Vad ska jag köpa?

Noorha

New member
Tänkte att ni kaffefantaster skulle hjälpa mig med en liten sak.
Jag ska nu äntligen köpa mig en espressomaskin, till hemma bruk!! Men hur vet jag vad jag ska köpa? Om ni har tips och förslag, snälla ge mig dom!!!!
Vill göra ett bra köp!

tack / Noorha

Vill även passa på att tacka alla för en bra sida, som har gett mig många bra tips och mycket information till mitt projektarbete, som självklart handlar om kaffe!! Tack Tack (niger & bockar)
 

lupoo

Well-known member
Du får nog ge en liten vink om hur mycket det får kosta.

.....Och!!! Kom ihåg att det är svårt att göra bra espresso utan en bra kvarn!!!

Välkommen skall jag också säga:D !
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, en liten indikation på hur mycket pengar du kan tänkas punga ut för espresso systemet är mer eller mindre nödvändigt för att du ska kunna få vettiga råd. Priset kan ju variera rätt våldsamt mellan olika kvalitetsnivåer på maskinerna.

Jag skriver "espresso systemet" för att du ska givetvis rikta in dig på att skaffa både en kvarn och en espressomaskin som tillsammans gör din espresso. En ensam espressomaskin som ska använda färdigmalet kaffe blir blähä, det fungerar långt ifrån tillfredställande. En kvarn är ett måste om det ska bli bra resultat.

Och ja just det... välkommen till forumet. :)
 

rhide

Well-known member
Trodde inte på det där med kvarn förren jag testade olika malningsgrader i lokala kaffebutiken - olika malningsgrad ger en ENORM skillnad i smak!!

Att skaffa en billig halvdålig kvarn kan dock vara sämre än att mala direkt i butiken (Hemköp till exempel)... bättre att vänta lite och se hur mycket pengar man vill lägga på sitt kaffemissbruk :)
 

Ulrika

Member
Nä, inte kvarn. Svårt att veta vilka märken som verkligen är bra, eller vilka säljaren får bonus för att sälja :)
 

Tallinn

Well-known member
Om de talade sanning på Iper Coop i La Spezia när jag var där sist ägs Gaggia sedan några år av Saeco och är bara överprissatta Saecomaskiner! Men jag vet att det finns folk här på forumet som är mycket mer inne i branchen än jag och som säkert kan uttala sig mer kunnigt?
 

lupoo

Well-known member
Har ju gjorts ett försök att klarlägga släktskapen mellan maskinmärkerna. Visade sig vara ganska svårt. Här är länken till Släktträdet

Vad gäller maskinmärken och vilka försäljare som har "kick-backs" på försäljning vet jag inget bestämt om. Kan däremot rekomendera Dig att gå till någon av Kaffemaskinens butiker. De vet vad de pratar om, och kan hjälpa dig att hitta den maskin som passar dina behov, önskemål och ekonomi. (Nej jag har inga "kick-backs" från Kaffemaskinen:))
 

Tallinn

Well-known member
De sa till mig att helautomaterna alla tillverkas i Schweizz! Ingen aning om det är sant men det lär ju stå på lådorna? Fast helautomater vill man ju inte ha ändå...
 

skuggan

Active member
Skulle rekomendera att köpa en beg maskin av någon på forumet som byter upp sig, den är troligen välskött och priserna brukar vara vettiga.

Jag är väldigt nöjd med min Gaggia Classic, kaffet blir gott!!!!, men...alltid är det något:blush: ...det är ingen raket när det gäller mjölkskummning, så om skummning är viktigt...ja då skulle jag nog välja någon annan maskin..

Även jag kan varmt rekomendera Kaffemaskinen.(Nej jag har inte heller "kick-backs" från Kaffemaskinen)
 

Tallinn

Well-known member
Isomac Vipers på SIBAs fyndhörna är väl inte så dumt heller, stora företag har väl ganska svårt att snacka sig ifrån garantiärenden och eventuella läckande maskiner? Det måste väl ändå vara så att fler Isomacar är täta än som är läckande såll?
 

Noorha

New member
Hur mycket pengar jag vill lägga ut är svårt att säga. Jag vill få en bra produkt för ett bra pris. Hur mycket pengar de kräver vet jag som sagt inte.

Har ni några tips, på bra köp??
(även gällande kvarn)
 

Herregud

New member
Säg att man vill lägga tre fyra tusen eller så, vad skulle vara att rekomendera isf? Använder en mockamaster nu, kanske skulle sikta in mig på att köpa en kvarn först av allt eller?

Tack på förhand.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Men herre gud (syftar inte på medlem med samma namn) Här frodas myterna. (Inget personligt, Tallin)
Gaggia ägs av Saeco, men de har inget med produktionen att göra. Lika lite som Ferrari är Fiat med annat skal.
En del helautomater tillverkas i Schweiz, utom de som tillverkas i Italien.
Ingen butik, stor eller liten, kan "snacka sig ur" garantin.

Kvarn är a och o.
 

nisseAC

Member
Ja som du ser finns det inga enkla svar, men lite hjälp kan du nog få...
I klassen under 4000:- är nog Gaggia Classic en vinnare (ca:3500:) Men en riktig kvarn är nog ett måste om man vill ha ett bra resultat.
Malningsgraden ändras med vädret och det blir svårt att justera med ett färdigmalet kaffe.

Hoppas att det inte avskräcker dig till att skaffa en "riktig" kaffemaskin...:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp