Ja, då var man med E61....

HeMo

Well-known member
Till sist gick det inte att stå emot, uppgraderingsfebern blev för stark. Efter 2,5 år med leva (Pavoni Professional) är jag nu även stolt ägare till en ECM Giotto Premium.

Har funderat på att uppgradera till E61/HX under en längre tid, men de planerna har inte fallit i god jord hos hustrun och jag har väl inte heller kunnat motivera det själv. Men nu dök möjligheten upp att köpa en schysst begagnad Giotto, så jag slog till. Hustrun är bortrest till på onsdag och vet ännu inte om att det numera står två skönheter och blänker i köket.... hua!

Känner ni igen situationen? BicaGuy underhöll oss under några dagar med en liknande historia och för honom gick det ju bra, i alla fall med reaktionen från hustrun (hur det gick med Tean är mer oklart), så jag tänkte att jag gör samma sak, dvs köper först och tar konsekvenserna sen.

Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot onsdag. Jag tror och hoppas att hon kommer att tycka om Giotton när hon får se den, men jag är inte säker.

Mitt största problem tror jag istället kommer att bli hur jag ska motivera att jag även ska ha kvar Pavonin. Att jag är väldigt fäst vid den och älskar att "dra en shot" manuellt är argument som nog står sig ganska slätt mot (de objektivt korrekta) argumenten att vi inte har plats med två espressomaskiner och att om jag säljer den finansierar jag i alla fall en del av Giotton.

Argument till varför jag ska behålla Påfågeln mottages alltså tacksamt :)
 

lupoo

Well-known member
Woow!!!Underbart HeMo och grattis till en fin maskin!
Tack för att Du bjuder oss på ännu en "RiktigKaffe reality såpa"! Det kommer att glöda i tråden framåt onsdag kväll. Som vanligt ligger kaffevännerna i "code red" och vi får se om det måste sändas ett "rescue team" mot Solna:D.

Arrgumnet att ha kvar Pavonin:
- Det är ju en helt annan maskin, gör ju kaffe utan motor.
- Lättare att ta med sig än Giotton. Måste ju ha bra kaffe på semestern också.
- Bra att ha när Giotton måste vila sig lite (inte helt sant men kan funka;) )

Lycka till och håll oss uppdaterade!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Grattis till valet! Giotto Premium hör definitivt till de snyggare HX apparaterna!
Argument för behållande av Pavonin:

- Om Giotton går sönder är det bra att ha en reservmaskin.
- Den är perfekt till sommarstugan/husvagnen.
- Den är snygg i köket och kan ses som ett prydnadsföremål.
- Om Giotton går sönder är den bra att ha som reservmaskin.

Sade jag att det är bra att ha en reservmaskin om Giotton går sönder?
(gissa om jag har behövt reservmaskiner... sitter helt tom på espresseri för tillfället... :( )
 

johey

Well-known member
Jag tycker inte du ska ljuga när hon frågar vad den kostade. Däremot behöver du ju inte säga hela sanningen. Säger du 1200 kr så ljuger du ju inte, för du har ju faktiskt betalat det för den. Att du dessutom betalade 5000 (eller vad det nu kan röra sig om) utöver, behöver ju inte skyltas med.

Att du skulle göra dig av med den gamla bara för att du skaffat en ny kan ju inte komma på tal. Det vore ju som att göra sig av med sitt gamla barn när man skaffar ett nytt. Och för den delen - har din fru fler än en uppsättning klädesplagg? Isåfall är det självklart att du ska få ha fler än en espressomaskin.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Säger du 1200 kr så ljuger du ju inte, för du har ju faktiskt betalat det för den. Att du dessutom betalade 5000 (eller vad det nu kan röra sig om) utöver, behöver ju inte skyltas med.

Hmmm, det rådet låter väldigt konstigt... ett skämt?
Jag tycker att lögner och osanningar är vämjeligt och bedrövligt. Självklart ska man säga sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen.

Ett förhållande bygger på förtroende, och börjar man ljuga så raseras snabbt förtroendet och det blir bara kattskit av alltihop när hon börjar undra när du ljuger i andra frågor och inte vet om hon kan lita på dig längre.

Vita lögner kan man dra för barn, sanningen talar man om för sin livspartner.
 
S

Slane

Guest
Grattis!

Vill bara varna dig för att om du drar en lögn så får du räkna med att hon kan syna dig. På ett så enkelt sätt som att du lämnat detta forum öppet på datorn.
Har hänt innan i liknande forum!
Händer det dig så kommer det bli en rolig läsning för oss andra kaffenördar.......
 

lupoo

Well-known member
H
Ett förhållande bygger på förtroende, och börjar man ljuga så raseras snabbt förtroendet och det blir bara kattskit av alltihop när hon börjar undra när du ljuger i andra frågor och inte vet om hon kan lita på dig längre.

Vita lögner kan man dra för barn, sanningen talar man om för sin livspartner.
Hey KG! Ser här att Du är ju "Relations Coach"! ;) Så nu får Du skapa en ny tråd "Du din partner och din(a) kaffemaskin(er)". Där kan vi kaffenördar be om råd eller bara prata ut för att få denna kombination att fungera;).
 

Tallinn

Well-known member
Äsch, problemen kommer ju inte förrän på onsdag... Berätta nu, hur är kaffet? Vi vill ju veta allt om maskinen, dina espressi, dina cappucci, om perfekt skum och vacker latte art!
 

HeMo

Well-known member
Tack så mycket för alla svar och goda råd! Argument till Giottons försvar har jag och det är jag som sagt inte lika orolig för. Att ljuga/inte säga hela sanningen om priset är inget alternativ, där delar jag helt KG:s inställning.

När det gäller argumenten för Pavonins bevarande är nog johey's de bästa hittills, även om hon inte kommer att bli jätteimponerad av dem.

Övriga faller nog platt:
- Det är ju en helt annan maskin, gör ju kaffe utan motor.
Min fru är ingen kaffenörd, dvs hon bryr sig inte om vad det är för motor.

- Lättare att ta med sig än Giotton. Måste ju ha bra kaffe på semestern också.
Har redan en maskin till landet, tillsammans med min bror visserligen men jag tror inte det spelar någon roll.

- Om Giotton går sönder är det bra att ha en reservmaskin.
"- Har du köpt en dålig maskin som kommer att gå sönder?"

- Den är snygg i köket och kan ses som ett prydnadsföremål.
Det argumentet har jag redan testat när jag tidigare var inne på att uppgradera. Problemet är att även snygga prylar blir fula om det blir för mycket prylar.
 

Jemo

Well-known member
jag tycker du ska packa ner pavonin i en kartong illa kvickt, ställa undan den på vinden och låta dess framtida öde vara en icke-fråga tillsvidare (hoppas på att hon inte har sinnesnärvaro nog att själv föra ämnet på tal). sen när värsta stormen i det som i familjens historiebok kommer att beskrivas som "giotto-incidenten" har lagt sig så kan du smyga fram den igen. om hon går i taket då så säger du bara "jamen den där lilla, den syns ju knappt bakom giotton".

men viktigast av allt just nu: öva öva öva öva osv så du får till en perfekt latte när hon kommer hem. för om du misslyckas med den.... då skulle jag inte vilja vara i dina kläder....
 

wesaft

Well-known member
-"Jag har kvar den gamla om jag behöver gå upp tidigt någon gång, då kan jag göra en espresso tyst utan att du vaknar."
Eller hur mycket visslar de manuella skönheterna?
 

HeMo

Well-known member
Äsch, problemen kommer ju inte förrän på onsdag...

Japp, och på onsdag gäller det att jag har lärt mig tillräckligt för att kunna bjuda på en latte (min fru dricker i princip bara latte) som helst är bättre än de latte jag har lyckats med med Pavonin....

Berätta nu, hur är kaffet? Vi vill ju veta allt om maskinen, dina espressi, dina cappucci, om perfekt skum och vacker latte art!

Fick till en riktigt bra dubbel i morse, så det ska nog gå att lära sig Giotton också. Känns som att inlärningskurvan är något brantare på en E61:a än på en levamaskin.... Det är f ö ett bra argument för Giotton eftersom min hustru alltid har tyckt att Pavonin har varit svårhanterad.... :)

Hade bara tillräckligt med mjölk hemma när jag kom hem igår för att skumma till en latte, men jag kan redan konstatera att det sannolikt är där jag kommer att märka störst skillnad direkt. På Pavonin har jag alltid fått jobba för att få till virveln, men med Giotton kom den "av sig självt".

På vägen hem idag ska det köpas mjölk....
 

GLC

Well-known member
Spännande! Hade utan tvekan packat ihop den gamla maskinen och tagit fram den vid något bra tillfälle, typ då du rengör den nya precis då frugan är som mest kaffesugen.

"Jaså, har du inte fått något kaffe idag, det var synd eftersom jag gör en helrengöring på denna. Vilken tur att jag har kvar den gamla, vänta så hämtar jag den." ;)
 

Jemo

Well-known member
eller helt enkelt säga att du vill ha kvar den för att du vill ha kvar den. för att kaffe är din hobby och för att du vill fortsätta syssla med två olika tekniker inom din hobby. det är ju som att måla både akvarell och akryl. eller som att skriva både poesi och romaner. eller som att sjunga både i kör och i duschen.
 

HeMo

Well-known member
jag tycker du ska packa ner pavonin i en kartong illa kvickt, ställa undan den på vinden och låta dess framtida öde vara en icke-fråga tillsvidare (hoppas på att hon inte har sinnesnärvaro nog att själv föra ämnet på tal). sen när värsta stormen i det som i familjens historiebok kommer att beskrivas som "giotto-incidenten" har lagt sig så kan du smyga fram den igen. om hon går i taket då så säger du bara "jamen den där lilla, den syns ju knappt bakom giotton".

Är faktiskt inne på den lösningen. Skulle tro att chanserna till en bra start för giotton är bättre om den inte behöver trängas med Pavonin på köksbänken. Ett problem med denna lösningen är dock att ett av våra projekt under våren kommer att vara att rensa på vinden... Fast det kanske inte är ett problem förresten, snarare en möjlighet. Om vi hittar Pavonin på vinden när vi rensar blir det ju ett naturligt tillfälle att ta ner den i lägenheten igen :) Eller kanske inte...

"The giotto incident".... Gillar det uttrycket!
 

NiklasM

Well-known member
Många goda råd här.
Jag skulle personligen sålt Pavonin och köpt något som blänker även till henne :)
Pavonin kan du ju köpa "tillbaks" senare i livet när plats & ekonomi finnes.

Två frågor - Vad betalade du för Giotton och var köpte du den?

/n
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Spännande! Hade utan tvekan packat ihop den gamla maskinen och tagit fram den vid något bra tillfälle...

Att packa ihop den så att det inte ser trångt ut på köksbänken är helt klart ett plus. Sedan kan du ju bara plocka fram den vid behov, eller längre fram när du saknar den som mest och tycker att det faktiskt inte blir för trångt på bordet för båda två.

Men jag tror inte att du kommer "undan" med att gömma den på vinden, en helt naturlig fråga när hon ser den nya maskinen blir ju "Vad hände med Pavonin då?" och då är det ju bara att följa reglerna från tidigare inlägg och säga sanningen, att den är undanstoppad på vinden (eller i ett köksskåp) för tillfället.

Att ljuga om att du har sålt kan bara bli misslyckat i längden, antingen kan du aldrig mer använda den och får hoppas att hon inte hittar den eller så får hon reda på att du har ljugit henne rakt i ansiktet när hon får se den nästa gång. ;)
 

HeMo

Well-known member
Att ljuga om att du har sålt kan bara bli misslyckat i längden, antingen kan du aldrig mer använda den och får hoppas att hon inte hittar den eller så får hon reda på att du har ljugit henne rakt i ansiktet när hon får se den nästa gång. ;)

Som sagt, att ljuga är inget alternativ. Trodde jag gjorde klart det tidigare... Jag kommer naturligtvis att säga som det är, att jag har ställt upp Pavonin på viden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp