Den bästa presskannan? Eller Eva Solo?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, sitter här och njuter av en kopp kaffe. Vanligt kaffe, jag har ju ingen espressomaskin än...:huh:

Jag köpte mest en presskanna på IKEA lite på kul, när jag ändå botaniserade bland köksprylarna där. Kul att prova på någon gång. Detta var innan var blev maskinlös. Presskannan har varit jäkligt fin att ha, jag kunde ju göra presskaffe trors avsaknaden av espresseriet!

Jag trodde inte att jag skulle använda min presskanna så mycket, så en IKEA kanna duger ju gott och väl tänkte jag. Men att köpa billigt är att köpa dyrt (gammalt kaffeordspråk).

Den däringa spaken man ska trycka ner går så trögt nu... och njääh, byggkvaliteten är väl inte på topp. Jag gillar ju kvalitet egentligen, så jag tror att jag ska upgradera min presskanna!:lol:

Ja, jag vet att jag kommer att få en espressomaskin snart... men jag tror att jag kommer att göra mig en pressis då och då ändå. Om inte annat så känns det som om det är ett trevligt aätt att "ta reda på" hur de olika bönsorterna man rostar smakar, utan att blanda in alla parametrar som en espresso innebär.

Frågan är alltså: Vilken presskanna ska jag upgradera till? Vilken är bäst?

Eller ska jag ha en Eva Solo istället? Men jag är rädd för att det ska kännas bökigt att komma åt och diska ur och göra rent den ordentligt... Och sedan gillar jag inte att kaffet får simma omkring fritt i evigheter heller. Jag brukar köra ett par rejäla koppar med presskaffe och det går ju en kort stund mellan kopparna, i en Eva Solo skulle nog den andra koppen bli för stark/kass misstänker jag...

Finns här några presskaffeinister som sitter på ett berg av outtalad erfarenhet och uråldrig visdom från pressandets kultur?

Vad ska jag kika på?:huh:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, vi får se. Ska kika på de däringa aeropressarna lite grann, men jag gillar inte engångsfiltren. det kännns som en sån pryl som alltid kommer att ta slut förr eller senare. :cool:
 

treefinger

Well-known member
Eva Solon borde väl nästan vara lättare att rengöra än presskannan? Jag tycker i alla fall att min presskanna är lite bökig att göra ren nere vid filtret. Eva solon tycker jag ser smidigare ut, sedan så är den ju mycket snyggare.
 

zix

Well-known member
Kära nån, du håller ju på med espressomaskiner och sånt krångel - inte är en evasolo krångligt i jämförelse med dem... Eller? In med en flaskborste och gnugga bara, det måste väl duga?

Engångsfiltren räcker jättelänge såvida inte du gör allt ditt kaffe med aeropressen. Man får med sig en försvarlig hög i paketet. Sen kan man ju alltid klippa till ett swiss gold filter om man orkar, det finns nog folk här som har gjort det. Så får man med lite mer av blomningen också, antar jag.

P.S. Aeropressen är nog den minst kladdiga och klyddiga kaffebryggare jag vet. Väldigt smidig. Mycket smidigare än press, t.ex. D.S.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kära nån, du håller ju på med espressomaskiner och sånt krångel - inte är en evasolo krångligt i jämförelse med dem... Eller?

Hehehe, du har nog rätt... kanske bara blivit så allergisk/tröttnat på att diska nappflaskor att jag bara såg flaska och tänkte på diska det första jag gjorde... :lol:

Jag ska genast skumma fram lite mer om Eva Solo...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det får bli en Eva Solo, helt klart. Ehrmmm, hade väl inte kikat så jättemycket på den tidigare... Den verkar ju helt OK. Får väl kliva in på Cervera nästa gång man kör förbi och kika om de har den där.

Brewtus my Brewtus... på torsdag räknar jag med att den kommer.:cool:
 

treefinger

Well-known member
Det får bli en Eva Solo, helt klart. Ehrmmm, hade väl inte kikat så jättemycket på den tidigare... Den verkar ju helt OK. Får väl kliva in på Cervera nästa gång man kör förbi och kika om de har den där.

Brewtus my Brewtus... på torsdag räknar jag med att den kommer.:cool:

Inte cervera, köp den i Saluhallen istället.. där har de dessutom råkaffe.. de har de inte på cervera..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
MMMmmmm, fast Cervera ligger ju på rätt sida av stan... Med Jula, Biltema, Bauhaus, Onoff och Elgiganten, Barnenshus och gratis parkeringar och allt inom några hundra meters avstånd från varandra...

På sluhallens sida finns... Tricom. Sedan är det slut.:lol:

(fast jag måste in på Tricom och handla ett par fläktar till mitt UFO snart kanske... Körde i en processorfläkt med den blåser in luft. Tror det blir bättre om alla fläktar blåser ut. Och jag vill ha en kraftigare 90mm, den klenar ju ur hela tiden!).

Jag får ta det snart då. Råkaffet på Saluhallen är bra lockande. Jag får "offra mig" och åka in till stan för att storhandla mat nästa gång och "passa på" och botanisera Saluhallen efter kaffe smatidigt...
*smida planer, smida planer*

Hur är det med parkeringar till Saluhallen? Har nog bara kikat in där som fotgängare någon gång för en hel hög med år sedan...
 

treefinger

Well-known member
Är hur lätt som helst att parkera vid saluhallen.. fast det är klart.. det tar ju hela 2 minuter längre att åka med bilen dit än att tjyvstanna vid ingången till cervera!

:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kikade på Columbian och den hade det nog blivit om det hade blivit en press... Men det blir nog en Eva Solo kanna istället för presskanna.

Tack ändå! :)
 

selanderm

Well-known member
Den ballaste presskannan har jag inte förmått mig att köpa ännu, men den är okrossbar och i titan.:D
Länk


Finns bla på globetrotter.de perfekt på fisketuren och skidresan.
Den ligger på 500 spänn ungefär.
 

brengen

Well-known member
Presskannan (anders petter) glömde jag bort när jag skaffade espressomaskin.

Kanske borde damma av den då det trots allt kan vara gott att smutta på kaffe någon gång istället för att häva i sig en enkel på 3s.
 

zix

Well-known member
Hehehe, du har nog rätt... kanske bara blivit så allergisk/tröttnat på att diska nappflaskor att jag bara såg flaska och tänkte på diska det första jag gjorde...
OK, det är ett argument jag livligt kan sätta mig in i...
 

liturgius

Well-known member
Vill minnas att jag sett en presskanna med dubbla glasväggar, vilket gör att temperaturförlusten under extraheringen skulle vara mindre än 1 grad.
 

Form

Well-known member
Det är inga problem att komma åt att diska med en vanlig diskborste då innermåttet på halsen är ca 5 cm. Det enda som man får vara lite försiktig med är metallnätet i den kromade kragen. Lätt att deformera.

Bifogar en bild på min hylla med Eva Solo.

Vänster: Kaffekanna, tekanna, pressen till tekannan, lock till kaffekannan eller karafferna.
Mitten: Karaff 0,6 liter, sockerströare för råsocker, mjölkkanna.
Höger: Karaffer 1 liter.
 

Bilagor

  • Eva Solo-hyllan.jpg
    Eva Solo-hyllan.jpg
    44.7 KB · Visningar: 83

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp