Lucaffè - Nå't att ha?

Bjarne

Well-known member
Var på Alla Hjärtans-middag med flickvännen på Villa Källhagen i Stockholm ikväll. Åt och drack kungligt gott. Inget billigt ställe, men det är klass på allt de serverar. :D

Jag blev dock lite fundersam när den dubbla espresso jag bad om var av märket Lucaffè. Har aldrig hört talas om det och en kille i baren sa att de troligen skulle byta till något annat inom snar framtid. Kopparna var snygga med klarröd kant på vit bakgrund. Kanske ska be att få köpa loss några koppar om de byter märke :)

Espresson var lite cremafattig så jag gissar att bönorna inte var helt färska, men undrar (till er oh så kunniga i forumet) om detta kaffe är "på plan" eller nå't obskyrt med ball förpackning och snygga koppar? :huh:
 

lupoo

Well-known member
gubbe2.jpg

"Logogubben" var i alla fall jättefin:D
Hopplöst såld på "retroreklam" stilen.
 

iZappa

Well-known member
LuCaffe er en italiensk kaffebrenner som lager manger sorter kaffe. De er alle tradisjonelle epsressoblandinger med lav syrlighet. Typene går fra de med mest robusta (Mama Lucia og Espresso Bar) til de rene arabicablandingene (Mr. Exclusive og Blucaffe) med noen andre i mellom.

Hvis du vil prøve noen av disse anbefaler jeg en pose Espresso Bar (oransje farge) som inneholder mye robusta. Den er kraftig, fyldig og tenderer mot å være bittersøt. Den bør helst brygges på maskiner som ikke har for høy temperatur. (Så ikke bruk toppvarmet Silvia vann)

Den beste typen deres er Mr.Exclusive som er 100% Arabica. Den er fyldig, med en tradisjonell kaffesmak, med en duft av mandler og litt krydret fyrighet. Den er en god kaffe hvis den er temmelig fersk.

Den kanskje beste kaffen er Blucaffe som er deres mest ekslusive. Den er desverre fryyyktelig dyr. Mr Exclusive er da bedre til prisen.

De andre kaffene er ikke like gode etter min smak, men hvem vet om ikke du vil like dem.

Lucaffe.it
 

Bjarne

Well-known member
Tack iZappa för den mycket utförliga förklaring om Lucaffè's olika bönor. Ska så snart det är dags för bönbyte ta mig en titt på dem! :)


lupoo: Förstod att du skulle gilla den goa, glada gubben i Logotypen :D
 

lupoo

Well-known member
lupoo: Förstod att du skulle gilla den goa, glada gubben i Logotypen :D
Är ju själv en "go glad liten rund gubbe":D
Funderade på om någon skulle få för sig att lansera detta kaffe i sverige och köra "att exponera sitt varumärke" stort. Bussar T-bana reklampelare med denna "goa gubbe". Skulle DO (diskrimineringsombudsmannen) få in någon anmälan? Vad tror ni?
 

dandysam

Member
Lucaffé

Dom allra flesta håller med om att deras grafiska profil är läcker, men att kaffet tyvärr inte är något vidare. Kunde ev. blivit en hit, men då måste man nog höja kvaliteten.
 

iZappa

Well-known member
Dom allra flesta håller med om att deras grafiska profil är läcker, men att kaffet tyvärr inte är något vidare. Kunde ev. blivit en hit, men då måste man nog höja kvaliteten.

Jeg er enig med deg på mange av kaffesortene deres. Men vil fortsatt anbefale Mr. Exclusive, Blucaffe og under tvil Espresso Bar. De har en viss kvalitet med seg som gir en god kopp. Men det er klart at dette ikke er top-of-the-shelf kaffe. Derimot er den mye bedre enn Illy, La Vazza og de andre store Italia eksport typene.

Spørsmål: Synes dere logoen er rasistisk? jeg tenker da på framstillingen av den afrikanske mannen?
 

lupoo

Well-known member
Spørsmål: Synes dere logoen er rasistisk? jeg tenker da på framstillingen av den afrikanske mannen?
Vet inte, men ibland är "takhöjden" skrämmande låg i vissa frågor:( . Jag tror inte att man skulle kunna "tapesera" stan med denna "goa gubbe" helt utan reaktioner.Men mitt personliga svar på frågan är "Nej!"
 

lupoo

Well-known member
Säger bara "negerboll"!:eek:hmy: Jag lovar att den kan uppfattas både "rasistiskt" och "förlöjligande". Inte av mig men det finns kretsar "med fotriktiga skor". Tycker fortfarande att det är en "go gubbe".:)
 

iZappa

Well-known member
Noen reagerer på at "afrikaneren" på mange av posene er tegnet på en slik måte som kan sammenlignes med en ape.

En annen måte å se det på, (som sikkert er Lucaffes intensjon) er at tegningen henspeiler på hvordan kaffe ble reklamert for på 20, 30, 40 og 50-tallet i Europa.

Problemet er at Lucaffe ikke bare bruker motivene på kaffen, men på et utall skilt, posters, speil, klokker og annet reklame materiell.

Selv synes jeg ikke det er en rasistisk fremstilling, men mer en retro-historisk stil. Derimot ser jeg at andre kan oppfatte det anderledes og har respekt for det.
 

Bilagor

  • Bilde 1.jpg
    Bilde 1.jpg
    10.1 KB · Visningar: 23

iZappa

Well-known member
Säger bara "negerboll"!:eek:hmy: Jag lovar att den kan uppfattas både "rasistiskt" och "förlöjligande". Inte av mig men det finns kretsar "med fotriktiga skor". Tycker fortfarande att det är en "go gubbe".:)

Jeg skjønner hva du sier og er veldig enig. Mannen stråler opp med godt humør, men det er ikke tvil om at tegningen ikke er "realistisk". Det behøver selvsagt ikke en logo å være. Men den er tegnet slik at mange lett føler seg støtt. Tror ikke vi Skandinavere tenker om tegningen som rasistisk, men det kan være anderledes for innvandrere.
 

lupoo

Well-known member
Selv synes jeg ikke det er en rasistisk fremstilling, men mer en retro-historisk stil. Derimot ser jeg at andre kan oppfatte det anderledes og har respekt for det.
Just så tycker jag också, men har lite svårt att respektera de som uppfattar den som en "rasistisk framställning".
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp