Grattis Kalmar :)

Tony

Well-known member
Spressobar i Kalmar

Tjena kaffevänner.

Har nu bott i Kalmar i 3 veckor (flyttat från Götet) ville bara meddela att ni som har vägarna förbi efter februari månad kommer att kunna få en bra kaffeupplevelse i Kalmar, Spressobar slår upp portarna på Baronen. :)
 

Tony

Well-known member
Mitt i stan, mot hamnen. 50 m från c-station.
var inte blyga när ni har vägarna förbi, så presentera er gärna :)
 

johey

Well-known member
Bra att veta. Jag kommer från trakten och lär säkert ha vägarna förbi när jag är hemma i Oskarshamn på besök. Kalmar är väl i princip Baronen, eller hur? :)
 

Tony

Well-known member
typ, Är man från GBG så e kalmar kalmar, men kan man splitta atomer, så kan väl Kalmar vara uppdelat :)
 

Satyricon

Well-known member
Verkar lovande med tanke på att jag är i Kalmar rätt ofta. Bästa espresson i Kalmar hittills tycker jag har varit den på Coffe & Store i affärshuset Kvasten — och det säger ju en del.

Klassiska Kullzéns med sin 1800-talsinredning har väl inte ens haft vett att skaffa en riktig espressomaskin utan nöjer sig med en automat. Och ännu mer klassiska Holmgrens från 1868 har visserligen en riktig maskin men använder Mastro Lorenzobönor — inte min favorit.

Ser fram mot en duglig kopp kaffe nästa gång jag kommer ”hem”!
 

Satyricon

Well-known member
Tjena kaffevänner.

Har nu bott i Kalmar i 3 veckor (flyttat från Götet) ville bara meddela att ni som har vägarna förbi efter februari månad kommer att kunna få en bra kaffeupplevelse i Kalmar, Spressobar slår upp portarna på Baronen. :)

Var i Baronen ska du öppna? Mot vattnet och kajen nere vid Hemtex?
 

Tony

Well-known member
Nu är vi igång med full kraft, kom gärna förbi och snacka kaffe och hantverk, kommer en ny maskin idag, Brasilia Opus som jag tänkte att testa.
kolla mer på www.spressobar.se den är inte helt klar ännu men den kommer
 

Satyricon

Well-known member
Ska nog till Kalmar under påskveckan eller veckan efter. Får titta in då!

Hoppas kalmariterna fattar att de förmodligen inte har fått bättre kaffe på 1000 år. Kalmariter kan vara lite svala i början...
 

Tony

Well-known member
Ska nog till Kalmar under påskveckan eller veckan efter. Får titta in då!

Hoppas kalmariterna fattar att de förmodligen inte har fått bättre kaffe på 1000 år. Kalmariter kan vara lite svala i början...

Trevligt, du får gärna hugga tag i mig och presentera dig, jag är den som med största sannolikhet står bakom Opusen med ett illa dolt leende :p

Har äntligen fått upp Monsoon och Yirgacheffe på menyn !!!
 

Satyricon

Well-known member
Jag var faktiskt inne hos dig på påskafton och beställde en enkel espresso! (Det borde väl ha varit dig jag beställde av.) Jag stannade dock bara en mycket kort stund, för morsan var med...

Det verkar hur som helst vara ett schyst ställe, det känns mer som Malmö än som Stockholm (komplimang!). Snygg, stilren inredning som inte känns överdriven.

Å kaffet? Tja, personligen vill jag ha robusta i min espresso (det här var väl en 100%-arabicablandning?), men som kaffehantverk var det en seriös upplevelse. Skulle du inte kunna erbjuda någon robustablandning som alternativ...?

Jag ska försöka hinna med ett besök till innan jag drar till Skåne igen.

Tummen upp, alltså (men fundera på det där med robusta...)!
 

Tony

Well-known member
Trevligt kul att du gillade stället, många nätter har gått åt för vilken inredning jag skulle andvända mig av, less is more principen kände jag var rätt väg.
Du har alldeles rätt, det var en 100% arabica blend du smakade av, man är ju i prosessen att jobba in konceptet av espressobar i Kalmar,och mottagningarna har varit bra, mycket possetivt och väldigt lite negativt ( personligen vill jag höra allt som är kasst).

Jag har en buse till robusta men den e inte på menyn i dagsläget, men den kommer, finns ju en del kaffe sorter man gärna går igenom, väntar även på resten av mina minikvarnar.
Som sagt, presentera dig gärna så kanske vi hinner snacka mellan kunderna.
 

Satyricon

Well-known member
Jag tog en enkel hos dig här om dagen (tror inte du var på plats). Det var en brud som gjorde espresson mycket förtjänstfullt. Jag såg att hon gjorde den på Kahls Inferno — och visst, det kan man väl göra...

Men — som jag har sagt förr — jag skulle vilja kunna beställa en espresso på robustablandning! På min önskelista står en kärv, jordig, maffig blandning med bra crema och inte så mycket syra som arabicorna

I övrigt kvarstår mitt intryck av stället: en miljö med stil och schyst sortiment. Det är inte ofta man spankulerar omkring i Kalmar och tror sig vara i Milano! Den långa ljusa skinnsoffan längs ena väggen är brutalt snygg.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Var där för någon dryg vecka sedan. Måste vara lite gnällgubbe nu, ta det som en man ;)
17 spänn för en enkel. Lite väl va?
När jag dessutom fick vänta tio minuter på den... Du måste lära upp fler att göra kaffe för de tillfällen du springer iväg. Killen i kepan sprang ju ändå bara omkring och såg nervös ut över att inget ha att göra :D
Dessvärre hade jag bråttom från Öland upp till Gryts skärgård så jag hade inte tid att presentera mig och prata. Ska göra det nästa gång (om ett år eller så, när jag har nästa ärende till Öland)
Keep up the good work under tiden.
 

Tony

Well-known member
Cheff!!

Synd att jag missade dig, hade vart kul att få träffa dig :) 17 spänn för en enkel? det är väl överkommligt? med tanke på att den skjuts i dubbelfilter, sen att det tar 10 minuter för dig att få den kanske inte är så fantastiskt bra, men det är mitt fel, Jag sätter stor press på min personal när de skall servera kaffe överhuvudtaget, 2 månaders utb. på espressomaskinen innan det får serveras skarpt till kund, och om det inte skulle vara rätt skall den göras om, alla har inte rätt att servera skarpt på Spressobar, men det kommer, det måste finnas intresse hos personen som skall utbildas till Barista, annars är det slöseri med tid att utbilda personer.
Killen i keps är min kära extra personal, och det är klart att han springer omkring och är nervös när han inte har nått att göra,han ärm inte reso att skjuta skarpt ännu, man skall inte stå still på spressobar :p
Olyckligt att det tog 10 minuter dock, jag undrar om jag var lite väl ödmjuk när jag köpte in 2grp, skulle kanske ha satsat på 3-4 grp maskin, känner det att när det är mycket folk så räcker inte 2 grp till. :(
Cheff, ta detta som en man nu, HÄLSA FÖR FAN NÄSTA GÅNG :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
17 spänn för en enkel? det är väl överkommligt? med tanke på att den skjuts i dubbelfilter

Här blir jag lite förvirrad. Är den en enkel espresso, eller en ristretto?

En ristretto blir det väl om den är gjord på samma mängd kaffe som en dubbel, fast Ni bara extraherar en enkel. (eller en dubbel ristretto då).
 

Tony

Well-known member
mja. det är väl en doserings fråga, ristretto är 2-2,5 cl, sen om du justerar kvarnen för extrahering eller om du överdoserar,är upp mtill barista huvudsaken är ett det blir en korrekt extration och en bra smak.
Jag har 14 gr kaffe för en enkel och för att slippa ställa kvarnen eller ha en dedikerad kvarn för risretto så överdorerar jag dvs. 21gr för en risretto. (kostar 17 den med) :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
14 gr kaffe för en enkel, hur gör Ni en dubbel om man får vara nyfiken? Använder Ni trippelfilter till den?

(Jag har ett trippelfilter men har inte provat den än)

:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp