Internationella betalningar till bankkonto

blouis

Active member
Någon som vet ungefär hur lång tid det tar från att man registrerat en IBAN-betalning i sin internetbank till att pengarna finns hos mottagaren?
 

Boris

Well-known member
Lägg gärna på någon dag extra för säkerhets skull. Min erfarenhet är att det kan ta både tre och fyra dagar...
 

rhide

Well-known member
När jag handlade från kaffezentrale mailade jag efter 3 dagar och fick beskedet att det kan ta upp till 7 arbetsdagar för dem att få pengarna. Dagen därefter skickade de varan, så 4 dagar tog det i mitt fall.
 

blouis

Active member
OK, tack för upplysningar!
Då är det väl lugnt än antar jag. Betalade Kaffeezentrale i fredags, men det står fortfarande "väntar på betalning" på min order. Men det är väl bara att avvakta lite till.
Varför kan inte såna här grejer gå fortare egentligen? Det är ju internet och data alltihop det här med bank, det borde väl kunna gå på en nanosekund?
 

Boris

Well-known member
Men bankerna måste ju kunna sno åt sig lite räntepengar medan betalningarna befinner sig i något slags finansiellt limbo...
 

Bjarne

Well-known member
Interest...that's interesting... ;)

Det är väl det enda sätt de har för att tjäna in pengar till sin verksamhet.
 

Boris

Well-known member
Det är väl det enda sätt de har för att tjäna in pengar till sin verksamhet.

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det bara är ett av många sätt de har för att tjäna in pengar. Fråga till exempel någon butiksinnehavare om vad de tycker om avgifterna för kortbetalning får du höra...

Är vi utanför ämnet nu igen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är väl det enda sätt de har för att tjäna in pengar till sin verksamhet.

Nope. De får betalt för kontot årligen, och de tar betalt för internettjänsten årligen, de tar betalt för att skicka ut en bekräftelse på transaktionen (om de inte tar betalt för transaktionen i sig, det varierar mellan olika banker och länder).

Dessutom har någon redan kommenterat kortavgifterna... Jag skulle säga att bankerna tjänar bra med pengar. Och det är ju inte någon som behöver göra något överhuvudtaget för den där överföringen, rent fysiskt alltså. Allt sker ju elektroniskt och man som kund gör ju "hela jobbet" med att knappa in alla uppgifter.
 

blouis

Active member
Och det är ju inte någon som behöver göra något överhuvudtaget för den där överföringen, rent fysiskt alltså. Allt sker ju elektroniskt och man som kund gör ju "hela jobbet" med att knappa in alla uppgifter.

Javisst. Men det jobbigaste är ändå att det tar så många dagar, om det nu är som folk säger, helt i onödan.
Fasen, när kommer internetbank med tillhörande tjänster som Open Source? :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Om man nu är ute efter billigast möjligast kanske man kan leva med att det tar lite längre tid än om man springer ner till sin butik, eller? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det har i och för sig inte bara med priserna på internetbutier att göra...

Jag tar emot betalningar från mina kunder från utlandet med IBAN överföringar, och det är lite synd att man måste vänta X antal dagar bara för att se att pengarna kommer fram.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp