Drömkvarn

svartvest

Well-known member
Vad skulle det finnas på en kvarn?

Olika stora bönbehållare, jag tror att Mazzern kan man ta loss utan att det åker ut något, bra.

Snabbtömningslucka
En lucka som snabbt tömmer kvarnhuset från innehåll.

Blåsa rent knapp, utan att det skadar lager eller motor. Blåser bort gammalt kaffebös...
 

Boris

Well-known member
Olika stora bönbehållare, jag tror att Mazzern kan man ta loss utan att det åker ut något, bra


Stämmer, det är en bra finess på Mazzern.

Snabbtömningslucka
En lucka som snabbt tömmer kvarnhuset från innehåll.


Det har jag faktiskt saknat. Ibland vill man byta böna och är kvarnen tung blir det lite meckigt. Bra idé.

Blåsa rent knapp, utan att det skadar lager eller motor. Blåser bort gammalt kaffebös...

Man kan ju alltid plocka fram dammsugaren. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En doseringsburk man lätt kan knäppa fast när man har besök och vill ha en burk att dosera kaffe ur. När doseringsburken är borta fungerar det som en "grind on demand" kvarn.

Lufttät bönbehållare, så man kan förvara bönorna i behållaren utan att det ger någon försämring mot förvaring i lufttät burk i övrigt.

Eftersom bönbehållaren är helt tät, även om den tas loss från kvarnen så... kan man ha ett par bönbehållare som förvaringskärl med olika bönor i. Bara att byta till den behållare som man vill ta bönor ur till nästa espresso!.

Tyst, den ska knappt låta när den maler.
Den ska mala snabbt.
Låg hastighet på malskivorna, så de inte värms upp. Stora malskivor.

Den ska vara snygg, blank, rostfri, maffig.
 

brengen

Well-known member
Tycker Kaffegalningen sammanfattar en drömkvarn ganska bra :)

Fast med en blåsa rent knapp behöver man inte kunna ta bort doseringshuset :)
 

iZappa

Well-known member
Denne kvernen finnes allerede!

Versalab M3 Grinder

VersalabGrinder003-Cropped.jpg


Mange diskusjoner om den og mange delte meninger. For meg virker det å være den ultimate hjemmekvernen. Noen av de kravene den oppfyller er:
1. Lav motorhastighet (medfører lav temperatur)
2. Både koniske og flate kvernesteiner i samme kvern
3. Ingen bønnehopper slik at man enkelt kan bytte bønner
4. Kaffen slynges ut i hvirvel slik at ingen ting blir igjen i kvernen
5. Stepless
6. Beltedreven
7. Kverner mest unisont av alle kverner
8. Vakker :cool:
mm.

Skulle likt å testet en av disse til tross for varierende kritikker. Kritikken har stort sett dreid seg om kundebehandling og slitestyrken på beltet.

Versalab homepage
Home-Barista review
 

zix

Well-known member
Versalabs nackdel är dock att man måste tömma i bönorna för hand under tiden som man mal. Inte smart när man har gäster, man blir helt bunden vid maskinen, hinner inte göra mjölkdrinkarna.
Men det där hybridmalverket är en riktig våt dröm. Ujujuj. Hade jag haft riktigt mycket pengar att lägga på kvarn så hade jag köpt den utan att tveka. Men 1250 euro... jösses.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Versalabs nackdel är dock att man måste tömma i bönorna för hand under tiden som man mal. Inte smart när man har gäster, man blir helt bunden vid maskinen, hinner inte göra mjölkdrinkarna.

Precis.

Ingen bönbehållare är ju apkasst om man har folk som står i kö och väntar på Cappun... och inget kan man göra eftersom man måste pytsa i bönorna medans kvarnen snurrar (obs, man kan/får inte ens fylla i en dos i förväg utan måste hälla i bönorna medans kvarnen är igång och snurrar för fullt).

Dessutom är det liiite B att man inte ens får en skala på kvarnen till den prislappen, utan måste skriva ut en själv och tejpa fast på kvarnen. Det borde de haft råd med tycker man...
 

zix

Well-known member
Men den är nog väldigt bra som espressokvarn. Om den hade en bönbehållare, som då naturligtvis kunde användas som dosering samtidigt, så skulle det vara min drömkvarn - för espresso. Man skulle få skaffa en annan för annat kaffe.
Bönbehållaren skulle förstås bli lite småknepig till formen, men det ser absolut inte omöjligt ut. OK för en skala också då, när vi ändå är igång, och en portafilterhållare så att man helt kan släppa portafiltret. Formen tycker jag är askool, mycket fräckare än Mazzern bredvid.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det beror ju på att Mazzern brevid har en gammelburk för kafferester.
Mazzer Mini E är snyggare.:cool:

Japp, glömde portafilterhållare. Blir lite fult med bubbleplast under portafiltret i längden...:lol:
 

iZappa

Well-known member
Versalabs nackdel är dock att man måste tömma i bönorna för hand under tiden som man mal.

Det kommer da vel helt an på behovet. For meg er nettopp det at maskinen ikke har en bønnebeholder det geniale. Jeg trenger ikke bønneholder. Det er ingen grunn til å ha det:
1. De slipper lys rett inn til bønnene
2. Oksygen sirkulerer fritt og bønnen taper kvaliteten iløpet av en dag
3. Hindrer sirkulering av luft gjennom kvernsteinskammeret noe som fører til unødvendigt høy temperatur

For å oppnå høyest mulig kvalitet på kaffen er det mest logiske å ha bønnene i en lukket pose/boks i et skap og kun ta ut de grammene man bruker hver gang. Skjønner at dette ikke er praktisk for en kafé, men så er den da heller ikke bygd for dette formålet.

For meg er drømmekvernen den som setter smaken i høysete. Akkurat nå ser det ut som Versalab er det nærmeste jeg kommer ut fra omtalen den får.

KG: Hvorfor ha bobleplast under den?? Lettere å holde bajonetten (pf) under kvernen. Slik har man samtidig full kontroll med doseringen.

Ingen bönbehållare är ju apkasst om man har folk som står i kö och väntar på Cappun... och inget kan man göra eftersom man måste pytsa i bönorna medans kvarnen snurrar (obs, man kan/får inte ens fylla i en dos i förväg utan måste hälla i bönorna medans kvarnen är igång och snurrar för fullt).

Noe må du jo bruke din Mazzer Mini E til også ;)

Glemte å legge til: Ingen klumper

VersalabGrinder005-Cropped.jpg
 

zix

Well-known member
Man måste inte ha en stor bönbehållare där bönorna får ligga och torka. Man kan tänka sig en lufttät (som Kaffegalningen) eller en ganska liten (som jag). Jag tänker mig också att den kan portionera ut lagom mycket kaffe ner i kvarnen.
Visst, vi har olika behov. Men den bönbehållare jag tänker mig hindrar inte luftcirkulation i malverket, och bönorna hinner inte ligga och bli gamla i den.

För mig är bönbehållaren viktig för att jag ska slippa vara bönhållare. Inte för att lagra bönor i.
 

iZappa

Well-known member
Jeg liker foorslagene dine Zix. Det hadde vært spennende å se nye kverner som posisjonerer bønneholderne på nye måter for å møte de kravene vi begge skulle sett oppfylt. En tanke som KG var inne på er selvsagt å ha muligheten for flere bønneholdere i en kvern. Eventuelt en bønnebeholder med flere kammer som er lufttett og ikke står direkte over kvernesteinene.

Det er dette som er noe av det spennende med espresso og den tekninske utviklingen... Den har akkurat startet
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det kommer da vel helt an på behovet. For meg er nettopp det at maskinen ikke har en bønnebeholder det geniale. Jeg trenger ikke bønneholder. Det er ingen grunn til å ha det:
1. De slipper lys rett inn til bønnene
2. Oksygen sirkulerer fritt og bønnen taper kvaliteten iløpet av en dag
3. Hindrer sirkulering av luft gjennom kvernsteinskammeret noe som fører til unødvendigt høy temperatur

....

KG: Hvorfor ha bobleplast under den?? Lettere å holde bajonetten (pf) under kvernen.

Jo, men "Den Ultimata Kvarnen" (som inte finns än) har:

1- Ljustät bönbehållare. Eller snarare tillräckligt mörk för att det ska räcka till, men ändå genomskinlig så att man ser mängden bönor. Som en ölflaska kanske?

2- Lufttät behållare, så det är inget problem.

3- Inget problem för mig med min användning. Jag kan inte se hur de där 80mm konsiska enorma malskivorna hinner värmas upp av de få espresson jag gör i jämförelse med en servering som kör på mer eller mindre oavbrutet...

Som zix var inne på så kanske man kan ha doseringen uppe vid brytningen mellan bönbehållare och malskivor istället som det är nu. då doserar bönbehållaren bara ut bönor till en enkel eller en dubbel beroende på vad man väljer med portafilterknappen.

--------

Jag vet varför bubbelplasten finns där ibland, men visst vore det snyggare med en riktig portafilterhållare som inte behöver bubbelplast... ;)

Jag ser för övrigt att du har hunnit in med ett inlägg redan.... Och jag håller med dig.
 

Tallinn

Well-known member
Så var hittar man en liten fin våg som väger upp ens 8 alt 16 g? Så att man bara kan få fram exakt det man ska mala? Det funkar ju inte att dosera omalda bönor efter volym?
 

marran

Well-known member
Versalaben var ju urläcker!
Tjock solid utfräst metall är min melodi, ser stabilt ut. ett minimum av rörliga delar och maximal insyn, en enkel konstruktion som ser ganska oförstörbar ut!
Jag doserar alltid bara så mycket bönor jag ska mala, men en bajonett för att sätta fast portafiltret och någon form av dosering av bönorna (innan de mals givetvis) gör ju att kvarnen blir mer lättjobbad de gånger man gör kaffe åt lite fler.

Jag måste bara skaffa en tvågrupps Faema Urania också :), Pavonin är inte så bra på att göra mycket kaffe i vilket fall
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,668
Inlägg
155,725
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp