Släktträdet

arto

Well-known member
Ja som lupoo sade, kan vi inte samla lite fakta och ideer här ang hur det ligger till. Sedan till slut får någon bygga en smaskig GIF av det hela.

Vem äger Gaggia? Eller är Gaggia ensam?
 
C

cj53x11

Guest
Saeco har väl ett finger med i spelet vad gäller Gaggia har jag för mig...
 

JvD

Well-known member
Saeco äger Gaggia som gör sina maskiner i Milano som jag inte minns fel. Den som orkar ju ju spendera några minuter med Google ;-)
 

arto

Well-known member
Äger Saeco andra? Bord eha sån där interaktiv javabaserad whiteboard multimedia deluxe så vi kunde rita
 

Cheffalo

Hedersmedlem
La Pavoni, osv. Som jag nyss sa i den andra tråde; De flesta är släkt med varandra på ett eller annat vis. Jag är inte sugen på att presentera den rymdkarta det skulle behövas för att se rent visuellt ;)
 

lupoo

Well-known member
OK rymden får NASA utforska, och släktträdet var kanske en lite väl tilltagen uppgift.
Men att klarlägga vilka maskiner som blir utsatta för namnbyten och byta av klisterlappar (vilket zix skrev i "Kniven i ryggen tråden") kanske kan vara nått att titta på?
 

zix

Well-known member
gäller det bara espressomaskiner eller? Kvarnar har också ett rätt intressant släktträd.
Typ Conti Valerio gör egentligen kvarnar för Eureka och La Marzocco.
La Marzocco har nån annan tillverkare också, tror jag.
Och Casadio gör kvarnar för Grimac.
Och undrar om inte Fiorenzato gör kvarnar för Nuova Simonelli. Eller var det nån annan.... hmmm...
 

Asprilla

Well-known member
min kusins man jobbar för det företaget som distrubierar Saeco i Sverige. De har inte Gaggia, men väl La Pavoni... och *ryser* C3... jag vet dock inte om C3 är "syskon" till Gaggia och La Pavoni.
 

Asprilla

Well-known member
Oh nej. Leverantörer har inte av nödvändighet bara sådant som är släkt.

nej, det är ju det jag menar, att jag inte vet. men vet du att det är så att C3 inte står under Saeco?

egentligen spelar det ju ingen roll. de jobbar bara med olika varumärken och de delar antagligen bara produktionen då det är passande. C3 påminner ju inte riktigt om de övriga märkena, om man tar en snabbtitt på maskinerna.
 

Abovo

Member
på denna sidan kan man utröna en del

på denna sidan kan man utröna en del släktskap:

http://www.el-kretsen.se/El-Kretsen i Sverige AB-filer/Leverantor/Varumarken1_0508.htm

sedan är det ju bara att gå in på respektive företags sida och läsa under historik....

Här kan man läsa om C3 tex. http://www.gerby.com/ Gerby är agentur för Saeco som tillverkas i Italien och C3 designas i Sverige och tillverkas i Asien.
Om C3
C3, Gerbys eget och snabbt växande varumärke, står för ”Creative Concept Company”, vilket i sig är ett signum för Gerby som sådant. C3 designas för den egna, skandinaviska marknaden. Eftersom vi kontrollerar hela kedjan, från fabrik ända till kund, elimineras olika mellanhänder och vi kan därmed skapa och producera mycket prisvärda produkter. Vi har hittat en lyckosam mix med skandinaviskt designade produkter av bästa kvalitet till ett överkomligt pris, vilket visat sig populärt även i övriga Europa och Fjärran Östern.

1999 förvärvades Gaggia av Saeco, vilket man kan läsa här under historik.

http://www.saeco.com/


Jag kan inte säga att jag är så insatt,är en grön nybörjare inom detta gebit, men upptäckte detta av en slump när jag surfade runt i jakt på information om olika kaffekvarnar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp