Stockholm Primafila

alexanderruas

Well-known member
efter ha läst artikeln i DN Söndag den 18/2 2007 gick jag idag på Primafila på Upplandsgatan 16 vid Tegnérlunden.
killen bakom disken var uppenbarligen passionerad över sitt kaffe.
han har 5 olika kvarna med 5 olika espresso bönor med namn, beskrivning, blandning etc på de olika bönorna.
vi bad om att få prova två olika enkel espresso och han serverade med mycket kärlek. han bad oss dricka lite vatten innan vi drack espresso för att riktigt kunna smaka ordentligt. vi fick även skölja med lite vatten mellan gångerna!

superkul och gott!

alexander
 

Boris

Well-known member
Jag hade igår förmånen att i tjänsten få besöka den kungliga huvudstaden. Efter förrättat värv hade jag ett par timmar på mig att drälla på stan. Det var kallt som f-n, men det finns ju gott om espressohak. :). Efter ett längre stopp på Kaffemaskinen (Roslagsgatan) gick jag via ett kort besök på Non Solo in på Primafila.

Jag måste säga att förväntningarna uppfylldes med råge. Innehavaren var verkligen genuint interesserad av det han höll på med och det var väldigt roligt att testa flera olika blandningar. Det blev ett ganska långt besök där såväl hårdvara som mjukvara avhandlades.

Missa inte!
 

Bjarne

Well-known member
Tack för påminnelsen Boris! Ska ta mig förbi så snart plånboken blivit lite tjockare - typ efter helgen :)
 

mag

Well-known member
Var där för en enkel Doge o lite nördsnack igår. Definitivt ett ställe man vill återvända till. (Man kan ju knappast bli ledsen när man ser fem st Mazzers på rad :D )
Kommenterade dock inte det faktum att tre av fem kvarnar var fyllda med Lavazza-bönor, för mig känns detta märke kommersiellt o tråkigt. Eftersom min mage fått så mycket kaffe att jag inte förmådde mig prova igår kan jag ju heller inte stå på mig för denna åsikt, men Lavazza känns väl typ som det sista jag skulle köpa. Omdömena här på forumet får ju en heller inte att hoppa högt. Tråkigt porslin dessutom.
Nån annan som tycker annorlunda?
 

mumrik

Well-known member
..Hm.. lite onödigt med 5 st skitkaffen i 5 fina kvarnar.
Hade varit finare med ett bra kaffe i en fin kvarn och en person som kunde göra en bra espresso. Less is more.
 

treefinger

Well-known member
nu ska vi inte vara bittra här.. jag har faktiskt hört talas om folk som fått gott lavazza. Sålänge man inte testat alla deras fem sorter kanske man inte ska vara fullt så dömande? ;)
 

mumrik

Well-known member
Been there, dunn that. Äckligt. Dåligt. Sorry
Bättre lära sig behärska 1 kaffe och få ut max ur det. Det är svårt. 5stycken är omöjligt, hur duktig man än tror man är.
Jag fick en bra Lavazza på foam när dom hade det. Nån dyr jubileumsblandning arabica som bara var 3veckor gammal. Den var ändå tråkig.
 

Boris

Well-known member
Han hade ju inte bara Lavazza i kvarnarna vad jag minns. Dessutom berättade han att sortimentet ändrades med jämna mellanrum.

Även om Lavazza inte skulle vara det mest upphetsande kaffet är det ändå lärorikt (speciellt om man vill lära sig mer) att testa och jämföra flera olika sorters espresso som är gjorda under samma förutsättningar.
 

alexanderruas

Well-known member
han talade speciellt väl om ett av lavazza kaffet. han sa att det finns en anledning att ett bra ställe som Operakällaren använder sig av detta kaffe för sin espresso. han sa att detta var lavazzas fin-kaffe.
han liknade det vid att den lokala pizzerian använder sig oftast av svamp på burk för att det blir billigare.
ställen som Operakällaren använder endast färsk svamp!!!

OM jag förstod honom rätt. plus att jag minns ju inte vilken av lavazza kaffet han sa var så fint. som sagt var hade han även ett par andra "icke-lavazza" kaffe där!

a
 

mag

Well-known member
Ska man följa det resonemanget så är det ju rätt konstigt att så få andra kvalitets-ställen inte använder lavazza (förutom 7-11 mfl ;) ) Och att restauranger skulle vara bra på kaffe är väl något vi varit rätt överens om att det inte stämmer i en annan tråd > http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2671
Men jag dömer ingen ohörd, ska försöka masa mig dit igen och prova genom lite lavazzor. Får väl göra ett blindtest...
 

Bjarne

Well-known member
Löning i fickan, dags att ta sig till Primafila på lunchen och se/känna med egna ögon/tunga hur det smakar :)

Undrar bara vad för slags lunch jag ska ha innan som inte sabbar smaklökarna...
 

mumrik

Well-known member
Den enda anledningen att operakällarn och dylikt använder lavazza är för att dom mer eller mindre är köpta av lavazza. Resturanger och sponsrade ställen vet inget om kaffe och att säga att Stor kommersialismLavazza skulle vara bra är det samma som att säga att Mauro är jordens gourmetkaffe. Det är nämligen samma blandningar bara att dom ena säljer mer bajs än dom andra.

En kvarn med ett bra kaffe + en bra barista = bra
 

treefinger

Well-known member
mumrik, så du tror inte stora företag som mauro, lavazza, tack vare sina ekonomiska resurser även köper in riktigt bra bönor?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp