Rostning, rök och studentkorridor?

rhide

Well-known member
Titeln låter väl en aning som en skräckfilmstitel, vilket det visserligen mycket möjligt skulle kunna bli också... :blush:

Jag har läst om hemmarostning någon vecka nu och blir mer och mer sugen att testa för var dag som går, men hur mycket ryker det egentligen? Det bor ca 25 personer som delar på ett kök hos mig, och jag är rädd att jag skulle bli lynchad eller äten levande av mina grannar om jag ryker ner köket eller förstör ugnen :E

Hur mycket ryker det faktiskt? Skulle en vanlig köksfläkt göra jobbet att ventilera bort röken? Alternativet är att ha någon maskin inne på mitt 17m2 stora korridorsrum, men det känns inte särksilt lockande :(

En sak till, hur är det med allergier? Har någon någonsin hört talas om allergi mot kaffebönsrök?

Lite feedback vore uppskattat!
 

treefinger

Well-known member
Jag har rostat på rummet och i köket i studentkorridoren.. bäst är nog att rosta i köket. De gånger jag rostat i rummet har det luktat i ungefär två dagar i korridoren. Personligen tycker jag det luktar rätt gott, men kan samtidigt förstå om grannar tycker det luktar illa. Dock tycker jag det är värre med folk som steker lax i korridoren, sånt förpester bra mycket mer än om man rostar lite kaffe.

Roast On!
 

rhide

Well-known member
Det låter bra, blir förhoppningsvis inte mer rök än den gången jag försökte laga (eller kanske röka) en kladdkaka :D

Jag är också lite nyfiken på popcornmaskiner... skulle vara smidigt att ha en stående på rummet att rosta i, fast vill helst slippa bygga om eftersom resultatet förmodligen skulle bli en härdsmälta värd Hiroshima >.<
 

arto

Well-known member
Och sen tycker jag att rökutvecklingen känns exponentiell mot antalet gram bönor man har :p

Och det är först mot slutet dom börjar röka sig tydligt, så att om du inte går längst in till flott-stadiet så kan du även på det sättet eliminera massa rök.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Popcorn på rummet, vänd mot ett fönster på glänt med en bordsfläkt framför?
Eller under spisfläkten. Kan tänka mig att mest besvär med rök har man om man rostar i ugn, eftersom man kommer ganska långt från spisfläkten då... men jag har aldrig provat det.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså, går du in och rostar Full City + eller längre blir det en del rök faktiskt. Rostar du i ugn så behöver du en spisfläkt och inte bara en sån där självdragslucka istället för fläkt... Fast det klart, det beror väl lite på hur pass toleranta korridorskompisar du har också. Men bjud på provsmakning av kaffet efter rökutvecklingen så lär du nog få fortsätta rosta :lol:
 

rhide

Well-known member
Haha, bra ide :) De flesta här dricker bara nescafe, så jag kan nog till och med ta betalt :p

Fläkten är ganska kraftig, så jag hoppas den duger... ska testa så fort kafeezentrale får iden att leverera min kvarn
 

MrBean

Well-known member
Snackade med några ventilationskonsulter som gjorde provmätningar i fastigheten jag bodde i innan, om hur man får bästa effekt i utsuget.
De sa att man skall starta fläkten, öppna ett fönster i rummet utanför och låta detta stå i en 10-15 minuter för att få igång bra rörelse/flöde på luften innan man startade steka/rosta vid spisen.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Rhide: första gången du rostar kan det ju vara idé att rosta lite (100-200 g) då du då får ett hum om rökutvecklingen och fläktens kapacitet. Ökar du mängden bönor så ökas ju röken motsvarande. Skulle kunna bli rätt jobbigt (läs rök à la majbrasasomärsurnärmantänderden) om du brassade på 1 kg bönor och fläkten inte ville ta undan...

Och det där med om röken är farlig eller ej... Jag har hört ryktas om att röken är cancerogen (stavade jag rätt nu?) men det är bara hörsägen och jag har inte en aning om sanningshalten i det påståendet. Krasst kan man säga att det är trevligt med doften av nyrostat kaffe som satt sig i hela kökets inredning, tapet och gardiner mm första gångerna man rostar (ifall fläkten tar undan för dåligt). Med tiden är det dock inte särskilt trevligt med inpyrt kök, oavsett vad det är inpyrt med säger jag...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp