Har du varit i Italien?

Har du varit i Italien

  • Ja, många gånger!

    Röster: 79 35.7%
  • Ja, och jag ska dit igen!

    Röster: 87 39.4%
  • Ja, men pizzerian i Åmål är bättre!

    Röster: 4 1.8%
  • Nej, men jag vill åka dit nån gång!

    Röster: 47 21.3%
  • Nej, vad ska jag dit att göra?

    Röster: 4 1.8%

  • Totala väljare
    221

Tallinn

Well-known member
Håller inte riktigt med LB, Italienarna jobbar inom ganska strikta ramar det är sant. Men det är ju just det som gör Italiens mat och kultur så fantastisk. Vill man ha experimentell cross kitchen så kan man ju åka till USA, då kan man ju få karamellsås och gelébitar i kaffet samtidigt...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nej tack *s*

edit; Och torftigt är inte ordet jag skulle använda. Snarare avskalat och förfinat.
 

Satyricon

Well-known member
Nej tack *s*

edit; Och torftigt är inte ordet jag skulle använda. Snarare avskalat och förfinat.

Nä, torftig skulle jag inte heller kalla en italiensk meny. Barmenyerna är väl rätt frugala (självklart), men riktiga ristoranti kan väl knappast sägas ha tjatiga matsedlar. Möjligen turistmenyerna i Venedig.
 

iZappa

Well-known member
Har nettopp vært å besøkt Nuova Simonelli sin espressomaskin fabrikk i Belforte del Chienti. Lærerikt besøk, med herlig vær og masse god mat.

Italia anbefales på det sterkeste.
 

Tallinn

Well-known member
Och gärna lite längre söderut, Umbrien är Italiens gröna hjärta och där gör man allt bra men utan Toscanas hårda prislappar. Sedan Lazio med Rom, där hittar man hela Italiens mat i en enda stad... Napoli har andra skrivit om här så det ska jag låta bli!
 

Holma

Active member
Nu har man ju spenderat 8 månader på att lära sig italienska så nu är det väl på tiden att man åker dit då! :)
 

Matt_S

New member
Om du är i Rom, missa inte Giolitti, ett helt fantastiskt kafé som funnits på samma adress i över 100 år. Googlade efter adressen och hittade: Via degli Uffici del Vicario 40. Ligger nära parlamentet och Pantheon och har inte bara bra kaffe utan även den bästa glass jag någonsin ätit.

Tillägg: googlade lite mer, och de har egen webbplats: http://www.giolitti.com
 

egt077t

Member
Maten måste jag säga, som tidigare skribenter sagt, varierar otroligt i kvalitet och priset har sällan någon koppling till kvaliteten. Måste säga att det, enligt mig, är enklare att hitta prisvärd god mat i Frankrike än i Italien...på alla punkter utom en, antipasto....som nästan alltid är gott...

Vad det gäller viner är jag faktiskt kanske lite oortodox då jag tycker röda mellanprisviner 150-300 är italiens riktiga styrka, enkla Barolo och Amarone är underbara *får en glansig blick*

Men det var ju kaffe som skulle diskuteras, tja där har jag inte så mycket att tillägga....svårt att få dåligt kaffe och dessutom är det ju billigt om man står upp (har för mig att det reglerade priset är max 1 euro, vilket annat land har lag på sådant, det om något säger ju lite om vikten av sin espresson)

*t
 

Coffeehead

Well-known member
Sitter just nu på min balkong på Hotel Astoria West End i San Remo med en lånad lap top från hotellet, en flaska rött och en enastående utsikt över medelhavet. Jag har rest en hel del i Italien de senaste 15 åren och jag kan inte minnas särskilt många botten napp, de gånger det skett så har det varit i centrala turist stråken typ Spanska trappan i Rom där jag på en trattoria gick på en rejäl nit för ett antal år sedan. Innan euron kom så försökte man dock gärna ta lite extra betalt av turister för det mesta något som inte händer fullt så ofta nu när liren är avskaffad. Un caffé har jag dock aldrig blivit besviken på så länge jag hållt mig till lokala barer ofta på bakgatorna, även här får man dock se upp med turistfällorna som tyvärr för det mesta verkar strunta i tradition och kvalitet. Var man än vänder sig i detta underbara land trotts att varje stad och by har minst ett eget rosteri så smakar hantverket alltid lika bra på barerna. Atmosfären har säkert sin betydelse, att smita från hotel frukosten, glida in på närmsta bar och beställa un caffé e una cornetto tillsammans med kvarterets 20 gubbar som diskuterar gårdagens sporthändelse är en obeskrivlig upplevelse oavsett om man gillar sport eller ej. Nu känner jag att vinet börjar sätta sig så jag säger god natt och till alla som vill men ej ännu åkt hit säger jag GÖR DET, ni kommer inte att bli besvikna.
 

jonhar

Well-known member
Tack för alla bra tips :) Ska till Bergamo i slutet på juni och vara där i en vecka. I denna regionen görs Amarone-vinerna, så det blir nog ett par flaskor med hem :) plus ett antal där :D
 

keex88

Well-known member
Det började med några dagar mitt i Rom.
Hadde ett litet ställe bakom stället vi bodde på som vi käkade frukost på VARJE morgon. vi va typ 15 pers som åkte så vi fick ett avtal att om vi åt där varje morron fick vi en cappucino och en Bombolone "italiensk bakelse" för 1,5 euro. Helt jsjukt gott!


Sen hyrde vi en buss och åkte ner längs kusten och neapel till amalfi kusten, tidigt på morronen besökte pompeii och sedan ner till sorrento, HELT SJUKT vackert var de. Där drack jag ingen kaffe faktiskt under hela dagen.

Det mest minnesvärda är en cappucino jag drack på en bensinmack på vägen ner till neapel, de va de godaste jag druckit och de va på en BENSINMACK. Nymalda bönor och en mkt trevlig barrista som kunde göra sitt.
 

robbowan

Well-known member
Däremot har jag inte sett lika mycket av den "kaffe med mjölk" traditionen i Italien som här i Sverige, utan det dricks mest espresso (naturligtvis cappuccino till frukost)
Åk dit! Det är inget man ångrar, för hela deras matkultur är underbar samt att det finns mycket att titta på också.

Kan bero på följande italienska citat: "Latte? Det ger vi till barnen med lite kaksmulor på toppen."

Själv har jag varit i Florens och Verona.

Verona var så länge sedan att jag inte kommer ihåg det och jag misstänker att det var mer Nastro Azurro som gällde då hur som helst.

Florens och Chianti Classico älskar jag och så bra mat (oavsett vilken) har jag sällan ätit.

Kaffet var generellt bra, man kan som sagt var slinka in var som helst för en schysst kopp och ju längre man kommer ifrån Palzzo Vecchio desto mer sjunker priset. Ett hål i väggen går bra för en schysst pasta, ett enkelt vin och en kompetent espresso. :)
 

fonseca

Active member
Ahh, Italien är paradiset, underbar mat och kaffe i överflöd (för att inte prata om glassen). De har massor med, mer eller mindre bra iofs, kaffedrinkar... Även om det sistnämnda är lite off the hard core :D.

Precis som andra beskrivit här kan man få helt sjukt bra kaffe på de minst oväntade ställena (bästa var på flygplatsen när vi landade senast).

ÅK!!!
/Micke
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp