Klövermjölk? I jämförelse med vanlig mjölk?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, såg något som hette "Klövermjölk" sist när jag var och handlade, hade lite bråttom och vad jag kunde se på förpackningarna så kunde jag inte fatta vad det skulle vara för skillnad. Hade inte tid eller lust att fråga någon.

Nu har jag emellertid letat på nätet och kommit fram till att det är högpastöriserad mjölk, alltså uppvärmd till lite högre temperatur än den vanliga mjölken. Detta för att förlänga hållbarheten... och på så sätt får de ner priset. Antar att det är hanteringen av mjölken som blir billigare.

Jag ska köpa och jämföra rakt av mot vanlig mellanmjölk nästa gång jag handlar. Både genom att dricka mjölken i glas och att skumma till en cappu (hoppas jag, om jag har något att skumma med...).

Har någon annan provat och jämfört? Hur är klövermjölken?
Fungerar den och smakar "som vanligt" kommer jag lätt att konvertera till klövers för hela slanten, det går åt en heeel del mjölk här hemma... alla driker mjölk och det brukade gå åt till Cappus en gång i tiden med...
 

hkan

Member
Är det bara jag som alltid trott det eller vill man inte åt den högre fetthalten i standardmjölk? Fett bär smakämnen, har jag fått lära mig och utan att göra anspråk på att vara något slags expert tycker jag att mina cappuccino alltid smakar lite bättre med standardmjölk än med mellanmjölk, men det kan ju vara jag som är helt i avsaknad av fettnojja...
 

Asprilla

Well-known member
smakmässigt när man dricker ur glas har jag inte märkt någon skillnad. har iofs inte aktivt jämfört, men ja.... har för mig att jag kollade på paketet och att det är arla som gjort mjölken iaf. eller det är ju en ko, men sen arla. det jag märkt är att den är något lättare att skumma än vanlig mellanmjölk.
 

mag

Well-known member
Min erfarenhet av klövermjölk som blandvirke (den röda) är att den blir något sötare än vanlig mjölk när den skummats, jag har faktiskt tyckt att den med fördel kompletterat lite mindre söta blandningar bra som cappuccino.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Coolt. Ska bli kul att testa...

EDIT: Det ska för övrigt vara exakt samma mjölk, från exakt samma kor (typ). De enda skillnaderna är att den har pastöriserats vid en högre temperatur, har längre hållbarhet och är billigare att köpa.
 

Farmorskokkaffe

Active member
Nu vet jag inte om det stämmer men......
Vad jag har läst/hört så har redan mjölken blivit upphettad(mer än vanligt för att hålla längre?) vilket skulle vara ett minus vid mjölkskumning,tydligen skulle smaken vara annorlunda,jag e dock usel o skumma så vad jag tycker skall nog tas med en stor nypa salt men jag tycker den blir sötare.
 

Tallinn

Well-known member
I Italien ser man ju dem ofta använda olika varianter av - pastöriserad/uppvärmd - h-mjölk och de lyckas ju onekligen med en och annan cappuccio...
 

johey

Well-known member
Jag har smakat klövermjölken (grön förpackning), men inte provat att skumma den. Jag tycker den är godare än Arlas mellanmjölk. Smakar mer som standardmjölk. Är den högpastöriserad lär den kanske inte vara så bra att skumma, men jag har som sagt inte provat.
 

liturgius

Well-known member
Jag har vid några tillfällen jämfört smaken hos vanlig och högpastöriserad mjölk.

Jag finner i den högpastöriserade en mer betonad sötma som jag peronligen dock upplever mer som en lite mystisk bismak. Den känns också aningen fetare - vilket Johey noterat - men inte heller här upplever jag det positivt. Fetman känns mer i gommen som vegetabiliskt fett, aningen strävare.

Sammantaget tycker jag att den helt enkelt känns lite ofräschare - nästan litet sunkig - i smaken. Inbillar mig en lägre syra.

Vad beträffar dess skumningsegenkaper har jag gjort för få jämförande tester för att kunna uttala mig säkert.

Jag håller dock på med tester inkluderande olika sorters grädde vilket hittils givit ytterst spännande resultat. Ber att få återkomma i den frågan.
 

marran

Well-known member
De gånger jag druckit den (ur glas) har den haft en lite sötaktig/bränd eftersmak, som känns igen från UHT-mjölken de hade förr i Italien och Frankrike t.ex.
Nu har utvecklingen gått framåt, när jag drack sån mjölk i italien i somras smakade den betydligt bättre än den brukade göra för 10 år sen
 

niad

Well-known member
Jag har både druckit klövermjölken och använt den flitigt i kvällscappun till frun. Den skummar riktigt bra och smakar som fler nämnt sött, där håller jag med. Det är en helt ok mjölk som jag gärna använder hela tiden.
 

Thomas

Well-known member
Kvalitetsmässigt håller klövermjölken precis samma höga kvalitet som Arlas vanliga mjölk. Det är pastöriseringen som är skillnaden, som tidigare nämnts i denna tråd. Jag har pratat med ett par personer som arbetar inom Mjölk-näringen, och de anser inte att det är någon skillnad mellan dessa två när det gäller smak eller kvalitet. Det handlar om hållbarhet och marknadsföring. Klövermjölken marknadsförs som ett billigare alternativ, och i större förpackningar. Tror den bara finns i 1,5 liter. Dessutom nämnde en av mina kontakter att det skulle finnas mindre av något näringsämne i klövermjölken. Minns inte vad det var...

Själv tycker jag det är lättare att få till ett bra skum med klövermjölken. Smakmässigt märker jag ingen skillnad..
 

Form

Well-known member
Verkar bara vara jag som känner skillnad på smaken i glas mellan Klövermjölk och vanlig mjölk. Får nog köpa ett paket och prova igen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vänd ryggen till medans någon annan häller upp vanlig- och klövermjölk i två olika glas och se om du kan pricka rätt, och välj en som har bäst smak (innan du får reda på vilken som är vilken).

Det ska jag göra. Kul.
 

ts

Well-known member
Verkar bara vara jag som känner skillnad på smaken i glas mellan Klövermjölk och vanlig mjölk. Får nog köpa ett paket och prova igen.

Nja, enligt Arla: "Vissa konsumenter upplever ingen smakskillnad på högpastöriserad mjölk medan andra upplever en något "gräddigare" och fylligare smak.".

Men ju högre pastörisering ju mer förstörs av de nyttiga fetterna, enzymerna, antioxidanterna, etc. Det verkar som om den enda poängen med klövermjölk är att kunna ha för gammal mjölk i kylskåpet utan att det märks (poängen med vanlig högpastöriserad mjölk är ju att den oöppnad inte behöver förvaras svalt, bra för små engångskuber osv).
 

Form

Well-known member
Vänd ryggen till medans någon annan häller upp vanlig- och klövermjölk i två olika glas och se om du kan pricka rätt, och välj en som har bäst smak (innan du får reda på vilken som är vilken).

Det ska jag göra. Kul.

Ska jag också göra! Ska bara vänta nån vecka sådär så lukt- och smaksinnet återgår till sitt normala efter förkylningen.
 

ts

Well-known member
Vad är skillnaden mellan "vanlig högpastöriserad mjölk" och klövermjölk?
Pastöriseras de med samma temperatur eller är det skillnad där med?

Den jag kallade "vanlig högpastöriserad mjölk" kallar Arla tydligen för "Mjölk med lång hållbarhet" som är "ultrapastöriserad vid 140 grader", tydligen är klövermjölken "högpastöriserad" men inte "ultrapastöriserad" men det verkar inte stå vid vilken temperatur.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Aha, coolt. 140 grader låter bra högt...:huh:
Ser jag "ultrapastöriserad mjölk" när jag ska inhandla klövermjölken så köper jag ett paket av det med.

Inte för att det är tänkt som ett alternativ alls, utan bara för att det skulle vara kul att prova på de olika graderna av normal- hög- och ultrapastöriserad mjölk och se hur smaken ändras.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp