Säkert att ha på maskinen 24/7?

liturgius

Well-known member
Jag undrar om det är

1) Bra, att ha maskinen påslagen hela tiden eller hela dagen?
2) Säkert? Under natten är det ju ingen fara, men om man är borta över dagen säg 14 timmar.

Timer kanske är bra annars.
 

skuggan

Active member
Anledningen till att ha maskinen på hela tiden är vad jag förstått att man vill slippa uppvärmningstiden ...men om man har en "liten" maskin typ classic el liknande värms den upp rätt fort.
Jag tycker det räcker att dra igång den en halvtimme innan jag skall använda den...
Timer är bra...
 

lupoo

Well-known member
Den är varm, go och helt redo att tjänstgöra när man stiger innanför dörren, det är bra.
.....men en timer är nog det bästa, skall försöka orka köpa, programera. Sen är hon lika varm och go när jag kommer hem;)

Äv vi borta över en helg då slår jag av henne så att hon får vila lite...
 

iZappa

Well-known member
Jeg ville ikke latt Innova Arc stå på 24/7/365. Dette fordi den er single-boiler uten automatisk boiler-fill. Så den må ikke stå på over lengre tid uten å brukes. Da kan mye av vannet i kokeren fordampe og man kan riskikere å tørrkoke den. Men det er selvsagt ingen fare å la den stå på en natt eller fire hvis den brukes daglig.
 

liturgius

Well-known member
Timer känns nog bra. Problemet är ju bara at man har sådan störd dygnsrytm att man aldrig vet när man kommer hem. Det bästa vore om man kunde sätta på den via mobilen, finns ingen sådan apparat?
 

lupoo

Well-known member
Hmm en sådan hittade jag i källaren häromdagen... Den skulle kopplas till avfuktaren, jo jag försökte att koppla in den. Proppen gick och jag spenderade halva natten att hitta rätt propp (dåligt uppmärkta proppar i proppskåpet och proppjä...r som inte släpper iväg sin markering när de utlöser:angry: ). Så den ligger kvar där nere;)

o denna som tar lite mindre plats i uttaget (69kr för två)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7271798
Sådan har vi till några eljustakar, kankse lånar en sån....;)

Så slapp jag gå till Clas denna gången!
 

zix

Well-known member
Har man direkt vattenanslutning så riskerar man ju inte att maskinen går torr.

Det som har hänt för mig, med en H/X-levamaskin som är direktansluten, är att den läcker ur gruppen när den är kall på grund av att vattentrycket ligger på och packningarna inte sluter helt tätt vid den lägre tempen. Har inte fått bekräftelse från någon annan levamaskinsägare med H/X att det "ska vara så", så jag tänker byta packningar i gruppen så fort jag hittar dem. Är medveten om att det här antagligen är ett särfall, men det finns så många särfall med espressomaskiner...
(I min maskin så finns det antagligen magnetventil för vatteninflödet till gruppen, utan det inbyggda vattentrycket i ledningarna föser vattnet genom värmeslingan upp i gruppen. I en pumpmaskin med rotationspump så skulle jag tro att pumpen fungerar som en ventil.)

Edit: jag kom ju aldrig till slutsaten... förlåt. Gud vad seg i skallen man är. Jo, slutsatsen för min del blir alltså då att jag i mitt fall kanske måste ha maskinen på hela tiden för att inte riskera vattenläckage. Det lär jag märka när väl packningarna är bytta och den läcker likafullt... Men är det så så tänker jag sätta på en extra magnetventil på vattentillförselslangen, som öppnar när maskinen går på. Så kan man ha maskinen avslagen ändå.
 

HeMo

Well-known member
Att ha elektriska apparater påslagna 24/7 känns helt fel i dessa tider av växthuseffekt och andra miljöproblem, förutsatt att man inte har en solpanel som driver dem.
Nu går ju min Pavoni väldigt snabbt att värma upp, men om jag köper en större maskin någon gång får det bli timer.
 

naga

Active member
alltid kul med nya apparater timers etc. men om målet är att spara energi så känns det som om man skulle börja med esprssomaskinen.
Koppvärmare, behöver man säga mer...man bygger alltså avsiktligt in en funktion som har för uppgift att "läcka" värme
inte nog med det kopparna blir oftast inte tillräckligt varma och på dom maskiner dom blir det innerbär det bara att värmeläckaget är desto större.
Isolering, i dom flesta maskiner obefintlig, om man åtgärdade detta skulle man med all säkerhet minska tiden mellan elementpåslagen och spara såväl termostat som energi .......
 

Microtimer

Well-known member
Att ha på maskinen 24/7 är inte bra ur brandrisksynpunkt. Mobilladdare, tvapparater på standby osv, fins alla representerade i brandskadestatistik.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp