Stockholm Primafila

NiklasM

Well-known member
Nu har jag testat Primafila!
Riktigt, riktigt bra!
Gillar möjligheten att välja böna (och ja, det finns 2 andra än Lavazza för de som är motståndare).
Valde 50-50%-sorten, minns inte namnet men tror att det var Caffé del Doge, och den satt där den skulle. Bra hantverk, trevlig barista och fina priser.

Kan bara rekommendera detta ställe och gratulera Vasastan till ännu ett bra café.
Tur man bor vid Odenplan :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Den enda anledningen att operakällarn och dylikt använder lavazza är för att dom mer eller mindre är köpta av lavazza. Resturanger och sponsrade ställen vet inget om kaffe och att säga att Stor kommersialismLavazza skulle vara bra är det samma som att säga att Mauro är jordens gourmetkaffe. Det är nämligen samma blandningar bara att dom ena säljer mer bajs än dom andra.

En kvarn med ett bra kaffe + en bra barista = bra

:lol: Det roligaste jag läst på länge! Tack för ett gott skratt, mumrik! :D
 

mumrik

Well-known member
Vad tror du själv Treefinger? Robusta, som egentligen inte klassas som kaffe utan kaffesurrogat i dom flesta länder, använder Italienarna och drygar ut arabica med för att spara pengar och det är skitbilligt på grund att det är äckligt. Det är känt i hela världen utom i detta forumet att kaffeimperier som starbucks och lavazza pressar hela världen och fattiga människor på pengar, köper dåligt kaffe och blandar det.
Dom har sina ekonomiska resurser tack vare att dom köper skräp och säljer dyrt i fina förpackningar. Mauro kör samma stil, men dom är utan snygga förpackningar.
Man blir störd på att folk höjer sånt skit till skyarna och man undrar om folk använder sina smaklökar eller bara försöker vara varandra till lags..
 

treefinger

Well-known member
Vad tror du själv Treefinger? Robusta, som egentligen inte klassas som kaffe utan kaffesurrogat i dom flesta länder, använder Italienarna och drygar ut arabica med för att spara pengar och det är skitbilligt på grund att det är äckligt. Det är känt i hela världen utom i detta forumet att kaffeimperier som starbucks och lavazza pressar hela världen och fattiga människor på pengar, köper dåligt kaffe och blandar det.
Dom har sina ekonomiska resurser tack vare att dom köper skräp och säljer dyrt i fina förpackningar. Mauro kör samma stil, men dom är utan snygga förpackningar.
Man blir störd på att folk höjer sånt skit till skyarna och man undrar om folk använder sina smaklökar eller bara försöker vara varandra till lags..

Intressant att du framställer det med en så frän ton.. alla är fri till att ha en egen åsikt. Så även du.
 

mumrik

Well-known member
men det är roligt att primafila ändå är igång. När dom byter sort ska jag tagga dit igen och dra några javor.
 

mag

Well-known member
Nya bönor från månadsskiftet vad jag förstod på Andrea. Verkade som han var inne på att hälla i bla Karalis, ska bli kul.
 

ts

Well-known member
Vad tror du själv Treefinger? Robusta, som egentligen inte klassas som kaffe utan kaffesurrogat i dom flesta länder, använder Italienarna och drygar ut arabica med för att spara pengar och det är skitbilligt på grund att det är äckligt.

Jag antar att du för någon sorts korståg mot grappa, surströmming osv eftersom de också uppkommit av ekonomiska skäl? För övrigt har Primafila Lavazza ¡Tierra! som är 100% arabica (och är antagligen det kaffe han skröt om), vad de andra blandningarna är vet jag inte...

Det är känt i hela världen utom i detta forumet att kaffeimperier som starbucks och lavazza pressar hela världen och fattiga människor på pengar, köper dåligt kaffe och blandar det.

Det nämnda ¡Tierra! är Rainforest-Alliance-märkt och ingår i ett projekt för att hjälpa fattiga bönder: http://www.tierra.lavazza.com/ Synd bara att kaffen utan robusta är så tråkiga och sura!

Man blir störd på att folk höjer sånt skit till skyarna och man undrar om folk använder sina smaklökar eller bara försöker vara varandra till lags..

Ja, vi dricker dyra espressoblandningar med robusta bara för att försöka vara varandra till lags, egentligen vill vi dricka classic elbrygg med "100% arabicabönor. alltid."...
 

fs

Active member
Jag håller med NiklasM, ta bönsnacket i en annan tråd.

Jag blir alltid lika glad när jag kommer in i en butik, resturang, kafe...och personalen brinner för det de håller på med. Att få någon annans åsikt om något kan ju göra mej lite klokare också om jag har tur. Även om jag inte alltid delar dennes åsikter.
Jag tycker Primafila är toppen, killen som har det brinner för vad han håller på med och det märks. Kaffet har alltid varit väldigt bra och jag har aldrig blivit besviken när jag varit där. Det är befriande att få höra lite kaffeskvaller, tips om maskiner och mjukvara från någon som verkar ha lite koll.
Många ställen inklusive de bättre ställena i Stockholm har varken tid, lust eller verkar veta vad, hur och varför de serverar kaffe. Det hade lika gärna kunnat stå väldresserade kaffeapor bakom spakarna.
Fram för fler ställen med genuint intresserad personal som dessutom kanske kan berika min egen tankegång angående bönor, mjölk och tekniker.

/fs
 

treefinger

Well-known member
Jag håller med NiklasM, ta bönsnacket i en annan tråd.

Jag blir alltid lika glad när jag kommer in i en butik, resturang, kafe...och personalen brinner för det de håller på med. Att få någon annans åsikt om något kan ju göra mej lite klokare också om jag har tur. Även om jag inte alltid delar dennes åsikter.
Jag tycker Primafila är toppen, killen som har det brinner för vad han håller på med och det märks. Kaffet har alltid varit väldigt bra och jag har aldrig blivit besviken när jag varit där. Det är befriande att få höra lite kaffeskvaller, tips om maskiner och mjukvara från någon som verkar ha lite koll.
Många ställen inklusive de bättre ställena i Stockholm har varken tid, lust eller verkar veta vad, hur och varför de serverar kaffe. Det hade lika gärna kunnat stå väldresserade kaffeapor bakom spakarna.
Fram för fler ställen med genuint intresserad personal som dessutom kanske kan berika min egen tankegång angående bönor, mjölk och tekniker.

/fs

väl talat, håller med dig till punkt o pricka..
 

J

Active member
Var förbi morse och tog en enkel...var väl helt okej men ingen större smakupplevelse!
//J
 

Anne

Well-known member
Drack en liten latte där idag efter sushilunch, på Gold-nåntingblandningen. (Ja, minne modell guldfisk, jag vet.) Riktigt, riktigt gott. I'll be back. :)
 

Espressino

Active member
Testade dels cappu på doge-blenden och dels espresson på tierran i förrgår och de var topp 10 i Stockholm iaf. Det är ett bra betyg t ett ställe som bara haft öppet några månader. Däremot verkar han ( hette han Andrea? ) behöva lite mer mjölkerfarenhet. Lite grovbubblig cappu jämfört med vad jag förväntade mig,med tanke på att så många skrivit upp dem så mycket, Men, klart godkänt!
 

Bjarne

Well-known member
Fick äntligen tid att titta förbi och testa detta omskrivna ställe och dess kaffe. Beställde en dubbel espresso och fick frågan "Vilket kaffe?" Jag kände inte igen nå't av dem, men gick på Arabica/Robusta-blandningen och beslöt mig för Gold Selection. Kaffet maldes, tampades lätt och bryggdes.

Kan inte påstå att det var en upplevelse, utan en helt vanlig espresso. Det är helt OK för mig, valde kanske fel kaffe.

Dock var jag inte imponerad över känslan när man kom in, ägaren verkar lätt blasé (Kanske han vill ut i sommarsolen nu när den äntligen kommit?). Stor skillnad är det iallafall mot ex.vis Ilias på Coco Vaja, där man möts av "fokus" på kunden, vilket jag tycker är en stor del i själva besöket - annars kan man ju göra sin shot hemma istället ;)

Ska prova fler kaffesorter vid tillfälle, men för stunden hinner jag inte.
 

Johan

Well-known member
Bjarne:
Jag hade lite samma känsla när jag var där, espresson kändes .... normal ... visst så smakade den okej men efter all hype som stället fått så hade man lätt förväntat sig mer. Och precis som du säger så kändes ägaren blasé, jag kunde inte sätta fingret på det när jag var där, om han var trött eller vad det var men blasé och lite översittig fick jag känslan av.

Kort recension finns här: http://skjnorrman.blogspot.com/2007/06/en-rundvanding-i-vasastan.html

--Johan
 

Massiv

Massivo utan o
Du skulle börjat din kafferesa på frapinos om du ändå var i hornstull.....men det blir nog fler kafferesor misstänker jag!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,691
Inlägg
155,828
Medlemmar
19,377
Senaste medlemmen
Catlord
Topp