Regenerera vattenfiltret

brengen

Well-known member
Känner att det börjar bli dags att regenerera mitt vattenfilter. Filtret jag har är ämnat för fast vattenanslutning.

Hur bär man sig åt?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Två nävar grovkornigt salt i filtret, vrid ratten till rätt läge (4 om jag inte missminner mig. Står i bruxen vilket läge som gäller vid regenerering), ställ en hink bredvid som du lägger ner spillslangen i (den lilla genomskinliga) och släpp på vattnet. Avsluta då det inte smakar salt i spillslangen. Detta kräver dock att filtret är inkopplat på ledningarna. Du kan ju låna ett uttag i badrummet (t.ex om du har anslutning för tvättmaskin) eller i köket (om du har anslutning för disk dito)
Annars hör du av dig till mig så ska vi ordna det.
 

brengen

Well-known member
Enkel procedur men det var lite bökigt att flytta omkring på filtret för att komma åt ledningarna.

Och det sprutade vatten överallt när man höll på att fippla med inställningarna på ratten så man fick ägna halva kvällen åt att torka upp vatten från golvet ;)
 

jb

Well-known member
Jag tror någon sagt det förut... Läs bruksanvisningen FÖRST :cool:

Om din vattenrenare har 4 lägen är ett av dessa för att släppa på trycket innan du fyller på salt, ett för regenereringen och ett för backwash (bakspolning) efter regenereringen och så ett normalläge när den ej regenereras... Kommer inte ihåg vilket nummer som är vad.
 

brengen

Well-known member
Sprutade från vad? Kopplade du loss espressomaskinen och allt?

Kopplade loss hela filtret och ställde det på diskbänken. Glömde sedan bort att vatten rinner neråt när jag drog ner slangen under diskbänken för att koppla på den till ledningarna... oops.

OK! Inte så farligt som det lät.

Och nej det var ingen svår procedur även om det tog lite tid... enligt instruktionsboken skulle man spola vatten igenom i minst 40 minuter med salt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hehehe, tur att mitt filter är fullt inpluggat till både avlopp och allt, så här ska inte behöva kopplas loss en endaste slang!

Bara jag får dit den däringa Brewtusen så... Blir galen när det fattas adapterkopplingstjofras!:mad: Blir till att handla imorgon.
 

Pac

Maskindoktorn
Hoppas det är ok att ställa en fråga i din tråd Brengen...

Om jag förstår rätt bor du i Göteborg? Vi har ju knappt något kalk i vattnet, är det för andra anledningar än kalk som du har filtret?
 

brengen

Well-known member
Hoppas det är ok att ställa en fråga i din tråd Brengen...

Om jag förstår rätt bor du i Göteborg? Vi har ju knappt något kalk i vattnet, är det för andra anledningar än kalk som du har filtret?


Korrekt, jag bor i Göteborg. Även om det knappt finns kalk i vattnet i Göteborgsregionen så är det troligen inte helt fritt från kalk så ett filter skadar inte. Dessutom vet jag inte pga jobb vilken del av landet jag hamnar i så småningom så jag tyckte det var lika bra att skaffa ett filter samtidigt som jag köpte maskinen. Om det finns andra anledningar att ha filter vet jag inte.

När jag kollade tillbaka i tråden ser jag även en konstig formulering jag gjorde för länge sedan som Kaffegalningen hajade till på. Naturligtvis saknar jag anslutning till fast vatten vilket skulle vara mycket smidigare vid regenering än en dunk.
 

hahaha

Well-known member
Inspirerad av den faktaspäckade tråden Vad är det i vattenrenaren? satte jag igång att dränka mina små kalkfilter i saltlösning för att regenerera dem, men hur sjutton bär man sig åt i praktiken? :huh:

Att fixa saltlösningen gick bra, jag köpte en förpackning diskmaskinssalt som verkar vara vanligt natriumklorid i grova korn, utan tillsatser. Sen värmde jag vatten och tillsatte salt tills lösningen blev mättad, dvs det inte gick att lösa upp mer.

picture.php


Men hur får jag lösningen att penetrera behållarna ordentligt? Det är ju inte särskilt stora hål i dem, och vattnet rinner inte gärna igenom sådär alldeles av sig självt. Det känns som om det skulle behövas någon slags pumphjälp? Jag vill ju inte börja suga och spotta saltlösning, törstig är man ändå en sån här het dag. :nowink:
Burkarna låg lojt och guppade på ytan så jag fick trycka ner dem med en tyngd - räcker det för en effektiv regenerering? Och när vet man att det är klart? :unsure:

...och har någon en bra idé om hur man sen spolar rent filtret från salt?
 

hahaha

Well-known member
Ingen?
Jaså Martin föder barn och alla andra ligger i hängmattan. :huh:
Nå, bra sås reder sig själv - bara att börja labba på egen hand...

När filtren legat i tre dygn tyckte jag att de borde dragit åt sig tillräckligt med salt, även om genomströmningen var så gott som obefintlig mesta tiden. Dags att spola ur!

picture.php


Jag klippte av en bit slang från tanken, kopplade ena änden till filtret och fick efter visst knåpande in andra änden i duschslangen. Och på med vattnet.

- JÄMRANS! :eek:hmy:

picture.php


Ett tips till alla regenererare därhemma: ni ska inte skumma mjölk - dra inte på för fullt. Vattentrycket, som ju kom "fel väg" genom filtret jämfört med normal användning, spolade loss de delar som hindrar polymerkulorna från att smita ut - och gissa vad? De tog chansen! :angry:
Jag fick ägna en god stund till att skotta polymer ur badkaret med espressosked. Vet ni hur många kulor det är? Och hur små?

OK, nu fick jag i alla fall reda på hur ett kalkfilter är uppbyggt:

picture.php


Närmast slangpipen en skumgummiskiva som hålls fast av ett plastlock med slitsar som snäpps i läge. Det var det som for iväg när vattnet tryckte på utifrån. Sedan en fyra polymerkulor, och sist ett lite större lock. Om ni undrade.

Det gick bättre vid andra försöket, någon minuts mer måttlig genomsköljning var allt som behövdes för att saltsmaken skulle försvinna. :)
Inte vet jag om det har fungerat, men allt är i alla fall på plats igen. Fast nästa gång skulle jag nog prova på någon lite smidigare teknik, även med saltdränkningen. Kanske en ståltermos? Lagom smal så att filtret inte kan vända sig, utan verkligen tvingas ligga omsluten av lösningen.
 

MartinForsberg

Well-known member
Mmmm, jag föder inte barn, men jag skulle hemskt gärna prova på om jag fick chansen!

Jag stod och juckade filtret upp och ner i saltlösningen en stund och skrattade så jag kiknade åt ljudet som uppstod - prova själv får du höra! Ha tillräckligt med vatten så filtret kommer ner under ytan och jucka det sedan upp och ner precis vid vattenytan så pipen kommer över ytan vid varje rörelse! Låter lite som om man tar tag i kinden och drar kinden ut och in mot tänderna.... någon som känner igen ljudet som uppstår då???

Annars är en akvariepump alldeles utmärkt för att dra vattnet igenom filtret - har man bara fått in det nya saltvattnet i filtret så skall den så kallade "osmosen" få saltet att vandra in mot polymeren och det gamla skräpet att vandra ut. Att använda en akvariepump och ett filter efter pumpen som renar vattnet innan det går tillbaka i behållaren skyndar på processen en del, men det är svårt att få tag på bra filter som stänger ute kalk och metaller bra - har tittat på några som kemikaliebranschen använder men de kostar många årslöner så det fick vara.

Någon annan som har tips om bra filter?

Jag gissar förresten på att det är ca 2000 polymerkulor i ett filter!
 

hahaha

Well-known member
Nästa gång ska jag definitivt jucka. Verkar roligare än att behöva köpa en akvariepump i alla fall - nånstans får man väl ändå dra gränsen för prylnördandet. (Skulle vara en kromad i så fall :nowink:)

Med det minsta filtret jag har ska man klara 300 koppar innan regenerering står det - ska det tolkas som 300 x 3cl? Det blir ju bara nio liter. Jag skulle tro att minst nio tiondelar av vattnet jag gör av med går till flushning och rengöring, så nio liter går tokfort. Det skulle betyda att jag borde byta filter flera gånger i veckan, kan det verkligen stämma? :eek:hmy: Ser ut som att jag måste installera fast vattenanslutning med jättefilter för att klara familjekonsumtionen...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,676
Inlägg
155,770
Medlemmar
19,369
Senaste medlemmen
MinKoppKaffe
Topp