En hemmagjord bönkylare. Är det coolt?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, är väl lite trött nu men måste väl skriva ett par rader om mitt lilla experiment... Jag rostar mina bönor i en Genecafé och den kyler ner bönorna för sakta. Och då tänkte jag att så kan man ju inte ha det.

Hmmm, vad har jag hemma? Jo ett stycke durkslag, ja det är massor med hål i den:



Vi har en degbunke i plast och lite datorfläktar som blivit över, 4st 80mm och en 90mm tror jag att det är. Adda och Papst så de är tysta och fina.

Bunke + fläktar =

Så stoppar man ner durkslaget i degbunken:

Och en gammal 12V transformator hade jag ochså hemma, den kopplar vi in direkt till fläktarna och stoppar i kontakten.... öhh....



Och nu ska man kanske gå och sova...

Coolt eller inte? Det får väl framtiden utvisa, om den fungerar så får ju bönorna det "coolt", fungerar den inte så förblir de "ocoola" och det vore väl fan. Men kyla bättre än Genecafén borde den göra hursomhelst. Synd bara att en av 80mm fläktarna var visst död, men men. Jag sade ju att det var gamla fläktar.
 

cango

Well-known member
Spännande!

Har sett en annan variant där man har durkslaget sänkt i en hink, hål i hinken, samt kopplat en dammsugare i hålet.

Nu är ju hålen i durkslaget små, men det jag kan tänka mig kan bli lite jobbigt med din ide, är att skalen sugs ut ur hålen och sprids i rummet av fläktarna. (förutsatt att du suger ut luften från durkslaget och inte in.)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag säger bara: Coolt! :D

Har du provflugit den ännu?? Har också lite funderingar på samma ämne av förklarliga skäl... Inget konkret ännu dock...
 

wesaft

Well-known member
Hur ska du modifiera den för att maximera luftflödet nu efter premiärturen?
Låta fläktarna blåsa istlääet för att suga ut luft, kan nog bli mer flygande skräp, men kanske bättre kylförmåga?
Eller ett durkslag med större hål?
Rolig uppfinning.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Funderar på att fästa en processorfläkt med fylflänsar och allt i durkslaget, men jag vet inte om det får plats under den. Jag får mäta...

Och givetvis byta ut den trasiga fläkten, kanske 90mm fläkten ochså (det är den som är svagast).

Kul är det!:lol:
 

cango

Well-known member
ett tips för att slippa flygande skal (eller vad fan det är) är att lägga ett filter mellan fläkt o durkslag, för att liksom fånga upp dom. (OM det skulle visa sig besvärligt i längden med massa skit flygandes... (vissa bönsorter är ju mer "chaffiga" än andra)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Japp, har redan tänkt på det. Myggnät borde fungera fint, eller något liknande.
Ska nog bomba lite mer hål i den ochså, det är lite onödigt mycket metall här och där...
 

Bjarne

Well-known member
Kaffegalningen: När du ändå håller på, ska du inte peta in en termostat i durkslaget som varvar ner fläktfarten allteftersom tempen dalar? I still med tempkontrollerad CPU-fläkt ;) Kanske t.o.m. USB-koppla den med nån härlig mojäng till datorn och få ut nån slags graf! :nowink:

Nä, seriöst. En termostat skulle iallafall kunna automatisera det hela lite. Du "hör" när bönorna är klara eftersom fläktarna saktar ner tänkte jag.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nä, seriöst. En termostat skulle iallafall kunna automatisera det hela lite. Du "hör" när bönorna är klara eftersom fläktarna saktar ner tänkte jag.

Nä, det känns bara onödigt. Det går så snabbt att det inte behöver automatiseras, desutom så är fläktarna så tysta att man i princip måste stå brevid för att ens höra att de är igång (och då måste man lyssna efter ordentligt). Spisfläkten är ju redan på och den låter mångdubbelt mer än min lilla kylgrunka, trots att fläkten är uppe på hustaket på utsidan.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp