Tips om Ionia

Krille 73

Active member
Tjänare har köp ett kilo Ionia ( il caffe Linea bar den röda påsen ) . Jag mal med minimokan i en 2 1/2 dl rostfri dlmått för att då kommer allt i måttet och inte en massa kaffe utanför .sedan häller jag försiktigt över till handtadget.
Jag trampar med 11 till 12 kg tryck ( enligt badrumsvågen ) och kör ,det tar ca 25 sek för att få en dubbel espresso på 6 cl .men smaken är långt ifrån den goda som Christian på kaffemaskinen fick till det.

Är det någon som kan tipsa om en förbättring eller ska jag köpa Mehari bönor...
 

arto

Well-known member
Prova att göra den kortare, tror det kan hjälpa :)

Går din Gaggia varm så prova att flusha lite-lite innan extraheringen.
 

Krille 73

Active member
Jag tackar för alla snabba tips , men jag är trots allt en glad nybörjare ,, vad gör man när man flushar lite lite ?
 

arto

Well-known member
Jag tackar för alla snabba tips , men jag är trots allt en glad nybörjare ,, vad gör man när man flushar lite lite ?


Flusha innebär att du kör igenom vatten genom maskinen. Alltså aktiverar pumpen i några sekunder :)

Om du vill brygga med en kallare temp. så kan du flusha precis innan du sätter dit den kaffefyllda portfiltret. Då skjuts kallt vatten från maskinens tank in i kokaren och tempen åker ner lite. Därefter sätter du dit portafiltret fort och extraherar kaffet direkt, i en varm kopp :)

Flusha olika mycket för att få olika temperaturer. Olika maskiner skiljer sig från varandra för att termostaten i dom skiljer sig åt. Det är bara att prova sig fram :)
 

blouis

Active member
Om du vill brygga med en kallare temp. så kan du flusha precis innan du sätter dit den kaffefyllda portfiltret. Då skjuts kallt vatten från maskinens tank in i kokaren och tempen åker ner lite. Därefter sätter du dit portafiltret fort och extraherar kaffet direkt, i en varm kopp :)

Flusha olika mycket för att få olika temperaturer. Olika maskiner skiljer sig från varandra för att termostaten i dom skiljer sig åt. Det är bara att prova sig fram :)

Aha! Sicken grej, det måste jag testa. :)
 

arto

Well-known member
Sen kan man temp.-surfa för att uppnå mer konstanta temperaturer från gång till gång. Mer om det i andra trådar :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp