Kul maskin på blocket! (och andra ställen)

JowMbla

Member
Grattis! Då slipper jag oroa mig över den! :p

Jag hoppas det kommer bli bra:) har en helautomat idag men efter att ha läst en del på forumet har jag snöat in på att testa en manuell maskin för att se vad man kan göra med den.... Lite överkurs som första maskin men tror nog jag kan få tillbaka dom mesta pengarna om jag tröttnar. Måste bara ha tag på en kvarn som matchar denna trevliga maskin.
 

PF013

Well-known member
Jag har för mig att det är mer eller mindre samma maskin som Brasilia Lady, en 58 mm enkelkokare med riktigt snygg kokaren-rakt-ovanpå-gruppen-design. Jag har varit på jakt efter en för att bygga om till dubbelkokare, men nu har jag alldeles för många pågående projekt...
 

Mathias

Well-known member
Jag har för mig att det är mer eller mindre samma maskin som Brasilia Lady, en 58 mm enkelkokare med riktigt snygg kokaren-rakt-ovanpå-gruppen-design. Jag har varit på jakt efter en för att bygga om till dubbelkokare, men nu har jag alldeles för många pågående projekt...

Det stämmer med vissa tillägg. Man kan väl säja att Brasilia och Faema har samma ursprung (kokare/grupp), men att det sedan valt olika lösningar.

Brasilia har ingen reglerbar OPV utan en specialvariant av 3-vägsventil som börjar "läcka" någonstans vid 10-11Bar (har glömt specen) medans Faema har satt ditt en OPV (de jag sett är stadiga mässings OPV's).

Just den Faema som länkas till ovan är dock olik så tillvida att den har en kokare av aluminium och därför inte är populär bland kännare. Aluminium versionerna känns lätt igen på reglaget till ångventilen som är en vertikal spak på vänster sida medans mässings versionerna har en ratt under de vertikala strömbrytarna.

Tidiga versioner av Brasilia, innan thremostater av klixxon typ började användas, har en thermostat med en avlång sond som har diametern 6mm. Denna sond monteras mha av en kompressions koppling så den har direkt kontakt med vattnet i kokaren. Vad är det som är så intressant med det då? Det finns PT100 sonder som passar direkt så man kan konvertera till PID och mäta vatten temperaturen direkt i kokaren istället fär att mäta på utsidan av kokaren.

tillägg: Spaziale Professionale har denna typ av sond och jag är rätt säker att faema hade de också.
 
Senast ändrad:

tiq

Member
Tänkte precis säga att tack petrush för tipset, de har fått ett nytt hem båda två. Och lyckliga fosterföräldrar.

nu ska vi bara provköra dem:)

Edit: kvarnen funkade fint förutom att strömbrytaren inte gick att stänga av. Skarvsladd med strömbrytare löste den problematiken. Fick dock vrida ner ordentligt innan malningen gav lagom motstånd för Gaggia classic . Kanske Pavonin kräver grövre kaffe?
 
Senast ändrad:

BeernuN

New member
Det var jag. Har harvat alldeles för länge med en skitmaskin och kvarn, båda Krupps, från sent åttiotal och det var läge att uppgradera. Har researchat i månader och slog till direkt när jag såg den. Ska bli kul att ta ett rejält kliv upp i bra kaffe.
 

Itzak

Member
Hittade denna på Blocket precis. En La Pavoni för 1500 spänn. Man blir allt lite sugen att köpa bara för de snygga trädetaljerna!

EDIT: Verkade visst poppis, för annonsen är redan borta!
 

stefanbo

Well-known member
Hittade denna Brasilia

http://mobil.blocket.se/goteborg/Espresso_maskin_35047057.htm?ca=11&w=3

Ful som stryk, men kan tänkaig att det är lite flås under huven. Kan den klämma ur sig god espresso måntro?
53fd1f2b-bd73-c87d.jpg
 
C

crema

Guest
inga problem :) en liten HX:a som behöver ett nytt hem
/Pierre
 
Senast ändrad:
Topp