BC-uttagningen i Gbg avgjord!

Molarin

Well-known member
Barista Cup-uttagningen i Gbg avgjord!

mbbcgbg.jpg


Det blev baristan Mattias Björklund från DaMatteo som direktkvalificerade sig till semifinal i Barista Cup vid uttagningen i Göteborg.

Tvåa blev Daniel "DC" Chomieniec och trea Mattias Johnsson, båda från The Lounge i Falkenberg.

Fler bilder kommer under kvällen.
 

Bjarne

Well-known member
Synd om DC med tanke på all energi som lagts ned inför tävlingen, men BRA JOBBAT ändå tycker jag!! :D Hade varit kul att se på plats, så tack så mycket Molarin för "direktsändningen"! ;)
 

lupoo

Well-known member
Tack! Jag har en viss Mr Stenqvist som förebild. Med den skillnaden att jag själv sällan syns på bild. ;)
Tänk det har jag också funderat på varför "Stenis" finns med på sina egna bilder. En teori är att lite av snabbheten från tennistiden sitter kvar och han gör en patenterad "grusbaslinjeglidning" in i bilden:D

Vad fick DC för poäng? Räcker till semi hoppas vi väl?:unsure:
 

Form

Well-known member
Kul med alla bilder! Var det någon mer som tog några bilder? Lägg gärna in dom här i så fall!

Skymtade Baristamjölken på några bilder...
 

Molarin

Well-known member
Saker det pratades om:
- Ett nytt Fairtrade-kaffe som smakar riktigt bra. (Jag kan intyga)
- Att tävlingsmaskinen i Göteborg var en Brasilia istället för en LaMarzocco.
- Att kaffekulturen är under förändring även utanför storstäderna.

Grejer jag upptäckte:
- Alla baristor blir extremt nervösa under tävling. Vissa darrade ordentligt!
- Jag "känner" människor som inte känner mig.
- Lingon verkar inne.
- Och choklad.
- Jag har svårt att förstå skånska när jag inte är i skåne. (Hej Jens)
 

wesaft

Well-known member
Grattis Mattias och lycka till mot totalsegern.
DC, du är fortfarande min idol, kämpa på :)

Molarin tack för alla bilder.

Hur var det med Linns "otur med malningen", berätta mer. Fel malningsgrad, eller var det otur på något yttre sätt?
 

Minutmannen

Active member
Molarin, som på bilden, du är chef i manegen (det ser ut som du står i en circus manege). Har kört en hel helg med lägenhets renovering och varvat med pauser (man måste ha pauser) med experimenterande. Tror jag har bränt tre kg kaffe sammanlagt, och freakat i malning tampning och provat att dokumenterat allt, incl. grannar som faktiskt ringt på och frågat om oljud?!?!?! Jag har skyllt på maskinerna men jag befarar Rancilio Rocco. Dock fann jag ett botemedel, tjockt svarvat plexiglas med stålklump i mitten, wow, vibrationerna är borta (allt upptäcktes när jag la handen på locket då dämpades allt) min Rocco är idag en mumlande kvarn. Dock när man har en tråkig helg som denna så mmmmmmmmmmmmmm, njutning att läsa om kaffets sköna konst och att människor inte är fast i nåt hjul utan hänger sig åt sina passioner.

//M
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp