Tredje tråden

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den oändliga tråden!

Kiropraktor... brrr.... Låt aldrig någonsin en sådan knäcka till nacken på er i alla fall. Knåda och masera = OK. Vrida och knäcka till = NEJ!

Min kusin gick till en kiropraktor som de hade genom jobbet. Han knäckte lite väl mycket på hennes nacke, så hon fick en hjärnblödning, blev helt förstörd och tappade balansen. Yr, värk, ena ögat "srurrar runt" hela tiden. Hon fick lära sig gå med rullator till att börja med, och kan nu gå lite utan om hon tar stöd mot väggar och liknande.

I kid you not. Hennes läkare insisterade på att hon skulle anmäla kiropraktorn eftersom det enligt dem var han som hade orsakat det hela. Vet inte vad det mynnade ut i till slut.

Summa summarum: Vrid och knäck inte på nacken.

--------------------------------

Men skämtet i inlägget ovanför var helt OK. :)
 

johey

Well-known member
Min kusin drack en espresso på krogen, och fick ont i magen. Espresso är alltså farligt och baristor ska man akta sig för.

Jag går till kiropraktor mer eller mindre regelbundet, för att jag behöver, och jag har andra erfarenheter av det än KG:s kusin. Bättre behandling mot ledproblem kan jag inte tänka mig.

Skulle tro att det beror på hur erfaren och intresserad kiropraktorn är. Gör man rätt gör man underverk, gör man fel gör man skada.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Min kusin drack en espresso på krogen, och fick ont i magen. Espresso är alltså farligt och baristor ska man akta sig för.

Hur kan du komma till en sådan slutsats kan jag inte begripa. Om det var tänkt som en lustig jämförelse mot min "historia" så faller den platt som en dåligt skummad kanna med mjölk. Jag varnade aldrig FÖR EN KIROPRAKTOR.

Däremot varnade jag mot att specifikt VRIDA PÅ NACKEN. Nacken är rätt full av rätt viktiga nerver och skit, inget man ska bryta och bända i. Massera, visst. Knäcka nacken? Aldrig i livet att jag låter någon göra det.

Gör man rätt gör man underverk, gör man fel gör man skada.

Om den skadan är en skadad led, en bruten arm eller till och med ett avkapat ben så är det väl helt OK i jämförelse med en nackskada. Resten av hennes liv är mer eller mindre förstört, hon kommer aldrig att bli 100% återställd. Med lite tur kan hon lära sig gå utan stöd så pass att hon vågar sig ut på egen hand utan rullator.

Du kan ju ha det i åtanke när kiropraktorn ska vrida på din nacke nästa gång (om det är nacken han nu ska behandla).
 

S-fors

Well-known member
En man kommer in på sin stamresturang och blir snabbt hänvisad till sitt vanliga bord.
Han ser en vacker sexig blondin två bord bort, som också är ensam. Han ber kyparen
skicka över husets dyraste champagne, men i stället för att öppna flaskan ger hon
kyparen en lapp. Lappen lämnas till vår man och den lyder: "Om jag ska acceptera
champagnen från dig förväntar jag mig att du har en Mercedes i garaget, 10 miljoner
på banken och 18cm i byxorna." Mannen skickar då tillbaka en lapp med följande text:
"Kära fröken! I mitt garage står det en Ferrari F40, jag är god för 90 miljoner, men inte
ens du är läcker nog för att jag ska kapa kuken 10 cm!" Så skicka tillbaka flaskan!
 

larjo11

Well-known member
Fick denna bild från en kollega som varit i Abu Dhabi.
Det som ligger på toppen av isberget är naturligtvis guld :eek:hmy:
Kostade visst 200 kronor. Det kostar att ligga på topp...

attachment.php


En större bild finns här
 

Bilagor

  • Cappu_ala_AbuDhabi_320.jpg
    Cappu_ala_AbuDhabi_320.jpg
    39.9 KB · Visningar: 60

theseal

Kaffeterroristen
WTF?!?!?!?! Har dom exporterat alla danska baristas från tidigt 90-tal till mellanöstern?!?!

Och Guld liksom? smakar en ädelmetall något? Lite som att tända cigarren med en 100U$-sedel och tro att det smakar godare.... Frågan är om vi som inte behöver penismätartävlingar kan dricka något mindre vulgärt??
 

johey

Well-known member
Däremot varnade jag mot att specifikt VRIDA PÅ NACKEN. Nacken är rätt full av rätt viktiga nerver och skit, inget man ska bryta och bända i. Massera, visst. Knäcka nacken? Aldrig i livet att jag låter någon göra det.

Återigen, gör man rätt blir det bra, gör man fel kan det bli dåligt. Jag behandlas för ryggskada, men när jag är där brukar han knäcka nacken på mig för att jag är lite stel ibland. Mest som en bonus. Det gör nytta flera dagar bara ett litet knäck.

Jag skulle dock inte släppa lös nån liten 18-årig praktikant på att knäcka nacken. Min gubbe är 60+ och har jobbat med kiropraktik i över 30 år. Säger han att jag måste amputera vänster knä skulle jag göra det utan att tveka.
 

danwi

Well-known member
Det finns fler exempel på att knäcka på nacken är en dålig idé. I boken "Trick or Treatment?" konstateras att det finns klara risker med just nacken eftersom det går stora blodkärl i en relativt tvär böj genom översta nackkotan och en skada där på dessa blodkärl kan leda till stroke.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...finns klara risker med just nacken eftersom det går stora blodkärl i en relativt tvär böj genom översta nackkotan och en skada där på dessa blodkärl kan leda till stroke.

Vilket var precis vad som hände med kusinen, hon fick en stroke (hjärnblödning).

Ja, jag hoppas innerligt att inga fler ska bli skadade, varken du Johey eller någon annan. :( Kul att det gått bra hittils, men det känns sjukt riskabelt tycker jag. Särskilt när man fått vara med om vad som kan hända om det knakakar till mer än beräknat.

Det är bara att ställa fördelarna mot nackdelarna och bestämma sig för om det är värt risken. En nack-bonus som fungerar, är det värt risken att hamna i rullator resten av livet? Kanske tycker några det? (jag hör inte till den skaran)

Sedan kommer en intressant fråga: Din gubbe är 60 år och har knäckt massor av nackar och har erfarenhet av det. Bra. Men vad hände innan han fick erfarenhet? Jo, han knakade på nackar som en oerfaren nack-knäckare (det enda sättet att få erfarenhet av det är ju att knäcka nackar).

Om du inte vill låta en nyutbildad få vrida till din nacke... när ska de börja med det? Det är alltid någons nacke som är den första, och det är alltid de 500 första nackarna som är de 500 första. Eftersom det bara är genom övning man kan få praktisk erfarenhet så är det alltid folk som får ta emot oerfarna personer vid något tillfälle.

För övrigt måste jag tillägga att jag inte tillhör anti-kiropraktor/massör/naprapat partiet. När jag var snickare så gick jag rätt ofta till en naprapat som masserade och knäckte till ryggen på mig. Det var helskönt. Men ryggen känns klart tåligare än nacken.
:coffee:
 

danwi

Well-known member
Jag är inte heller mot, det är just vid nacken som det är farligt. För att fortsätta referera till boken så konstaterar dom att det är bevisat att kiropraktisk behandling hjälper mot (vissa typer av) ryggproblem i ungefär samma utsträckning som andra behandlingsmetoder.

Den "ursprungliga" kiropraktin (som jag tror är väldigt ovanlig i Sverige) hävdar att man kan bota alla sjukdomar med kiropraktik. Den konstateras i det stora att vara verkningslös och snarare farlig eftersom folk ofta öveger en bevisat fungerande behandling för falska löften från kiropraktin.

Johey: Hoppas ryggen håller sig i skick!
 

MrLastway

Active member
Själv brukar jag gå över till Te vid 18-19.00 men det verkar som att många inte gör så utan kör med kaffe 24/7 vilket verkar ganska lockande iofs:lol:
 

martink78

Well-known member
Svart te innehåller en hel del koffein också (typ hälften av kaffe efter vad jag sett), jag brukar köra decaf i kvällscappun. Blir rätt bra det också..
 
Topp