Kul maskin på blocket! (och andra ställen)

hne

Well-known member
Närmare 10 än 5 år. Välhållen och körd med kalkfilter men behövde byta pressostat och säkerhetstermostat samt rengöra vakuumbrytarventilen innan den riktigt funkar bra. Köpte den inte åt mig själv.
 

hne

Well-known member
Haha, nej så gamla barn har jag inte. Mina syskon däremot, de är gamla nog att bestämma själva om de vill hålla på med beroendeframkallande droger som kaffe.
 

svartvest

Well-known member
Onödigt stor för en hemmamaskin, större kokare längre tid att komma upp i temp. Men har du gott om plats, och en livskamrat som accepterar det i köket så....
 

TTobbe

Well-known member
Körde maskin med en 5,7l kokare hemma och den behövde 30 min för att bli riktigt varm. Gick att dra skott efter 15 min om man sköljde gruppen ordentligt först.

Onödigt stor för en hemmamaskin, större kokare längre tid att komma upp i temp. Men har du gott om plats, och en livskamrat som accepterar det i köket så....
 

U1

Well-known member
... och en livskamrat som accepterar det i köket så....

Delar för nuvarande bostad med en katt, och hon är inte jättebrydd av mina köksmaskiner. Så borde inte vara något problem!

Körde maskin med en 5,7l kokare hemma och den behövde 30 min för att bli riktigt varm. Gick att dra skott efter 15 min om man sköljde gruppen ordentligt först.

Mina maskiner har tenderat att stå på för jämnan när jag varit hemma och alltid på timer för morgonkoppen.
Funderar lite på hur skillnaden i kWh blir jämfört med lite mindre prosumerriggar. Å ena sidan så har du en stor massa som antagligen håller värmen bättre över tid, men å andra sidan så har du fortfarande en stor massa att värma upp.

Är lite kluven. Jag har funderat ett bra tag på att införskaffa en äldre rigg att labba Arduino på. Men utifrån vad jag kunnat hitta så är detta en hx-maskin och dom tenderar att inte ge överdrivet bra resultat med pid-algoritmer så dubbelkokare hade varit att föredra. Men damen begär ju inget galet pris för maskinerna och dom finns bara 20 minuter bort. Knepigt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp