Budgetkaffe revisited: Molinari

Satyricon

Well-known member
Jag har sett att ICA Maxi har tre olika Molinaribönor, en guld, en silver och en röd. De kostar 62,50 halvkilot.

Är det någon som har prövat den röda eller åtminstone vet om den innehåller robusta? (Eller någon som har prövat någon av dessa bönor över huvud taget?)
 
C

cj53x11

Guest
Japp, jag har provat den röda. Köpte ett kilo i somras för typ 60 spänn. Den var absolut ingen hit, men den är ju helt ok som fulkaffe om man vill öva latte-art! Ja, den innehåller (en stor del) robusta.
 

zix

Well-known member
Guld-molinarin är lite bättre tycker jag. Mer balanserad. Funkade iallafall helt OK ihop med den gamla maskinen (Vibiemme Domobar).
 

mag

Well-known member
Jag tror mig ha läst hos NK saluhall här i sthlm som säljer samtliga att guldpåsen innehåller 90/10, silver 70/30 och röd 50/50 A/R. Men de är inte helt öppna med vad de egentligen stoppar i... Vill minnas att silverpåsen nog innehöll ganska lågkvalitativa robustabönor för creman var mycken men väldigt flyktig.
 

ts

Well-known member
Enligt vad jag hittade på nätet nu så är det 30% robusta i guldpåsen (oro) och 40% i silver (espresso).
 

niad

Well-known member
Molinari i Guldpåsen finns på Hemköp i Linköping City har jag sett.

Sen måste jag påtala de två största hyllvärmarna jag sett på ett tag.

I en butik i Kisa har de Musetti som pods, lär inte gå en kartong innan de går ut på datum gissar jag. De tillhör nån kedja som bara säger att så skall det vara. Idiotiskt, de hade inte bönorna kan tilläggas!!

I Rimforsa där jag bor har de tagit in silverfärgad och svartfärgad burk med färdigmalet espressokaffe från Arvid Nordqvist, säkert tjugo burkar av varje som tar 8 ansikten i hyllan, inte en burk har sålts vad jag kan se på två månader. Burkarna är snygga dock, funderar på att köpa en om det finns ventil och ha som kaffeburk.
 

Thomas

Well-known member
Molinari Silver har jag testat med både Helautomatisk och manuell maskin: smakar rätt dåligt i båda fallen. Jag tycker inte att den funkar vare sig som Espresso eller Latte.

Molinari Guld var var det säkert två-tre år sedan jag provade, tillsammans med en Solis SL90. Funkade rätt bra tycker jag. Tror dock att receptet är ändrat sedan dess. Vill minnas att Guld-påsen var 100% Arabica då.

Ser ingen anledning att köpa Molinari när Musetti finns för ett lägre pris.
 

Dunne

Well-known member
Köpte en påse molinari silver igår, har gjort några cappuccinosar på den och de smakar helt okej.
 

lodfafner

Active member
Jag kör Molinari Guld en hel del som vardagslatte. Jag har testat flera andra budgetvarianter och tycker att detta kaffe höjer sig över dessa i samma prisklass. Fin crema på min maskin med rätt malning och smaken är mild.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp