Har du varit i Italien?

Har du varit i Italien

  • Ja, många gånger!

    Röster: 79 35.7%
  • Ja, och jag ska dit igen!

    Röster: 87 39.4%
  • Ja, men pizzerian i Åmål är bättre!

    Röster: 4 1.8%
  • Nej, men jag vill åka dit nån gång!

    Röster: 47 21.3%
  • Nej, vad ska jag dit att göra?

    Röster: 4 1.8%

  • Totala väljare
    221

Molarin

Well-known member
Berätta gärna om ditt Italien. Känner att det börjar bli dags för mig att dricka kaffe "på plats"...
 

rhide

Well-known member
Kaffet lär ju inte blir bättre bara för att det råkar ha en tradition där nere. Visserligen må espresso inte bara vara en fluga där, men det hindrar ju inte till exempel grabbarna på kaffemaskinen att bli bättre än de flesta italienarna.

Fast du har kanske en poäng i alla fall, minst hälften av meningen att gå på café är ju känslan =) Nej, jag har inte varit där, men skulle gärna vilja!
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Det som är trevligt i Italien är att du inte behöver leta efter ett ställe som säljer espresso, samt att jag har aldrig fått en så dålig espresso som man kan få här hemma( men som rhide skriver kan man få en sjukt bra espresso här hemma också).
Det finns överallt t ex vägkafé som bara vräker fram espressos (riktigt bra också), på tågstationerna, i gatukorsningar eller som när jag var i Venedig sist där står det små stånd på gågatorna som enbart säljer espresso (jag kollade lite snabbt vid busstationen där och kom fram till att man aldrig behövde gå mer än 15 m för en espresso) PARADISET.
Däremot har jag inte sett lika mycket av den "kaffe med mjölk" traditionen i Italien som här i Sverige, utan det dricks mest espresso (naturligtvis cappuccino till frukost)
Åk dit! Det är inget man ångrar, för hela deras matkultur är underbar samt att det finns mycket att titta på också.
 

cango

Well-known member
kaffe i all ära, men till italien åker vi för ost och korv... planerar att åka till Beppino Ocelli å få hem några Testun al Barolo...mmm.

efter senaste resan till Bologna fick vi med oss 15 kg ost och 5 kg korv/skinka. (mer fick vi inte in i resväskorna.) :)
 

OlaA

Well-known member
Den hittils bästa espresson jag har druckit, drack jag på rifugio Vitt Emanuelle II i Gran Paradiso. Det kan vara också för den dedårande omgivningen och jag hade vandrat 800 höjdmeter uppåt för att komma dit ;).

DSCN0476.jpg
 

hippokid

Well-known member
Kaffet lär ju inte blir bättre bara för att det råkar ha en tradition där nere.

Jo... att det inte är nåt speciellt eller märkvärdigt utan just en vardagsföreteelse att dricka un caffè gör att du får gott kaffe NÄSTAN överallt. :)
Det intressanta med kaffe i Italien är som sagt att du kan hitta bra kaffe på de mest udda ställen. En järnvägsstation eller en flygplats t ex, själv fick jag det godaste kaffet på en hel resa just på Linate-flygplatsen på väg hem från Milano... lite otippat men väldigt gott. :lol:
 

Dunne

Well-known member
Var i rom och napoli i sommras, espresson var alltid fin, speciellt i napoli. Ordentligt kraftig, precis som jag vill ha den. Däremot var napolianarna sämre på mjölk, fick några riktigt risiga cappuccinos där.

Skönaste ställena jag såg som serverade espresso var en liten vagn på nån konstig gata bakom en park där det inte var några människor förrutom ägarens vänner, var riktigt fint. På tågstationen i napoli var det ett tidningsstånd som hade typ som bara ett rör som kom ut ur väggen med espresso, såg bra skoj ut, hade dock varit i pompeji en hel dag i 40 graders värme utan mat så jag var mer sugen på vatten då :).

Vet inte riktigt om jag kommer åka till rom nästa gång jag åker till italien, inte för att det var dåligt men nu har man sett alla gamla stenar. Napoli och Capri däremot besöker jag gärna igen :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Anacapri var väl värt självmordsvägen, kan jag tippsa om man åker till just Capri då.
Mina italienupplevelser, från i somras, finns in nån tråd nånstans här i krokarna ;)
Det är en skön känsla, när man efter ett par dagar upptäcker att man inte är orolig när man just beställt kaffe. Ens i skjulet på en strand...
 

Minghetti

Active member
Som tidigare nämnts så spelar givetvis atmosfären in i upplevelsen. Sedan måste det ju finnas någon anledning till att espresso på italienska (oftast) bara heter caffè. ;)
 

Jemo

Well-known member
syditalien är ju helt fantastiskt. napoli och lecce återvänder jag gärna till(undvik brindisi). en bar med underbar espresso i varje gathörn. gå in, svep, gå vidare. capri är fint, men kanske lite av en turistfälla (fast en väldigt trevlig sådan). pompeii får inte missas om man är i krokarna.

milano är också väldigt trevligt. och pavia är väl värd ett besök (där tror jag f ö pontevecchio tillverkas).
 

HeMo

Well-known member
Kan inte påminna mig att jag har fått direkt dåligt kaffe någon gång i Italien, i alla fall inte på café. Om man räknar in morgoncappuccino på hotell är det en annan sak, där har jag blivit besviken några gånger. Kaffe tycker jag alltså är riskfritt vart man än kommer i Italien.

När det gäller maten, som ju är en annan trevlig sak med Italien, ska man vara lite mer försiktig. Det finns gott om turistfällor i t ex Rom som ser trevliga ut, men som är hutlöst dyra och dessutom ganska dåliga. Mitt råd är alltså att lämna de värsta turiststråken när man ska ut och äta. I Rom hittade vi t ex några riktigt bra kvarterskrogar i Trastevere (reservation för stavningen). Detta råd kanske är att slå in en öppen dörr, men min poäng är att när det gäller kaffe behöver man, till skillnad från mat, inte vara lika rädd för turiststråken.

Mina erfarenheter av Italien är annars flera resor till Toscana, främst Pisa med omnejd (Pisa är inte värt en resa i sig, men är man i närheten, t ex i Florens, är det en trevlig stad för en dagstur), ett par resor till Rom (mycket sevärt och inte så kaotiskt som man skulle kunna tro) och senast en vecka på Sicilien (fantastiskt fint).
 
ROMA

Jag har varit i Italienska alperna för en mindre evighet sen. Hur kaffet var? Starkt som jag minns det. Drack min första Espresso på en bar i tron att jag skulle få en kopp kaffe. Jag kände mig rätt förvirrad när jag fick en kopp i dockskåpsstorlek som dessutom hade ett lager brunt skum på ytan.:eek:hmy:
Jag var 14 då och är 38 nu så det måste varit 1983.

För några år sedan besökte jag i Venedig. Drack en dubbel Espresso på Caffé Florian som öppnade 1720 och är idag världens äldsta kvarvarande Café.
En bra Espresso som inte fick mig att ramla av stolen vilket däremot notan gjorde.:nowink:

Bäst kaffemässigt tycker jag nog Rom är. Var där i höstas och drack säkert 20stående shots per dag. Aldrig mer en en Euro kostar en stående Espresso. Sätter man sig ned så blir det dyrare.:huh: Kanske var det miljön och det faktum att man rörde på sig så mycket, men jag har aldrig smakat så bra kaffe som där.:D
 

Kaffekärringen

Active member
Var till Venedig...men tänkte väl inte så mycket på kaffet då var mera maten:D *he he*...synd bara att det luktar så illa där så man borde nog doppat näsan i fler kaffekoppar för o få bort stanken ;). Annars är det ju lite speciellt att åka dit med någon man tycker om.
 

zix

Well-known member
Jag trodde frågan var "vill du vara i Italien?" så jag svarade förstås "ja, många gånger". Oj vad sugen man blir av att läsa det här.
 

drjukebox

New member
Sällan får man dålig mat eller dryck i Italien!
Till och med Autogrill längs motorvägarna har utmärkt mat!
Pastan är ALLTID al dente!
På större mackar finns det barista som bara gör kaffe!
Italienarna betalar gärna för kvalitet vilket gör att det inte är särskilt billigt!
Men un caffe över disk cirka 0.70€.
Hjärtat i Mat-Italien ligger runt staden Modena. Från Parma längs Po-dalen ner till Bologna liggger många av de stora matproducenterna.
Men alla regioner har god mat och egna specialiteter!
Cappucino dricker italienarna bara på morgonen.
Besök gärna Venedig på vintern. Ingen trängsel. Kanalerna luktar inte, dimman stiger...
 

Minghetti

Active member
Har varit i Venedig 4 ggr under sommaren och aldrig under de senaste 10 åren upplevt denna ökända lukt. Har jag haft tur? Var där en gång i september och det var perfekt.
 

Tallinn

Well-known member
Jag gillar att man inte behöver specifisera att man vill ha riktigt kaffe, "un caffé" räcker. När sedan mindre rutinerade bekanta säger "un espresso" ser serveringspersonalen bara frågande ut...

Och som många påpekat, in på första vägkrog, Autogrill, när man passerar gränsen och få en PERFEKT espresso!

Sedan har de ju inte vårt ganska amerikanska ideal när det gäller mjölken, oftast gäller ju varm mjölk med skum ovanpå, inte microfoam gemomgående som de flesta här, inkl jag själv, föredrar.
 

Satyricon

Well-known member
Man får en högst duglig espresso till och med på snabbtåget mellan Milano och Bologna (Lavazza). Det kan vara 10 000 passagerare en fredageftermiddag, alla ska ha un caffè. (På X2000 Sthlm-Malmö häromveckan var espressoautomaten trasig. Lika bra det.)

Den som vill besöka en pärla lite utanför allfarvägarna bör bege sig till Västromerska rikets sista huvudstad före barbarernas erövring — Ravenna. Fantastiska mosaiker, tegelkyrkor från 500-talet och trevliga sumpmarker att cykla genom till man kommer till Adriatiska havet. Och förstås klassiska barer att dricka kaffe på. När det gäller espresson är det naturligtvis vinst varje gång.

En annan vacker pärla är Glenn Strömbergs Bergamo strax nedanför Alperna. En rätt dyr och borgerlig stad, ganska tysk i sin atmosfär. Den består av två delar, högstaden och lågstaden — högstaden är som en saga. Där ligger operakompositören Donizetti begravd. I Bergamo kan man köpa en s.k. polenta e ösei (den lokala specialiteten, en gul marsipanbakelse med chokladfågel) till sitt kaffe, om man nu skulle vilja det.

En annan juvel är Siena i etruskernas gamla land, Toscana.
 

LB

Active member
Italien är vackert. Norditalienaren verkar till stor del villja finna en förbättring i givna ramar. Det blir rätt tröttsamt för en turist som vill ha månfald och inte tvunget letar »sin bardoms« pizza, brödbit eller spagett. Menyerna blir rätt torftiga. För att inte tala om vinlistorna. Kaffet är bra. :)
 
Topp