Blir Ascaso/Innova Dream och QuickMill Apollo ett bra "team"?

ki

New member
Hejsan,
Ny här på RiktigtKaffe...

Har undersökt espressomaskiner och kaffekvarnar under en tid, både på nätet och hört mig för i en del butiker i Sthlm. Det känns som valen kommer att falla på Ascaso/Innova Dream och en QuickMill Apollo.

Är det någon här som har några synpunkter på dessa maskiner, och är jag på rätt väg?

Tack på förhand!
 

alexanderruas

Well-known member
jag använde en Innova Dream i 2 år när jag först började "CoffeeGeeka" och den var helt perfekt. liten och smidig men ändå kraftfull och stabil nog att kunna lite på i längden!!

alexander
 

ki

New member
Tack för svaren såhär långt!

Jag glömde en fundering jag har ang kvarnen i mitt tidigare inlägg?

Skall man ha steglös eller en med steg? Vad jag förstår har Apollon steg, men är det så att den trots färdiga steg maler tillräckligt fint?

Har en kompis som hade en med steg tidigare (ej Apollo dock) men tyckte inte den malde tillräckligt fint och böt till en steglös och menade att det var en enorm skillnad. Vill inte göra samma misstag.

Tack igen!
 

rhide

Well-known member
Köp inte för billigt och köp inte förhastat är min främsta råd, det är väldigt tråkigt att inte bli nöjd med det man köper om man lagt ut mycket pengar på det. :(

Kaffe är (som man kanske inte tror) nästan ett kaotiskt system! Dvs, mycket mycket små ändringar i indata ger enorma konsekvenser i slutändan. Något så litet som att ha flat eller konvex tamper kan ge mycket stor skillnad på hur gott kaffet blir! Med tanke på detta, känns det säkrare att ge en extra hundralapp för en ""steglös"" maskin. Trots allt kommer varje trogen kaffedrickare till slut nå det stadie där man börjar känna skillnad på det mesta som påverkat kaffet under stadiet frö->kopp...

(Ps. Uppenbarligen kan en maskin inte vara steglös, men jag hoppas att vi pratar om samma sak i alla fall >.<)
 

Dunne

Well-known member
Finheten på malningen lär ju inte komma av att man har en steglöskvarn eller en med steg. Ställer jag min stegiga isomackvarn på det finaste så blir det jättfint och ställer jag den på lite mindre fint så blir det lite mindre fint. Så lär det ju vara med alla, fördelen med steglöst är ju att man kan dutta fram och tillbaka enklare om man inte är nöjd med malningsgraden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp