Gene Café

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så då tillhör man skaran som rostat med en Gene Café! Fasen vad impad jag är av den trots att jag bara rostat med den en gång. Ska bli skönt att slippa ugnen för långrostningarna, kört annars med en CR-100 som ju rostar snabbt.

Jag rostade lite för länge, avbröt vid lite väl Full City + men det blev nog mer French innan det var färdigt så jag ska avbryta lite tidigare nästa gång. Körde 275 g Dominikansk Republikansk Juncalito på 250 grader och ca 20-21 minuter. Ska sänka temperaturen efter att bönorna börjat bli bruna för att sakta nedrostningen lite så att jag prickar ca 21 minuter till full city +. (Gillar smaken bönorna får vid ca 21 minuters rostningstid)
Bönorna blev dock fint och jämnt rostade.

Sedan blev jag förvånad av att det var i princip omöjligt att höra 1:a och 2:a crack trots att maskinen i sig i princip är knäpptyst. Mr Isomac, numera "Kaffegalningen", påtalade detta i en annan tråd men jag blev trots det förvånad. Det enda som hörs, och det som stör ut ljuden från crackarna, är bönorna som tumlar runt i rostningskammaren. Jag kanske inte är riktigt van vid den ännu, man kanske hör bättre med vanan.

Men helt klart är det en kanonrostare, särskilt då man kan ändra temperatur och tid vid rostningen!

Jag ska se till att ta lite bilder så ni kan dregla på forumet! Men Gene Cafén känns väldigt rejäl och "bra". Jag har bara testat en gång och jag kan redan säga att jag är väldigt nöjd med den. Lätt och enkel att ställa in så att vem som helst kan använda den.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Precis, ljudet från crackarna är jäääääkligt svåra att höra. I jämförelse så är iRoast-2 extremt lätt att höra crackarna på, den har jag aldrig någonsin missat ett knäpp med trots att den låter som en högljudd dammsugare.

Genecafé = extremt tyst, men man får nog rosta mer efter utseendet på bönorna eller "lära sig" att höra crackarna (om det går, vet inte).

Vill man komma till 2:a crack så är ett annat bra sätt att "se" 2:a cracken på röken, det börjar ryka bra mycket mer vid 2:a crack. Lyssna efter cracken från chaff-collector lådan, den fungerar som en resonanslåda och där förstärks ljudet från cracken lite.

En bieffekt från lyssnandet vid chaffcollector om man lyssnar nära är att man känner doften av rostat kaffe i evigheter sedan, vet inte om det är håret som snappar upp doften från kaffe eller något... :D

Kylningen tycker jag inte är så bra på Genecafén, jag vill kyla snabbare så jag kan rosta fram tills när JAG tycker att det är lagomt. Med den inbyggda kylningen måste man stänga av strax innan man kommit dit eftersom rostningen tar så lång tid att yla misstänker jag. Ska komma med en megakylare tids nog... ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Vill man komma till 2:a crack så är ett annat bra sätt att "se" 2:a cracken på röken, det börjar ryka bra mycket mer vid 2:a crack. Lyssna efter cracken från chaff-collector lådan, den fungerar som en resonanslåda och där förstärks ljudet från cracken lite.

Ah, det var ett bra tips, ska lyssna där.

En bieffekt från lyssnandet vid chaffcollector om man lyssnar nära är att man känner doften av rostat kaffe i evigheter sedan, vet inte om det är håret som snappar upp doften från kaffe eller något...
Hår? Äh, det är överskattat. Som vi brukar säga: Det växer inte mossa på vulkaner!:cool:
Så det är inte håret som drar åt sig utan något annat, jag drabbas av samma fenomen...
Kylningen tycker jag inte är så bra på Genecafén, jag vill kyla snabbare så jag kan rosta fram tills när JAG tycker att det är lagomt. Med den inbyggda kylningen måste man stänga av strax innan man kommit dit eftersom rostningen tar så lång tid att yla misstänker jag. Ska komma med en megakylare tids nog... ;)

Håller med, jag tog och ställde ut maskinen då kylningsprocessen startade, det var väl en sådär -15 grader så det kylde lite snabbare men ändå inte snabbt alls ändå. Sedan stannar den ju när tempen sjunkit till 60 grader vilket jag tycker är för tidigt så jag plockade ut bönorna och hällde upp dem på en plåt och lät de svalna ytterligare.

Men jag måste ändå säga att jag är riktigt riktigt nöjd.
 

Boris

Well-known member
Kan man inte när rostningen är klar bara stänga av den och plocka ut den inre behållaren fast den fortfarande är varm (man får väl använda grillvantar...) och sedan hälla ut bönorna på en plåt? Speciellt nu på vintern är det ju ett extremt effektivt sätt att snabbt kyla av bönorna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan man inte när rostningen är klar bara stänga av den och plocka ut den inre behållaren fast den fortfarande är varm (man får väl använda grillvantar...) och sedan hälla ut bönorna på en plåt? Speciellt nu på vintern är det ju ett extremt effektivt sätt att snabbt kyla av bönorna.

Japp. Men behållaren måste tillbaka och apparaten MÅSTE få fortsätta kylningen med tom behållare för att den inte ska ta skada av värmen.

Det är det jag tänkt göra, fixa en separat kylgrunka och dumpa ut bönorna när de är perfekta och sedan låta Genecafén kyla ner sig med tom behållare tills den är nöjd.
 

Boris

Well-known member
Ah. Ja, det verkar ju som en vettig lösning.

Måste bara säga att jag ännu inte riktigt vant mig med att "Mr Isomac" inte längre finns ibland oss, men det är väl bara en tidsfråga ;) Tur att du inte bytte avatar samtidigt...

Må du finna kaffefrid i själen med din Brewtus :D
 

cango

Well-known member
jag brukar köra maskinens kylning 2-3 minuter (för skalens skull)
sen dumpa dom i ett durkslag, och stoppa dammsugaren under, och med andra handen röra om bönorna med sked. ett par minuter så är det klart. sen lägger jag dom på en kall plåt. (medans jag rostar andra omgången av tre)

jag kör i ca 18-19 minuter.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Vad trevligt det är med alla råd, synpunker osv vidare! Men det är ju å andra sidan hela riktigtkaffeforums själ... Rostade två nya laddningar idag, dels Costa Rica och dels en Kenya. Kenyan mådde bra av att köras på fullt ös i drygt 19 minuter medan jag avbröt Costa Rican vid dryga 18 min på fullt ös. Man tappar ju Costa Ricans själ ifall man driver den för hårt, den är ju till sin natur lite syrlig och frisk i smaken så... Har inte provat dem ännu men jag gissar att det blev hyffsat.

Sedan var det ju det här med att höra cracken, mkt svårt. Men när bönorna ramlat färdigt under ett varv så har man ca 1 s då man kan höra ljuden av bönorna förutom skramlandet då de rörs om. Provlyssnade på silverhinneuppsamlingsburken, det hördes men det var svagt så jag tror att man mer får lita till lukt och syn när man rostar. Det är väl en vanesak antar jag... Jag är dock fortfarande nästan lite impad av maskinen och mycket nöjd kan jag säga. Det här kändes verkligen som ett "rätt" inköp.
 

iZappa

Well-known member
Genecafé = extremt tyst, men man får nog rosta mer efter utseendet på bönorna eller "lära sig" att höra crackarna (om det går, vet inte).

Det går fint å høre 2:a crack ved chafcollectoren. Samtidig blir man varm rundt ørene :-D

Vill man komma till 2:a crack så är ett annat bra sätt att "se" 2:a cracken på röken, det börjar ryka bra mycket mer vid 2:a crack. Lyssna efter cracken från chaff-collector lådan, den fungerar som en resonanslåda och där förstärks ljudet från cracken lite.

Dette synes jeg blir for upresist. Mengden røyk og når den kommer er veldig forskjellig fra kaffetype til kaffetype. På en Gene Cafe kan det være veldig viktig å starte nedkjøling presist når 2:a crack starter. Slik kan man fullføre 2:a crack mens man kjører maskinens kjølesyklus. Ser man bare etter røyken mister man bønnenes sweet-spot.
 

zix

Well-known member
Nu har jag inte genecafé, men jag skulle göra precis som ni beskriver i inläggen ovan. Ut med bönorna direkt, gärna på en perfplåt eller nåt, låt trumman gå tomme. Bönorna faller snabbt ner i temp när man sprider ut dem, även om det är sommar. Nu på vintern går det nästan fånigt snabbt. Möjligen går det för långsamt om man lägger dem mitt i solen, men de få gånger man verkligen inte kan hitta nån skugga och det inte blåser alls så får man väl hitta på nåt annat. Till exempel gå och bada, och rosta på kvällen när solen gått ner.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Rostade idag igen, prövade Old Brown Sulawesin. Minsann, crackena hördes i chaffburken, både första och andra! Man lär så länge man lever. Dock har jag ännu inte riktigt vant mig vid att rostningen pågår en anings längre då man avbryter. Men jag avbröt kylprocessen efter ett tag och slängde upp bönorna på en plåt så det blev skapligt ändå, Full City +/French skulle jag säga. Nästa gång ska jag plocka ur bönorna direkt då kylningen börjar, som Zix skriver.


Men den verkar rosta väldigt väldigt konsekvent, inga variationer. Är det någor ni kan hålla med om, ni som använt den länge? Nästan så att man kan låta den rosta själv efter att man lärt sig hur länge en kaffesort ska rostas, så prickar den rätt?
 

Boris

Well-known member
Det verkar som om du håller på att testa de olika bönsorterna i Gene Cafen. Du har inte funderat på att lägga ut någon slags rekommendation på GoKaffes hemsida för hur länge och på vilket gradtal man rostar varje böna i rostaren? Är man som jag rostrookie så är det inte alls fel att ha något att utgå från. Sedan kan man ju eftersom finjustera efter eget tycke och smak. :)

Nu pratar jag som om jag själv hade en Gene Cafe, vilket jag ju inte har. Än...:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Du har inte funderat på att lägga ut någon slags rekommendation på GoKaffes hemsida för hur länge och på vilket gradtal man rostar varje böna i rostaren?

Det fungerar inte. Dels beror det på vad du har för temperatur på omgivningen (sommar, vinter, varmt, kallt), och dels beror det på hur mycket bönor du har i, och dels beror det på vilken bönsort det är (varierar säkert pyttelite från skörd till skörd ochså) och sist men inte minst så beror det på vad du har för spänning i uttaget.

Japp, det kan variera en hel del på späningen i vägguttaget och det påverkar efekten av värmeelementet i rostaren vilket i sin tur direkt påverkar rostningstiden.

Däremot kan man ge rekommendationer om hur mörkt olika sorter ska rostas:

- City roast (1:a crack klar och lite till).
- Full city (fram till precis innan eller vid 2:a crack tror jag).
- Full city+ (en kort stund in i 2:a crack när det kommit igång ordentligt).
- French, Vienna (ännu längre in i 2:a crack, mörkt).
- Spanish (förbrända små kolbitar).

Hur man sedan når dessa rostningsgrader kommer att variera lite i tider från person till person beroende på ovanstående skäl.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Präxis. Det kommer antagligen finnas rekommendationer längre fram om rostning med Gene Café på GoKaffe, men då i termerna "crack" och inte tidsangivelser då det varierar mellan rumstemperatur, voltantal och säkert lite variation mellan maskinerna också mm.

Kaffegalningen: Jag tror att det här med att höra crack:arna (nä ni språkvetare/galningar, strunta i att försvenska denna ypperliga svengelska kaffeterm) kan variera med sorterna. Vi vet ju sedan tidigare att olika bönor snackar olika mycket. Ibland hörs det bra i Gene Cafén, ibland får man anstränga sig och det hörs i princip inte ändå. Dessutom känns det som att ljuden är svagare jämfört med snabbare rostning, eller så inbildar jag mig detta bara...

Tror att det är "French" du menar där efter "Full City +" ovan. Förvisso kommer "Italian" efter full city också, det beror ju bara på hur länge man väntar. Annars brukar det väl vara "City", "Full City", "Full City +", "French" och slutligen "Italian" i nämnd ordning där "Italian" är väldigt mörk nästan kolig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ska knäppa lite nästa gång jag rostar. Idag kanske blir för tidigt, vi får se om jan kan få ett kolli-ID på min Brewtus så jag kan se när den kan tänkas vara på plats att extrahera bönorna.

Den som väntar på något gott... ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Och här kommer tåm, pilderna krappar!

Så och för er icke finlandssvenskar, här är bilderna...
*edit: J___a f__king foruminställningar! Vägrar fler bilder än 4 per inlägg! Nu får du &/¤%%&# komma igen Molarin!!/edit*

Så här ser den ut! Bilden tagen precis nyss, i pannrummet, mitt andra hem
Genecafe_1.jpg


Vi tar väl och slänger i ca 2,75 skopor = cirkus 275 gram i rostningskammaren.

Genecafe_2.jpg


Japp, då ställer vi in tid och temperatur, det står här 18.3 minuter men jag ändrade till 18.5 minuter = 18 m 30 s då jag startade rostningen.
Genecafe_3.jpg


Och så är vi igång.
Genecafe_4.jpg


To be continued...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Vi tar väl en bild innan vi når första crack.
Genecafe_5.jpg


Åsså en bild i första crack:
Genecafe_6.jpg


Åsså resultatet, en trevlig Costa Rica, 18 minuter 30 sekunders rostning som inte tar bort den inneboende syrligheten i bönan. Gissningsvis Full City i rostningsgrad ungefär. Alles gott! Jag skrev inte att jag plockade ut bönorna och kylde dem el manuelo i 9 minusgrader på en plåt...
Genecafe_7.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp