Gene Café

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har många många fina purfärska bilder... Får väl bomba in med de i många inlägg. tror jag fortsätter med de i tråden där min egenhändiga bönkylare finns, för den är med in action!

Återkommer senare mot kvällen. ;)
 

Boris

Well-known member
Gene Café - kort lägesrapport

I cirka en vecka har jag nu haft en Gene Café i min ägo. :) Det är alltid ett sant nöje att kånka in och packa upp en låda innehållande någon spännande manick. Det är jag inte ensam om att tycka heller (se bilder):

Efter att ha kört fyra omgångar kan jag bara konstatera vad som sagts tidigare: imponerande!

Jag har koncentrerat mig på endast Kenya och börjat mörkt och gått mot ljusare rostning till jag tycker att jag hittat rätt nivå. I alla körningar utom den sista har jag kört på full fart (250 grader) och låtit hela kylningsprogrammet gå klart. Det betyder i mitt fall att jag är nere på 16 minuter för 100 gram bönor (tiden för kylningsprogrammet oräknat). I den sista rostningen sänkte jag till 240 grader, men med samma tid (16 minuter ). Även den lilla (?) justeringen gav en tydlig skillnad i smak och färg.

Det är uppenbart att man har en kontroll över processen som det förstås inte fanns när man slängde in en plåt i ugnen. Lekandet med rosten ger dock upphov till ett oväntat problem: Vad gör man av med alla rostade bönor? Jag skulle gladeligen rosta oftare, men man vill ju hinna dricka upp kaffet också.

Dessa I-landsproblem…:lol:
 

Bilagor

  • IMG_1157.JPG
    IMG_1157.JPG
    55.5 KB · Visningar: 33
  • IMG_1158.jpg
    IMG_1158.jpg
    57.8 KB · Visningar: 45

Lassekongo

www.gokaffe.se
Och jag som väntade mig värsta nördiga uppackningsfotoorgien... Nåja, det var ju iaf EN bild på kartongen vilket är lätt en bild mer från uppackingen än våra övrigas dokumentationer... :)
Lekandet med rosten ger dock upphov till ett oväntat problem: Vad gör man av med alla rostade bönor? Jag skulle gladeligen rosta oftare, men man vill ju hinna dricka upp kaffet också.

Dessa I-landsproblem…

Åh, vad skönt att läsa detta, trodde jag var ensam om dessa problem... Har inte rostat sedan i fredags nu, abstinensen börjar kännas...:lol:
 

Boris

Well-known member
Och jag som väntade mig värsta nördiga uppackningsfotoorgien... Nåja, det var ju iaf EN bild på kartongen vilket är lätt en bild mer från uppackingen än våra övrigas dokumentationer... :)


Jag vet...jag hade tankarna på det ett tag, men dels har både du och KG publicerat en del bilder redan, dessutom ville jag lägga ut det inom rimlig tid. Ska det nördas loss ordentligt tar det tid och då är risken att det inte blir av. Man är ju småbarnsförälder. :D

Det får bli vid en eventuell kommande maskinuppgradering istället...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp