Hur resonerar ni...

Hejsan alla!
Har precis skaffat mig en Rocky SD, min första kvarn. Tänkte bara höra hur ni andra med kvarnar utan doserare resonerar kring mängden kaffe i portafiltret... :unsure:
Tar ni tiden och maler lika lång tid varje gång?
Eller fyller ni PF med råge och "skrapar av" längs med kanten på portafiltret?
Chansar ni och maler vad som ser ut att vara lagom mängd kaffe?
Finns det andra sätt man kan kontrollera mängden kaffe på?

Tackar!
 

Bjarne

Well-known member
Jag har själv en Rocky SD och kör nog alternativ 3, d.v.s. fyller upp så att jag kan fördela ut och sist dra av ev. överflöd med rakt finger tvärs över. Målet är att fylla igen håligheter då kaffet tenderar att klumpar sig en del.

Har funderat på om jag skulle montera in nå't slags timer i strömbrytaren så jag kan ställa in en viss tid, men det får bli efter att garantin gått ut, och om jag fortfarande har kvarnen kvar då :)
 

Trident

Well-known member
Jag maler upp till kanten och skrapar av överflödig kaffe i slasken. Jag skakar dock rätt mycket på PF under malningen så kaffet jämnas ut under maltiden.
Så det blir inte många gram man får slänga.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag maler tills portafiltret är lagom fyllt, sedan skakar jag/knackar för hand på portafiltret för att jämna ut det malda i filterkorgen. Behövs det en skvätt till så maler jag en skvätt till, men det behvs i princip aldrig någonsin skrapas bort och kastas kaffe pga överfyllt portafilter.

Jag tycker helt enkelt att det blir onödigt spill och kladdande med avskrapning med finger och grejer, forutom själva slösandet på kaffet då.
 

Dunne

Well-known member
Jag kvarnar ner tills det blir en lagom råge sen tampar jag. Det blir lagom för min maskin men det är väl lite olika om man ska ha struket eller rågat mått för att vara lagom mängd.
 

MrBean

Well-known member
Jag har lärt mig "måtta" mängden bönor, så jag häller direkt från påsen. Blir ofta ganska lagom, lite spill... men samtidigt blir det inga bönor kvar som oxiderar.
 

brengen

Well-known member
Jag maler upp till kanten och lite till innan fördelar och stryker av överflöd.

Jag har även lärt mig måtta mängden bönor när jag häller ur påsen så det blir inte mycket spill.
 

lupoo

Well-known member
Maler till råge i filterkorgen (kan ju inte mäta upp allt, men jag har allt varit där med vågen och försökt:unsure: )). Fördelar ut i kanterna men fingret (skönt att vara "ett med kaffet":) ). Det överflödiga skrapas av på en kaffetfat som står under kvarnen och sammlar upp spill från kvarnen. Detta, och här kommer ett litet "återanvändnigstips", lägger jag sedan i en liten burk och när det är tillräckligt mycket "spillkaffe" i burken kan jag använda det som övnings/skask-shot kaffe.
 

iZappa

Well-known member
Jag maler tills portafiltret är lagom fyllt, sedan skakar jag/knackar för hand på portafiltret för att jämna ut det malda i filterkorgen. Behövs det en skvätt till så maler jag en skvätt till, men det behvs i princip aldrig någonsin skrapas bort och kastas kaffe pga överfyllt portafilter.

Jag tycker helt enkelt att det blir onödigt spill och kladdande med avskrapning med finger och grejer, forutom själva slösandet på kaffet då.

Hvordan klarer du å oppnå lik dosering gang etter gang hvis du kun doserer på øyemål og ikke skraper av toppen i portafilteret? :huh: Jeg er ikke sikker på om jeg helt forsto deg riktig, men metoden din høres litt unøyaktig ut. Du liker espresso med lav dosering høres det i alle fall ut som og det kan jeg støtte deg i.
 
Tack för detta!
Att stryka av längs kanten fungerar bra på dubbelkorgen men om jag gör det med enkelkorgen så blir det lite för mycket kaffe, alltså svårt att få dit portafiltret ordentligt i maskinen... (Även om jag inte packar kaffet innan avstrykning och tampning)
Det blir till att stryka av lite extra när jag skall göra enkelshot.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hvordan klarer du å oppnå lik dosering gang etter gang hvis du kun doserer på øyemål og ikke skraper av toppen i portafilteret?

Tja, vad är skillnaden mellan att ha lagomt med kaffe i portafiltret med ögonmått och att ha lagomt med kaffe genom att skrapa av överskottet med ett finger? Inte mycket tror jag.

Jag brukade dosera tills portafiltret är nästan fyllt till ovankanten med kaffe.
Nu vete sjutton hur jag kommer att göra eftersom jag inväntar en ny maskin, vi får se vad den gillar för doseringar.

Jag har sett diverse videoklipp på Youtube (tror jag att det var) om olika sätt att stryka bort/dosera kaffe... och jag måste säga att det ser sjukt ut (i mina ögon) när man överfyller ett portafilter så mycket att det rinner åt alla håll av sig själv, och sedan ska man skrapa och tjomma med fingrar i olika riktningar X antal gånger för att få bort det som finns ovanför ovankanten av portafiltret.

Jag skulle istället... fylla i så mycket kaffe att mitt portafilter är fyllt till ovankanten av portafiltret. Verkar smidigare så.:lol:
 

iZappa

Well-known member
Tja, vad är skillnaden mellan att ha lagomt med kaffe i portafiltret med ögonmått och att ha lagomt med kaffe genom att skrapa av överskottet med ett finger? Inte mycket tror jag.

[...]

Jag skulle istället... fylla i så mycket kaffe att mitt portafilter är fyllt till ovankanten av portafiltret. Verkar smidigare så.:lol:

Jeg tror forskjellen ligger i muligheten for å lage mange like espressoer på rad (consistency). Jeg har stor tro på å variere doseringen for å oppnå ulik smaksprofil av bønnene, men samtidig mener jeg det er viktig å ha kontroll på doseringen fra gang til gang slik at den parameteren er konstant. Hjemme maskinene har alt for mange variabler som påvirker smaken i koppen. Derfor virker det for meg å være fornuftig å fjerne en av de variablene ved å dosere nøyaktig likt hver gang.

Jeg drev å eksprimenterte med dosering her om dagen på en to-gruppers Aurelia og ikke uventet fikk jeg store forskjeller i smaken på espressoen alt etter som hvor mye kaffe jeg doserte. Kun en-to gram forskjell ga en helt annen kopp. Så hvis man vil ha det beste ut av blandingen sin hver gang virker det logisk å ha pinlig kontroll på doseringen.

Men dette er jo noe du virkelig kan leke deg med når du får et slikt råskinn av en espressomaskin hjemme :D (misunnelig)
 

Boris

Well-known member
Jag har sett diverse videoklipp på Youtube (tror jag att det var) om olika sätt att stryka bort/dosera kaffe... och jag måste säga att det ser sjukt ut (i mina ögon) när man överfyller ett portafilter så mycket att det rinner åt alla håll av sig själv, och sedan ska man skrapa och tjomma med fingrar i olika riktningar X antal gånger för att få bort det som finns ovanför ovankanten av portafiltret.


De är kanske sponsrade? :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp