putsa krom

Jemo

Well-known member
de flesta kaffemaskiner har ju en massa kromdetaljer (pavonin är i princip helkromad). efter en tids exponering för vatten och slabb i kombination med värme blir det kalkfläckar, prickar och lite flammigheter här och där. är det någon som har några bra tips på hur man putsar upp kromet och får maskinen som ny igen? ska man använda något putsmedel, typ autosol eller förstör det ytan i längden?
 

brengen

Well-known member
5-56 funkar fint liksom utspätt diskmedel och vatten.

Microbfiberduk lär också funka men det har jag själv inte testat.
 

Tallinn

Well-known member
Jag kör mikrofiber. Om man bara gjort "rent" innan så fixar mikrofiber så att det blir blankt och fint.
 

lupoo

Well-known member
Fick tag på ett microfiberduk-kit på Micro :)huh: ), där fanns en ultrasoft variant som funkade kanon. På lite svårare fläckar har jag använt Autosol med gott resultat, skulle dock inte använda det på hela maskinen.

Funderade på att starta en "putstråd" igår när jag stod och putsade och resultatet blev så bra;) Blankt är fint:D
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Vinäger(vit) på en trasa funkar kanon om man inte vill ha en massa petroliumbaserade kemikalier, men du måste eftertorka med en torr trasa ganska omgående.
 

Brölar

Well-known member
FMMattsson rekommenderar följande på deras kromade blandare. Borde funka för det mesta som är kromat i köket.
...regelbunden rengöring med mjuk trasa och tvållösning. Eftersköljning med rent vatten och polering med torr trasa. Man får absolut inte använda kalklösande, sura eller slipande rengörings-
medel. För att avlägsna kalkfläckar, använd hushållsättika och skölj efter med vatten.
Fast man ska nog hoppa att skölja maskinen med vatten :lol:
Bättre då kanske att torka av diskmedlet först med fuktig trasa och sedan polera med torr.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp