Kul maskin på blocket! (och andra ställen)

Friulano

Well-known member
Men shit, den skulle man ha slagit till på direkt! Grattis Swirve! Säljaren kan ju omöjligen ha fattat vad det var för pjäs han låtit stå och samla damm.
 

PF013

Well-known member
Jag antar att Majoren är den på 19 kg. Synd att den inte var lite defekt och gick för en tusenlapp... :) I så fall hade jag fått skicka dit svärfar.
 

swirve

Well-known member
Jodå han visste vad det var han sålde, han jobbade för övrigt med att sälja cafémaskiner/kaffe för Zoegas. Dock hade han nog inte riktigt koll på prisläget, vad vet jag.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Angående alla Mazzers mm:
Fick lite bilder mailat på Macapen. Den ser rätt sliten ut, ungefär som de äldre jolly.
Vad tror ni om priserna på kvarnarna? Är lite sugen på uppgradering och hustrun har nämnt kvarn som tänkbar födelsedagspresent (till mig alltså). Hon vill att jag skall ha en snabb och tyst kvarn...
2000kr för en sliten Super Jolly eller 4000kr för en fräsch, är det rimligt?
Eller för den delen, den stora slitna Majoren för 3000kr?
Har ingen riktig koll på priserna på kvarnar i den här storleken...
 

Viking

Well-known member
Angående alla Mazzers mm:
Fick lite bilder mailat på Macapen. Den ser rätt sliten ut, ungefär som de äldre jolly.
Vad tror ni om priserna på kvarnarna? Är lite sugen på uppgradering och hustrun har nämnt kvarn som tänkbar födelsedagspresent (till mig alltså). Hon vill att jag skall ha en snabb och tyst kvarn...
2000kr för en sliten Super Jolly eller 4000kr för en fräsch, är det rimligt?
Eller för den delen, den stora slitna Majoren för 3000kr?
Har ingen riktig koll på priserna på kvarnar i den här storleken...

http://www.stoll-espresso.de/index.php?cat=c152_Mazzer.html

Mini: 396,67 EUR
Super Jolly: 629,53 EUR
Mazzer Major: 726,53 EUR

Alla utan dosator, dvs ingen elektronik. 4k för en fräsch är i överkant om en ny kostar 5k5? Vad gör "sliten" egentligen om man byter malskivor och i värsta fall ger den en paint job?
 

Eugene Tooms

Well-known member
Tack för prisuppgifterna Viking.

"Vad gör "sliten" egentligen om man byter malskivor och i värsta fall ger den en paint job?"

Jag vill helst ha en hyggligt snygg maskin i köket, och om du frågar min fru kan "sliten" innebära skillnaden mellan köket och mitt arbetsrum...

Vill mest veta att det inte regelbundet dyker upp fräscha exemplar billigare för jag har ingen brådska. (Och jag behöver ärligt talat inte en så här stor kvarn egentligen.)
Min erfarenhet när man köper beggat är dessutom att man skall ha grymt bra koll på vilka efterkostnader man åker på. Tex malskivor och färg i det här fallet. Misstänker att det lätt hamnar på över en femhundring extra.
 

martink78

Well-known member
Om du inte har någon brådska skulle jag vänta, det dyker upp enstaka exemplar med jämna mellanrum som ofta är frächa, min SJ ligger nåstans mellan de nya och gamla och kostade mycket mindre än de gamla.. :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,676
Inlägg
155,771
Medlemmar
19,369
Senaste medlemmen
MinKoppKaffe
Topp