Bryggtryck Andrejan

Trident

Well-known member
Har precis fått hem Andrejan och är lite osäker på bryggtrycket. Nu är den på 10,5 ungefär och 9 skall ju vara det optimala. Gör dessa 1,5 bar någon större skillnad? är det svårt att ändra trycket på Andrejan?

Här är en bild på en dubbelshoot med Mauro. Ungefär 22-25 sekunder.
 

Bilagor

  • mauro.JPG
    mauro.JPG
    120 KB · Visningar: 81

AA

Skottjägare
Grattis till maskinen!

Personligen tycker jag att det gör stor skillnad.
Jag kör ganska exakt 9 bar och jag får mina bästa shots där.
Jag tror jag har testat alla bryggtryck mellan 8-12 bar.

Lägre tryck har gett mej mindre "channeling" i puckarna och sötare espresso.

/AA
 

Trident

Well-known member
Grattis till maskinen!

Personligen tycker jag att det gör stor skillnad.
Jag kör ganska exakt 9 bar och jag får mina bästa shots där.
Jag tror jag har testat alla bryggtryck mellan 8-12 bar.

Lägre tryck har gett mej mindre "channeling" i puckarna och sötare espresso.

/AA

OK, då får jag ställa om den :) Jag tycker min espresso är lite bleka i Creman(det syns kanske inte på bilden men i verkligheten) något jag hopppas blir bättre med sänkt tryck.
Har du lust att förklara hur man gör det?
 

AA

Skottjägare
Möjligen ändras färgen på creman med trycket men det är inget jag märkt eller noterat. Är det bara cremafärgen du vill förändra så köp en påse Passalacqua Mehari så slipper du skruva ;-)

Chris har fina bilder och instruktioner på sin sida. Du hittar den här:
http://www.chriscoffee.com/faq#13

Lycka till!

/AA
 

Trident

Well-known member
Möjligen ändras färgen på creman med trycket men det är inget jag märkt eller noterat. Är det bara cremafärgen du vill förändra så köp en påse Passalacqua Mehari så slipper du skruva ;-)

Chris har fina bilder och instruktioner på sin sida. Du hittar den här:
http://www.chriscoffee.com/faq#13

Lycka till!

/AA

Suverränt! Det var busenkelt att ändra trycket med hjälp av FAQen :)

Nu har jag ställt bryggtrycket på 9.5 med blindfilter samt kokaren på ungefär 1.1-1.2
 

Trident

Well-known member
Bryggtrycket gjorde stor skillnad, nu känns Espresson mer homogen, kort sagt jag är jäkligt nöjd med den nu :) Creman blir perfekt och trycket ligger på knappt 9 med en 25 sekunders shot.

Dock är den lite varmare nu om man inte flushar mer när man ökat trycket i kokaren. Detta gjorde jag mest för jag ville kolla om det blev någon skillnad i ångtrycket. Denna grej är ju lätt att ändra tillbaka, man behöver inte ens ta bort kåpan såg jag.

Hur mycket ligger din kokare på?
 

Andy

Active member
En kanske dum fråga: Har inte tampningstryck, kaffemängd och malningsgrad också effekt på hur bryggtrycket blir. Ju mer jag läser ju mindre fattar jag. Jag har en ventil på min Domobar Super, men det är bara övertrycksventil (tror jag i varje fall). Betyder det då att om jag ställer in den på tex 9 med blindfilter så kommer (om jag text malt för fint eller nått) allt övertryck försvinna ut. Då visar ju iofs mätaren 9 men jag har ju inte gjort rätt. Är det inte bättre att ställa bryggtrycket med mäng, tamptryck osv.

Men det kanske inte är samma ventil på Andrejan och min VBM.

Nån som kan skingra dimman?
 

Trident

Well-known member
jo det har det. Därför ställde jag min på 9.5 så jag hade lite marginal eftersom Rockyn inte är den vassaste kvarnen på marknaden. Min tampteknik är väl inte heller den bästa :D
Slutsatsen är att har du malt för fint så kommer ingenting ut när du brygger det blir som ett blindfilter.
 

Trident

Well-known member
Jag är väldigt nöjd med Rockyn.
Men jag tvivlar på att den håller samma kvallite i malningen som Mazzer eller Macap.
 

JvD

Well-known member
Nej, Rockyn är lika bra som Mazzer mini, MINST. Förstår inte varför den där besten kostar det dubbla och får så många fina "utmärkelser" ;-)

Nej, usch och fy, ironi funkar kanske inte alltid men visst är det väl så att det finns ett skäl till att Mazzern kostar mer, eller vad tror ni? Samband mellan pris och kvalitet faktiskt rätt robust (obs, inte robusta ;-) även om det visst finns avvikelser. Rockyn är ju en grymt stabil kvarn till priset, ingen som behöver känna sig mindre värd bara för att man inte har en mazzer. Men Mazzern är mer stabil, i varje lite detalj. Det är sånt som kostar och som ger folk habegär :) Hade jag pengarna skulle jag också ha en mazzer i köket eller om jag hittade en liten smidig kvarn med koniskt malverk.

74739404.y3bKzZ60.compare.gif
 

AA

Skottjägare
Bryggtrycket gjorde stor skillnad, nu känns Espresson mer homogen, kort sagt jag är jäkligt nöjd med den nu :) Creman blir perfekt och trycket ligger på knappt 9 med en 25 sekunders shot.

Dock är den lite varmare nu om man inte flushar mer när man ökat trycket i kokaren. Detta gjorde jag mest för jag ville kolla om det blev någon skillnad i ångtrycket. Denna grej är ju lätt att ändra tillbaka, man behöver inte ens ta bort kåpan såg jag.

Hur mycket ligger din kokare på?

Låter kanon!

Min kokare ligger på mellan 1,15-1,25.

Ha en bra helg!

/AA
 

AA

Skottjägare

Nu handlar ju inte tråden om Rocky vs Minin men då jag ägt båda samtidigt så kan jag meddela att det är skillnad. Stor skillnad.
Rockyn malde inte i närheten av lika jämt som Minin. Inställningsmöjligheterna är betydligt bättre på Minin.

Rockyn är inte för den sakens skull en dålig kvarn. För priset är den riktigt bra och det är lite fel att jämföra den med Minin.

Är man nöjd med sin Rocky så är ju det perfekt. Då kan man ju köpa bönor för skillnaden.

Ha en bra helg!

/AA
 

Tobiemme

Well-known member
En kanske dum fråga: Har inte tampningstryck, kaffemängd och malningsgrad också effekt på hur bryggtrycket blir. Ju mer jag läser ju mindre fattar jag. Jag har en ventil på min Domobar Super, men det är bara övertrycksventil (tror jag i varje fall). Betyder det då att om jag ställer in den på tex 9 med blindfilter så kommer (om jag text malt för fint eller nått) allt övertryck försvinna ut. Då visar ju iofs mätaren 9 men jag har ju inte gjort rätt. Är det inte bättre att ställa bryggtrycket med mäng, tamptryck osv.

Men det kanske inte är samma ventil på Andrejan och min VBM.

Nån som kan skingra dimman?

jag höll på och undersöka bryggtrycket i min VBM och upptäcke att man även i manualen (på s 35) skriver att bryggtrycksmätaren visar 1 bar mer än det tryck som når kaffet. nu när jag fixat en ok kvarn (och har riktigt färska bönor) så blir det kanonresultat när mätaren visar 10 bar. mina tidigare problem hade alltså sannolikt att göra med för fin malningsgrad och ev även med lite för gamla bönor...
 

Pac

Maskindoktorn
bryggtrycksmätning

Intressant att denna gamla tråd kom igång igen. :)

Som det redan konstaterats så är bryggtrycket viktigt för slutresultatet. Bryggtrycket kontrolleras av en tryckregulator i de lite större maskinerna och av rent mottryck från kaffepucken i de mindre.

På grund av att det finns två olika sätt att reglera trycket på små och stora maskiner så får man mäta det på två olika sätt, men det skall alltid mätas i filterkorgen.

1. På de större maskinerna kan man mäta med tät korg, dvs inget flöde, medans man
2. På de mindre maskinerna måste ha ett flöde som motsvarar 6cl på 20-30s(om man vill kolla bryggtrycket för en dubbel)

Men som sagt, mät bryggtrycket i filterkorgen så slipper man kompensera för en massa rörkrökar, brygghuvuden och annat jox. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp