En omgång bönor rostas i en Genecafé.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, då kör vi en session med rostning i Genecafén!
Jag bombar på med mycket bilder och kommer att hålla allt som små klickbara thumbnails så att tråden blir lite lättare att läsa.

Först tar vi fram tillbehören, nämligen våg, behållare för de färdiga bönorna, bönorna som ska rostas och något att väga bönorna i.



Alla som inte har en Genecafé undrar säkert vad den där svarta ringen till höger är? Det är en hållare för rostningskammaren i Genecafén. Man kan inte ställa upp den fritt på bordet utan man måste ställa den i den här hållaren, annars välter den.

Apparaturen vi ska rosta bönorna i är en Genecafé och den skall placeras utomhus eller under en köksfläkt. Det ryker nämligen när man rostar kaffe.



Jag vill få upp temperaturen lite snabbare på mina bönor, dels eftersom jag har fått för mig att man ska dra upp tempen snabbt och sedan sakta ner det hela lite efter 1:a crack för att sedan dra på mer igen på slutet. Och dels eftersom det tog djävulsk tid att rosta en gång, men då tror jag att jag hade spänningsfall av någon anledning (mina UPS gnällde över låg spänning då ochså). det har inte hänt sedan dess, men det var då jag började med mina förvärmningar... vi får väl se om jag ska lägga ner det eller inte.

Så jag förvärmer Genecafén lite grann i alla fall, jag slår på den på full värme och 10 minuter (jag har inga planer på att förvärma den så länge, det är bara en tid jag tog).



Sedan nollställer vi vågen med kärlet (här använder jag min varmchoklad-kanna, med påklistrad termometer från kaffemaskinen) och väger upp valfri mängd bönor.



Man ska alltså inte mäta bönornas volym (med typ decilitermått) utan man ska väga bönorna. Detta eftersom det kan skilja en hel del i förhållandet mellan vikt och volym på olika sorters bönor, och tar man för mycket bönor viktmässigt så kan det ta för lång tid att rosta allt...

Jag väljer att bara rosta 200 gram eftersom jag snålar på bönorna lite (har ju ingen espressomaskin än heller...). Vågen är en bra och billig digitalvåg från IKEA.

Och eftersom vi har en spärr som omöjliggör många bilder i en tråd får jag dela upp äventyret i fler inlägg. Fortsättning följer...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, medans jag grejade med att väga upp bönorna har Genecafén fått upp värmen lite grann. Jag avbryter det hela efter 5 minuter då den kommit upp till 200 grader genom att trycka ner och hålla in den röda knappen.



Genecafén stannar men kylfläkten fortsätter att blåsa för att skydda från överhettning. Man får aldrig stänga av en Genecafé när den är varm och sedan stänga av kylningen utan att temperaturen har fallit!

Jag ställer rostningskammaren i hållaren och häller i bönorna som jag redan har vägt upp.



Och nu snabbt tillbaka med rostningskammaren till Genecafén och sparka igång rostningen på nytt! Jag ställer in max temperatur och 20 minuter.



Såhär ser det ut innan bönorna har hunnit få nämnvärt mycket färg.

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nu har de börjat få lite färg och här drar jag alltså ner temperaturen och ställer in den på 225 grader (jag tror att den här bilden är från den tidpunkten...).



Efter 15 minuter från start (med bönor i Genecafén) så drar jag upp temperaturen till 230 grader. Efter 19 minuter har vi kommit till 2:a crack ordentligt tror jag och jag tycker nog att bönorna ser ut att vara tillräckligt rostade, mörkare än så här ska de nog inte bli!



Ut med bönorna och ner med de i mitt specialbyggda UFO (jag flyger omkring med den på nätterna och bekämpar brottsligheten och jagar skurkar i Uppsala).

Och givetvis tillbaka med rostningskammaren till Genecafén och en snabb uppstart rostning med den för att sedan slå på kylningen direkt. Då går den automatiska kylningen igång och den kyler ner Genecafén tills den kommer ner till 60 grader för att sedan automatiskt stänga av kylningen.



Jag rör om bönorna lite lätt medans fläktarna drar ner luft genom bönorna för att kyla ner de. Man kan verkligen känna hur varm luft blåser ut åt alla håll under mitt lilla UFO!

Vad är det för en konstig kylgrunka? Ja, den som inte har läst om den tidigare kan läsa om den här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2802

Efter ett par minuter kommer jag på att det vore kul att mäta temperaturen på bönorna och se hur snabbt de kyls ner! (det här är invigningen av min lilla bönkylare). Jag letar upp en digital ugnstermometer och kör ner den i bönorna.



Efter 4 minuters total tid i bönkylaren (ungefär 2 minuter för termometern) så har bönorna redan kommit ner till 50 grader och temperaturen sjunker sedan snabbt. Hur snabbt kom de ner i temperatur vet jag inte, det tog ett par minuter innan ugnstermometern kom upp till 50 grader och sedan började den dala direkt.

Jag är helt klart nöjd med bönkylaren (en fläkt var trasig och ändå kyler den ner bönorna helt OK tycker jag).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag var lite orolig för att min bönkylare skule sprida skräp omkring sig och visst hittade jag lite rester från silverskalen på bänkskivan efteråt. Men så farligt var det inte tycker jag. Kanske beror det på att det är en väldigt "ren" kaffesort som inte skräpar ner så mycket?





Och lite låg förvånansvärt nog kvar i botten på degbunken. Det måste bildas någon luftficka just där.



Nu återstår bara att hälla upp bönorna i behållaren som man har tänkt förvara bönorna i. Jag använder staplingsbara glasburkar från IKEA, med silicontätning på locket (som ochså är av glas).

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fläktarna jobbade upp ett så kraftigt undertryck i min bönkylare att trots att den svagaste av fläktarna snurrade åt rätt håll så sögs det in luft genom den fläkten. Trots att den snurrade för fullt och fläktbladen försökte blåsa ut luft!

Jag tyckte att det blåste väldigt lite från den fläkten så jag testade med ett pappersblad och japp. den sögs fast i fläkten trots att fläkten försöker blåsa iväg pappret!



När jag lyfter på durkslaget så kommer det såklart in luft från det hållet och undetrycket släpper. Den kämpande fläkten tappar greppet om pappret och tillåts blåsa igen.



Jag lade samma papperslapp vid bönorna så man har en referens för ögat.



Jag fäster alltid en post-it lapp på behållaren. På ovansidan skriver jag lite om hur bönorna rostats och på nederkanten skrivar jag bönsort och rostningsdatum.

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sedan är det bara att ställa in behållaren i skåpet (de måste stå mörkt eftersom det är genomskinliga behållare).



Och det var det. Puh! Besvärligt att skriva inlägg med mycket bilder i, man får dela upp det i en hel hög med inlägg!

En batch med Old Brown Sulawesi är rostat! Jag måste ha något att köra ner bland mina Brassebönor tills jag får min espressomaskin, och jag har inte provat Old Brown tidigare.

Ska bli kul att prova imorgon, eller nästa dag. Presskaffe eller Vacuum?
Vi får väl se...

:cool:
 

rhide

Well-known member
Wow! Nu blir man ännu mer sugen att testa på att rosta bara för att det ser så kul ut :p Flytta tråden till guider, tips, trix vet jag så sparas den lite längre från strömmen av alla trådar som finns här...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Nice Kaffegalningen! Nu finns två, åtminstone en, redig dokumentation av Gene Cafén. Lite impad blir man ju av UFO:t, verkar bra.... Jag talar här om bönkylaren för undvikandet av missförstånd :lol::lol:

Såg att du meckade med Old Java, fin som single, jäklans fin helt enkelt. Vill man blanda med den i blandningar ska du veta att den känns väldigt tydligt vilket medför att ca 25% inblandning räcker ganska långt ifall man vill ha en Old Java karaktär på kaffeblandningen...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ska göra ett tillägg i den här tråden...

Tidigare så förvärmde jag som sagt min Genecafé. Men det behövs inte nu längre.

Tidigare så hade jag problem med spänningen här hemma, vi hade för låg spänning titt som tätt. Mystiska drops i spänningen (inte helt mystiska, det droppade mer när det var kallt ute osv).

Men så var elbolaget här och råkade göra en mätning på vår elstolpe precis vid rätt tillfälle (när det var lågt), de gick och fifflade med transformatorstationen och vred upp matningsspäningen lite. Sedan dess har spänningen varit mycket stabilare och bättre.

Så numera, med rätt spänning i vägguttagen alltså, behöver inte min Genecafé någon förvärmning längre. Det gjorde en hel del skillnad i effekten med rätt spänning.

:cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp