Vart köper man kaffe i Luleå

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
om man utgår ifrån att folk luras (t ex genom att sälja fruset under förespeglingen att det är färskt)

Hmmm, egentligen känner jag att vi kan och bör lägga ner hela den här hypotetiska diskussionen, men eftersom det låter som om du kommenterar det jag skrev om att de säljer fryst kaffe och att det skulle vara "att de luras" så måste jag ge ett sista svar.

Det skulle ju inte alls vara "att de luras". De skriver ju själva
Vid frysförvaring uppnås ändå bra hållbarhet
och då utgår jag från att när de bryter en enkilos eller femkilos påse så fördelar de den i mindre portioner och fryser ner alla portioner utom den/de portioner som de skickar iväg samma dag. Resterande portioner plockar de väl ut från frysen allteftersom de får beställningar.

Sedan ska jag tillägga att jag vet inte om de använder en- eller femkilos påsar. Det är bara ett exempel.
 

Jemo

Well-known member
jag tror det där syftar på hur man kan förvara kaffet om man köper hem mycket ompackat, för längre ner på samma sida skriver de "vår höga omsättning gör att det är färskt kaffe som ompackas". såvitt jag kan bedöma har det ompackade jag köpt inte varit fryst, men det är möjligt att jag bara haft tur.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
såvitt jag kan bedöma har det ompackade jag köpt inte varit fryst, men det är möjligt att jag bara haft tur.

Kanske beror det på att du inte kunnat bedöma det?

Inte menat som kritik! Inte säkert att jag skulle kunna känna någon skillnad. Kanske om man har bönor som är helt färska och jämför sida vid sida med bönor som legat i frysen. Kanske är skillnaden att de sedan inte håller lika länge när de plockas ut från frysen? Vet inte, och det spelar ingen större roll heller.

Jaja, kanske får de in så jämna mängder med beställningar så att de kan sprätta upp förpackningar av alla de olika sorterna folk beställer och kan sälja allt i nya småpåsar samma dag som de sprättar upp originalförpackningarna. Om detta vet jag såklart inget, men jag tycker att det låter konstigt att de skulle pricka in det så.

Jag tror (titta Molarin, nu gissar jag igen! ;) ) att de sprättar upp den största förpackning de kan få tag på (för att få ner priset) samma dag de får in en beställning och förpackar den i småpåsar. Säljer det antal som går åt samma dag och fryser resten. Sedan när det kommer beställningar på småpåsar av just samma märke så plockar de ut påsar från frysen och skickar iväg. Tills småpåsarna tar slut, sedan börjar de om på steg 1 = sprätta upp en ny påse.

Det är alltid någon som får den sista påsen. Alltid.

Kanske har du haft tur och fått den första påsen? Kanske har de så fantastisk och matematiskt passande mängd beställningar att de kan sälja allt samma dag? Kanske de inte själva fryser bönorna trots att de skriver att bönorna får bra hållbarhet vid frysförvaring?

Oavsett vad, så är det i alla fall alltid någon som får.... den sista påsen. ;)
Och det gissar jag inte ens, det vet jag. :lol:
 

bourbon

Member
Förtydligande!

Då det vid flera tillfällen har förekommit en mycket spekulativ debatt om våra förpackningar på Coffeenet.se, bl.a. i denna tråd, vill jag göra några förtydliganden: (ursäkta att även detta är off topic)

I alla de fall det finns en originalförpackning i rimlig storlek (max 1 kg) från våra rosterier så erbjuder vi detta, i shopen anges detta med beteckningen "original".
Utöver detta finns det ompackade alternativ (nedbrutna 1-5 kg förpackningar) där vi packar om i täta ventilpåsar, betecknat "ompackat". Detta gör det möjligt att överhuvudtaget få tag i vissa kaffetyper i mindre förpackningar, exempelvis från Roberts Coffee och vissa av Johan & Nyströms kaffesorter.
Det har dock visat sig att de flesta av våra kunder väljer att köpa 250 g ompackade påsar ex från rosterier typ Caffe Mauro och andra med 1 kg påsar som original. Samt att de flesta väljer att plocka många olika kaffen vid varje beställning. Vårt koncept uppfattas därför positivt. Vi har inte heller haft en enda reklamation eller klagomål på vårt kaffe hittills. Däremot har det framförts önskemål om tydligare info i shopen, bl.a. Jemo. Vi har tacksamt tagit emot dessa synpunkter och åtgärdat det vi kunnat.
Dessutom vill jag poängtera att vi INTE fryser ner kaffe som vi sedan säljer!!
Vår erfarenhet sedan 3 år tillbaka är att hela kaffebönor inte påverkas så att vi kan märka någon skillnad av några dagars förvaring i en bra påse trots ompackning. Därför ser vi inga problem med att erbjuda detta alternativ.
Lösviktsbehållare i butiker är däremot ett större problem och något sådant kaffe skickar vi inte ut över landet.
Utöver webshopen säljer vi även allt vårt kaffe i en fysisk butik i Visby och har därför en jämn förbrukning. Vi garanterar att allt kaffe vi säljer är av god kvalitet.
Och till "Kaffegalningen" skulle jag vilja säga att du alltid är välkommen att fråga oss hur vi gör. Vi svarar gärna. Risken med spekulationer är att de kan uppfattas som sanningar, som inte känns så kul när vi försöker göra ett bra jobb att förse alla kaffeälskare i landet med bra kaffe, dvs Riktigt Kaffe!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dessutom vill jag poängtera att vi INTE fryser ner kaffe som vi sedan säljer!!

Varför inte? Om det är det bästa sättet att förvara kaffe i en bruten förpackning så borde Ni väl frysa kaffet?

Och det verkar det ju vara eftersom Ni förespråkar att man fryser kaffet, varför skulle Ni annars ens påpeka något om förvaring i frysen?:huh:
 

bourbon

Member
Varför inte? Om det är det bästa sättet att förvara kaffe i en bruten förpackning så borde Ni väl frysa kaffet?

Och det verkar det ju vara eftersom Ni förespråkar att man fryser kaffet, varför skulle Ni annars ens påpeka något om förvaring i frysen?:huh:

Frysförvaring kan med framgång användas för att bibehålla kaffets egenskaper vid längre förvaring och framförallt när kaffet har blivit malet.

Däremot kan vi inte först frysa det på vårt lager för att sedan skicka med Posten där det tinar och att sedan kunden eventuellt fryser igen. Gör man så skapas det kondens i påsen vilket inte är bra.

Under kapitlet "Förvaring" ger vi alltså tips till våra kunder hur att förvara kaffe när vi levererat detta. Det skall inte förväxlas med vår egen hantering av kaffet, vilket det inte heller står något om på denna sida.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frysförvaring kan med framgång användas för att bibehålla kaffets egenskaper vid längre förvaring och framförallt när kaffet har blivit malet.

OK. Vi får verkligen hoppas att ingen köper hela bönor för att sedan mala de med sin kvarn och därefter frysa ner kaffet för långtidsförvaring. Vitsen med att ha en kvarn och att köpa hela bönor blir liksom lite bortkastat då...:huh:
 

bourbon

Member
OK. Vi får verkligen hoppas att ingen köper hela bönor för att sedan mala de med sin kvarn och därefter frysa ner kaffet för långtidsförvaring. Vitsen med att ha en kvarn och att köpa hela bönor blir liksom lite bortkastat då...:huh:

Ja, det får vi verkligen hoppas! Flera av våra kunder har dock ingen kvarn och då är detta råd aktuellt i allra högsta grad.
Jag tackar för mig i denna tråd!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp