Den bästa presskannan? Eller Eva Solo?

JvD

Well-known member
Om jag inte minns helt helt fel så har Kaffegalningen tidigare uttalat sig starkt negativt om Eva Solons utseende, måste kännas extra tufft nu :) Men vad gör man inet för bra kaffe ;-)

Nåja, du har ju redan bestämt dig, och jag tycker valet är bra. Dels för att du redan har en press, dels också för att just Solon gör enorm bra kaffe. Jag tillhör också den skaran som har såväl solo (x2), bistro samt aeropressen och måste säga att alla är bra på sina sätt, dock är dom ju väldigt olika. Vill också påstå att alla är lätta at hålla rent, Solon i synnerhet.

En sak som jag inte förstår är denna vilja att varmhålla kaffet under långa stunder. Jag var själv inne på en sådan där Columbia för att den är så stilig (och troligtvis kanske det blir en sådan ändå) men kaffet i en solo eller en press blir sdåligt rätt snabbt. Varför i hela fridan skulle nördar som vi falla för något sådant, allt annat är ju så himla viktigt. Det skall malas rätt, det skall förvaras rätt, doseras rätt och rengöras ordentligt. En viktig poäng som liturgius påpekar att kannan inte förlorar så mycket temp vid själva extraheringen men jag har svårt att tro att en förvämd solo förlorar så himla mycket, snarare att den då sjunker någon grad och når en lämplig temperatur. Eftersom kaffet i solon är i kontakt med kaffet hela tiden försämras det också rätt snabbt, det samma gäller presskaffet eftersom det finns mycket kaffepartiklar kvar i även det. Jag ser därför ingen direkt fördel men kannor som är isoloerade för att de skall kunna ersätta termosar. Inte för att någon sagt det men jag ville ändå tillägga det.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om jag inte minns helt helt fel så har Kaffegalningen tidigare uttalat sig starkt negativt om Eva Solons utseende, måste kännas extra tufft nu.

En sak som jag inte förstår är denna vilja att varmhålla kaffet under långa stunder.

Jag tycker inte att den är det snyggaste alstret, då är Columbia kannan snyggare.

Nä, långa stunder har jag ingen lust att förvara kaffet. Bara så länge att jag hinner hälla i mig min första kopp och kan fylla i mer. Vi får se om Eva Solon blir för stark under den tiden...
 

JvD

Well-known member
Två Eva Solo kaffekannor? Varför?

För att en kanna inte räcker till himla så många. En middagsbjudning med fler än sex (beroende på koppstorlek och kaffesug) vid bordet innebär att det kanske inte finns särskilt mycket kvar att bjuda på om någon vill ha en påtår. Tja, varför inte två kannor då för enkelhetens skull ;-) så slipper man stå och slaska mitt i allt stök.

Nej, det är samma storlek på båda kannorna :)
 

Form

Well-known member
Har faktiskt en till Eva Solo kaffekanna (samma storlek som den andra) som jag inte kunde låta bli att köpa när jag hittade den billigt på Tradera. Det skulle sen visa sig bli ännu billigare då den inte var som utlovat (hade en reklamlogo som en synts på bilderna eller nämnts i auktionsbeskrivningen). Fick tillbaka en del av pengarna som kompensation. Köpte en karaff och bytte glasen (är samma glas som kaffekannan) sen sålde jag en karaff på Tradera med logo på.

Till slut blev kaffekannan mycket billig! Betalade först 267 kr med frakt. Sedan med pengar tillbaka och såld karaff med logo så blev slutsumman för kaffekannan 230 kr.

Funderar på att skaffa en liten kaffekanna på 0,6 liter att ha när man är själv. Är det någon som har erfarenhet av den lilla?
 

Form

Well-known member
Nu finns CafeSolo i "coloured knitwear" i färgerna "chilli pepper, pale khaki or chocolate brown". Kanske Kaffegalningen föredrar det istället?
 

Bilagor

  • CafeSolo coloured knitwear.jpg
    CafeSolo coloured knitwear.jpg
    23.4 KB · Visningar: 20

JvD

Well-known member
Av döma av hans preferenser gällande espressomaskin och vacumbryggare tror jag inte det spelar någon större roll, ELLER ;-)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, vad är det som inte spelar någon större roll?
Men nä, de där polobeklädda flaskorna är inget för mig (var det de du menade?).
 

pgojim

Well-known member
Vet att denna tråden är gammal, tänkte låna den istället för o starta ny

Är nybörjare och lite velig av mig, kan fundera allt från sekunder till ett år innan jag går till skott med att köpa något

Kaffe dricker jag för att det är sällskapligt och gott, men det är också något jag klarar mig utan

Jag har en Ikea press som jag tycker funkar bra, då jag inte är så insatt i o köpa o mala kaffe nu då min budget är liten

Men jag funderar, finns det någon bättre press/kanna för under 500:-?

Och finns det något kaffe som är bra trots det är förpackat i fabrik?

typ zoegas, gevalia, lindvalls?

Kör just nu me gevalia o de blir väll OK men inte mer
(samma "upplevelse" som att dricka pressbyrå kaffe av varierande kvalitet)

Låter kanske som att jag är ointresserad men :(
Har under sommaren gjort lite andra investeringar och har börjat få lite ont på sparkontot så jag har bara pengar till diverse smått

Så vad tror ni om nått uplägg med finare/bättre kaffepress och "vanligt" kaffe?

Fick kaffe i en exklusiv kaffebryggare gamla varianten förut det var däremot starkt och gott
 

tobbeg

Active member
Vet att denna tråden är gammal, tänkte låna den istället för o starta ny
...............

Jag tror inte att du kommer få ett särskilt mycket bättre kaffe med en dyrare presskanna eller en Eva Solo. Det du får är istället en smidigare produkt. Lägg pengarna på fint kaffe från nån kaffebutik istället. Johan & Nyströms kaffe är fina grejer. Då tror jag att du får mer ut av kaffeupplevelsen.

Lycka till i kaffedjungeln.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har en Ikea press som jag tycker funkar bra, då jag inte är så insatt i o köpa o mala kaffe nu då min budget är liten

Men jag funderar, finns det någon bättre press/kanna för under 500:-?

Jag tror inte att Eva Solon kostar över 500:- (om jag minns rätt). Den är smidig.

Smakmässigt på kaffet så är det nog ingen skillnad mot din Ikeapress, det är hanteringsmässigt som den är bättre/lättare (rengöring, hållbarhet, osv). Den är kanske snyggare ochså, men det är en smaksak.

Och finns det något kaffe som är bra trots det är förpackat i fabrik?

Visst finns det. De som är förpackade i formen av kaffebönor håller smaken längre än om du köper färdigmalet. Vad det ska vara vet jag inte, testa kanske Mysore Nuggets? Från J&N.

Så vad tror ni om nått uplägg med finare/bättre kaffepress och "vanligt" kaffe?

Fick kaffe i en exklusiv kaffebryggare gamla varianten förut det var däremot starkt och gott

Det kommer att smaka som "vanligt kaffe" tillagat i en kaffepress, oavsett vilken kaffepress du använder. Kanske får du sump i koppen med en kass press, men i övrigt så är det ingen smakskillnad.

Fråga dem vad de använde för kaffe i sin exklusiva kaffebryggare (om det var någon bekant), det är på kaffet det hänger och inte på att ha en exklusiv kaffepress.

Om du nu måste köpa hårdvara så köp en kvarn. :)
 

pgojim

Well-known member
okej =)

Jag är lika taskig där

Vad kostar en Bra kvarn som jag även kan använda till tex en gaggia classic om jag nångång köper en sånn?

Skillnad på manuell/elektrisk kvarn?

Vart köper man eva solon i sverige?
och vart hittar man bilder på den där columbia som det var tal om?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Billiga elektriska kvarnar ger jag inte mycket för (och det kommer jag säkert att få skäll för ska du se, jag gnäller alltid för mycket på billiga kvarnar tycker alla häromkring... ;) ).

Skillnad på en elektrisk och en manuell? Den manuella måste du veva för hand, den tar längre tid än en elektrisk, men den är billigare. Visst finns det elektriska kvarnar för 199:- ochså, men de är skräp.

Ska du ha en billig som fungerar till både espresso och "vanligt" kaffe så är nog en manuell kvarn det enda vettiga. Peugeot ska kunna mala tillräckligt fint för espresso enligt en medlem här. http://www.kaffegrossisten.se/shop/show_product.asp?artnr=45%2D99010&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D21%26subcategory%3D48%26subcategory2%3D0

Eva Solon, tja kanske här: https://www.formodesign.com/Default_fs1.asp klicka på "varumärken" nere till vänster, välj "Eva Solo". Uppss... den kostade mer än 500:-

(den kan du för övrigt köpa på alla Duka, Cervera och liknande ställen ochså)

Bild på Columbia: http://www.bodum.com/b2c/index.asp?famid=10&famSubId=1001&id=1303-16
 

lupoo

Well-known member
Kaffemaskinen är ett bra ställe att börja på.
En bra kvarn för brygg och press börjar någonstans vid 1000-1500:-. En bra handkvarn kan man med lite tur hitta på blocket eller tradera för en liten peng.

Får man mycket "sump" i koppen från presskannan beror det inte på kannans kvalitet utan att kaffekvarnen maler fram för mycket "damm".

Visst finns det färdigmalet till press som smakar OK, Zoegas har ett presskaffe, men köper man färdigmalet så blir det utsatt för syre och det är bara de första omgångarna som är bra sedan tapper kaffet smaken ganska fort tyvärr.

Satsa på en kvarn!
 

pgojim

Well-known member
Okej!
Har du något tips på vad man ska söka efter när man letar beg bra handkvarn?

Antar att man kan skicka dom med post om säljaren går med på de?
 

lupoo

Well-known member
Sök på tradera. Använde sökordet "kaffekvarn" och hittade
detta fina objekt!. Köpte själv en sån här Peugeot på tradera för en tid sedan. Under 200:- inkl frakt. Prisvärt! Bra kvarn detta med hög kvalitet på malverket (koniskt).
Bara ett tips;)
 

lupoo

Well-known member
Hur rengör man en sådan ?:p
Den är ganska lätt att skruva isär (inge high-tec :)) Sen är det bara att borsta rent med en lite hårdare borst. Min var ganska "ingrodd" så jag lade ner maldetaljerna i ett "kafferengöringsbad" (varmt vatten med lite medel som man flushar ren espressomaskiner med). Blev hur bra som helst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,664
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp