Favoriter bland olivoljor samt balsamvinäger?

treefinger

Well-known member
Funderar lite på vad ni har som husets olivolja samt balsamvinäger.

Har kört mest med zeta fruttato som olja och någon standardzeta till balsamvinägern, men kan tänka mig att det skiljer sig en hel del om man börjar förkovra sig inom detta också.
 

blouis

Active member
...men kan tänka mig att det skiljer sig en hel del om man börjar förkovra sig inom detta också.

Ja tjenare, det är grym smakskillnad på de lite dyrare oljerna! Jag har en trevligt italiensk olivolja som heter Terraliva, mkt trevlig. Få saker som går upp mot de finmackorna man kan få till med den... Nästan bättre än kaffe. :D ;)
 

skuggan

Active member
Hallå
Jag har testat lite olika, men en favorit har blivit Frithiofssons Ecologica finns på ica.
Funkar perfekt till en grillad ciabatta, lite mozarella, tomater och god luttorkad skinka.......
 

treefinger

Well-known member
Följdfråga, vad använder ni en bättre olivolja främst till? Själv använder jag olivolja främst till att ha i sallad o steka i ;)

Hjälp mig gärna att hitta nya användningsområden. Har inte kommit in i grejen med att hälla oljan på mackor, men antar att det kanske är "the shit" så att säga.
 

blouis

Active member
Till att steka använder jag vanlig matolja el. nåt annat neutralt, känns som lite waste att köra med en dyrare då.

Smaken kommer ju bäst fram om man häller oljan direkt på det man käkar, som på pasta, mackor osv. Till olika typer av dressingar är det ju trevligt med en bra olja också.

Men mackor, ja visst! Skaffa färskt ciabattabröd, eller rosta en skiva vitt. Fixa dina favoritpålägg, kanske t ex lufttorkad skinka, mozarellaost, skivad avokado och tomat. Toppa med lite salt och grovmalen svartpeppar. Och sen, ringla lite av en schysst olivolja uppe på alltihop. Det är kalas det!
 

arto

Well-known member
Tycker olivolja ger god smak även när man steker med det. Tex grönsaker eller fisk, kanske nån köttbit med om man skippar andra kryddor.
 
S

Slane

Guest
Bar Italia säljer en som är tillverkad av en av baristornas släkting i Italien. Mozzarellan har aldrig smakat bättre.....
 

Eddie

Active member
Till sallad är favoriterna Dauro och Villa Magra. På pastan vill jag gärna ha lite tryffelolja. Oliv & Olja, Bondegatan i Stockholm har ett bra sortiment, man får provsmaka och en föreläsning om varje sort. Allt från tillverkare till hur och var träden växer, hur stor gården är osv. Envarning, det är stor risk att plånboken är tom när man går därifrån!
 

[SH]

Well-known member
Använder två sorters olivolja, dels Fruttato från Zeta som får duga när olja värms upp alternativt inte märks så tyddligt. Till salad, på mat osv använder jag vanligen en dyrare olja. Skilnaden mellan Zeta-oljan och en olja i 200-kronorsklassen är milsvid. På senhösten/tidig vinter kan man försöka få tag på färska oljor, det första från årets skörd (heter något speciellt...), de är ofta otroligt smakrika.

Uppsalabor rekommenderas att ta sig till delikatessbutiken (minns ej namnet) på Drottninggatan, snett emot Bergmans och ett par portar från UNT:s lokaler.

Balsamvinäger, kör med någon variant från Zeta men är otroligt nyfiken på att testa äkta varan. Är det verkligen värt att lägga 200 kr på en flaska på 100-200 ml?
 

treefinger

Well-known member
ah.. låter väldigt väldigt spännande.. olja o sånt.. det håller länge eller? Man kan köpa en 200 kr olja och ha kvar den ett år utan att den blir dålig?
 

[SH]

Well-known member
ah.. låter väldigt väldigt spännande.. olja o sånt.. det håller länge eller? Man kan köpa en 200 kr olja och ha kvar den ett år utan att den blir dålig?

Inte ett år... De håller sig ca 4-5 månader, men det är inget problem - när du testat en fin olja vill du ringla den över det mesta i matväg... ;)

Ett tips till stekning (där Zeta-oljan passar o en dyrare blir slöseri) är att steka i olivolja och smör - mums för köttet...
 

treefinger

Well-known member
Okej då vet jag.. kan bli farligt det här, hehe.
Mor min brukar blanda olivolja med smör av precis samma anledning som du nämner..
 

mrjohan

Well-known member
Oavsett hur den smakar så lär detta bli min favorit bland olivoljor... :lol:

395375391_318719512a.jpg
 

augusto

Well-known member
Till att steka använder jag neutralt rapsolja.

Till sallad: Grapoplini (Florens) eller Fyra årstid... men det måste finnas andra mycket mycket mycket bättre, med starkare smak, peprigt, bättre doft och vassare eftersmak.

Såna finns i Portugal, Grekland och i Italien men jag hittade ännu inte här hemma... inte ännu. :nowink:
 

mts

Well-known member
om grund brukar jag använda zetas "casa di luca" som i mitt tycke duger till att göra en vitlök&peperoncinobas när jag gör pasta eller liknande.
Att ringla över sån olja över sallad är däremot ingen höjdare, då blir det grappolini eller ännu bättre om jag har nåt hemma.

Balsamico är svårare, använder så små mängder i mat så just nu har jag en egenlagrad ( :D ) zeta tror jag... ska jag ringla lite balsamico över t.ex sallad blir det en vit, annars är det en garanterad höjdare att ringla balsamicokräm över t.ex jordgubbar eller parmigiano/pecorino... mums
 

Tere

Member
Till att steka använder jag neutralt rapsolja.

Till sallad: Grapoplini (Florens) eller Fyra årstid... men det måste finnas andra mycket mycket mycket bättre, med starkare smak, peprigt, bättre doft och vassare eftersmak.

Såna finns i Portugal, Grekland och i Italien men jag hittade ännu inte här hemma... inte ännu. :nowink:

Grapoplini är Zeta-Fernando di Luca och Zeta oljan smakar inte mycket. Deras Novello och Toscano är lite bättre men bara lite.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp