaB

Well-known member
Läcker! Hade kanske vart nåt för jobbet. Nu finns det dock säkerhetsföreskrifter som säger att man inte får koppla in nåt på elnätet som inte är godkänt och företagets egendom. Nä, man vet ju aldrig vad som kan hända då! :eek:hmy:
 

zix

Well-known member
Läcker! Hade kanske vart nåt för jobbet. Nu finns det dock säkerhetsföreskrifter som säger att man inte får koppla in nåt på elnätet som inte är godkänt och företagets egendom. Nä, man vet ju aldrig vad som kan hända då! :eek:hmy:
Det finns ju, som tur är, även gasdrivna espressomaskiner. Säkert mycket mer acceptabelt att baxa in en gasflaska än att trycka in en ny kontakt i väggen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp