Vart köper man kaffe i Luleå

mysiskatten

Member
Vill köpa Mauro Deluxe och annat smaskigt kaffe men kan inte hitta Mauro i Luleå(Verner&Verner sålde detta men de har stängde för gott i Luleå just)ska jag måste köpa mitt kaffe på nätet numera?! :mad:

Vem är billigast på kaffe på nätet Ink frakt.
Kan inte köpa mycket på en gång(vi är 2st så 1KG är max)
 

lupoo

Well-known member
Över 625:- är fraktfritt om Du handlar i Kaffemaskinens webshop. Gör ju inget om man köper flera 1Kg påsar samtidigt, gäller ju bara att "avverka" en i taget. Ta också tllfället att prova någon 250 gr påse, kul att "smaka runt" lite.;)
 

lupoo

Well-known member
Skulle lägga till någon 250 gr påse från J&N. Allt från Bella till La Bomba är intressant. De Sica ör ju också en höjdare...Och Miscela d'Oro Gran Crema är bra för "skäggväxten" ;) Tja vet inte om det hjälper att välja då vi sitter här och rabblar upp hela sortimentet:D
 

Jemo

Well-known member
coffeenet har ju ganska stort utbud också. just nu har de fraktfritt om man handlar för 350, annars kostar det 49 kr per leverans. de har både storpack och småpack.
 

mysiskatten

Member
blev detta från coffeenet då de var lite billigare och gratis frakt för mindre inköp.

1 st Caffè Mauro de Luxe Hela bönor, Påse 1 kg, original
1 st La Tazza d'Oro Excelsior Hela bönor, Påse 1 kg, original
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Japp, Coffenet säljer "plagiat".

Eller snarare "omförpackade" originalbönor.
De delar upp större förpackningar till mindre förpackningar där de brytit originalförpackningen och packat om, med luft i påsarna och allt vad det innebär för hållbarheten.

Jämfört med envägsventiler i påsarna och obrutna förpackningar.

Detta var obrutna förpackningar antar jag, därav originaltexterna.
Det är min gissning i alla fall.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Japp. Men om man lägger ihop två och två så blir det logiskt.
Jag vet att de säljer omförpackade kaffebönor som de själva delar upp i mindre förpackningar från originalförpackningarna. Resten kunde man ju räkna ut med tårna.

Bara för att du ska bli nöjd då Molarin, så har jag letat igenom deras hemsida.
Info som man hittar om man i menyn till vänster klickar på "Om våra förpackningar":

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Vi återförsäljer originalförpackningar som våra leverantörer använder, som i de flesta fall innebär 1 kg.
Som alternativ, eller ibland som enda alternativ, ompackar vi till 250 g värmeförslutna ventilpåsar (se bild).

Nackdelen med denna ompackning är att luft tillåts komma i kontakt med bönorna och detta förkortar hållbarheten i jämförelse med originalemballaget om de förvaras ogynnsamt. Vid frysförvaring uppnås ändå bra hållbarhet i förhållande till förväntad förbrukning av en så pass liten förpackning som 250 g.
[/FONT]
Nöjd så?
 

arto

Well-known member
Jag ser inga problem med det om ompackningen sker vid leverans. 250 g bönor hälle rman ju i kvarnen på en gång.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag ser inga problem med det om ompackningen sker vid leverans. 250 g bönor hälle rman ju i kvarnen på en gång.

Tja, en del häller i 250 gram i kvarnen på en gång och andra inte.

Sedan är det ju en rätt omöjlig sak att veta, om de har just packats om när man själv beställer eller om man får de sista 250 grammen från kilosförpackningen som legat i frysen i X antal tidsenheter.

Men det är ju en trivial fråga. De som vill köpa ompackade bönor gör såklart det och bryr sig nog inte om sådana petitesser. Om man ser det som ett problem eller inte är såklart individuellt och inget som jag tänker ge mig på att bråka om, jag bara påpekade att det troligen är det som skiljer deras "plagiat" från deras "original".

Vad Mazzers kvarnar har med ompackade bönor att göra förstår jag inte riktigt Molarin, men jag ser nu att du tagit bort det inlägget... Vi kan ta det i en separat tråd om du vill diskutera Mazzers kvarnar.
 

DUÅ-Lars

Active member
Då man kan hoppas att vi diskuterar om nyrostade bönor så har jag svårt att tänka mig att många på detta forum skulle kunna plocka ut påsar som har blivit ompackade kontra "original"...
Jag antar att de flesta butiker/kaféer köper 5kg då det blir billigast och många rosterier tycker nog att det underlättar ist. för att packa smått.
Då kaffet ska konsumeras inom rimlig tid så tror jag inte att denna synd är den största faran för dåligt kaffe hemma.
 

Jemo

Well-known member
de gånger jag har köpt ompackade bönor har de varit färska. ungefär som när jag har köpt lösvikt i butik (där kan man ju inte heller veta exakt när orginalförpackningen har öppnats men man väljer att lita på försäljaren som säger att kaffet är färskt). jag kan inte se hur det skulle kunna göra någon skillnad om de öppnar en enkilospåse på gotland och häller över i en annan förpackning (som är i stort sett helt tömd på luft) som landar i mitt kök i skåne två dagar senare jämfört med om jag öppnar samma enkilospåse hemma i mitt kök och konsumerar den två dagar senare. ompackningen har ju den fördelen att man kan prova nya sorter på chans.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag kan inte se hur det skulle kunna göra någon skillnad om de öppnar en enkilospåse på gotland och häller över i en annan förpackning som landar i mitt kök i skåne två dagar senare jämfört med om jag öppnar samma enkilospåse hemma i mitt kök

Haha, det är ju precis där skon klämmer så att säga.
Hur man vet att de öppnar en förpackning till just din beställning, jag kan tänka mig att standardsvaret är att de öppnar precis en förpackning nu, eller gjorde det senast igår.

Om någon frågar (men det är en så orimlig fråga så jag tror inte att någon ställer den faktiskt). Jag kan inte se företagaren som svarar "Det är sista skvätten på den där 5 kilospåsen som legat i frysen i några veckor, vad skönt att någon äntligen beställer den!".

Skulle det vara så att de öppnar påsen just för dig, så är det givetvis "ingen panik" så att säga, men det kan man ju omöjligt veta. Men jag skulle nog vilja köpa den skvätten i butik då, så jag kan se att de öppnar påsen. Från typ Kaffemaskinen eller något. Inte från Ekebybruki Uppsala i alla fall, fick Mauro Delux som var ett år från rostningsdatumet en gång... Blir inte mer bönor från den butiken.
 

Jemo

Well-known member
man kan självklart inte veta exakt när påsen öppnats. man får helt enkelt lita på att kaffet är färskt när de säger att det är färskt. om man utgår ifrån att folk luras (t ex genom att sälja fruset under förespeglingen att det är färskt) så är det ju säkrast att avstå. jag väljer att lita på folk och basera mina åsikter på erfarenheter istället för spekulationer. som jag skrev tidigare så har jag goda erfarenheter av ompackat.

nu har vi hamnat off topic igen, men den här tråden var ju redan ganska off topic som mjukvarutråd betraktad. borde kanske legat under shopping och konsument.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp