Någon som sett en Atalante engrupps version?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, sprang på en ohyggligt snygg espressomaskin på nätet idag.
Ja, jag vågar nog säga det: Det är DEN snyggaste maskinen jag har sett hittils.

Den totalt snyggaste, hör Ni det?
AAarrghh, finns den som engrupps? Jag har mailat och frågat Reneka men inte fått svar än (måste de sova på nätterna, nötter!).:mad:

Skåda och gråt av vill-ha-begär, Reneka Atalante:



Fattas bara att den inte finns... eller att den har kassa specifikationer under skalet... Någon som vet något om Atalante?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men den är ju sååå snygg!

Vet inte? Med en bra PID kontrollerad dual boiler så kan väl inte E61 vara helt fel?
Brewtus är en E61 och den är på vippen att beställas...
 

selanderm

Well-known member
Oj vad den va snygg. OJJJ vad den var dyr... €6400... det är ju 5 brewtus ehh 5! Hoppas på minst halva priset för en engruppare.
 

lupoo

Well-known member
Tycker den liknar en FAEMA maskin i sitt uttryck. vilket jag inte tycker är fel. Men om man "krymper" ner den till en 1 gruppare så tror jag inte att den blir lika snygg, tappar sina propotioner helt enkelt.

Så Mr I varför stänga dörren bara för att det är en 2 gruppare, dax att börja hitta "uppenbara fördelar varför vi behöver en 2 gruppsmaskin hemma" argument. Lycka till ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Så Mr I varför stänga dörren bara för att det är en 2 gruppare, dax att börja hitta "uppenbara fördelar varför vi behöver en 2 gruppsmaskin hemma" argument. Lycka till ;)

Hahaha! För att den blir alldeles för stor, tar för mycket plats och drar för mycket el. ;)

Japp, vi får hoppas att engrupps är billigare (om den finns).
 

zix

Well-known member
Jaha, då vet vi vad Mr I. gillar... :bleah:

Nääärå. OK då, den *är* snygg. Fast Faema President, Legend och Jubilee är allt snyggare. Lite mindre tingel-tangel.
(OK, så sa jag bara för att retas ;))

Har en känsla av att "vanlig H/X" inte behöver vara så fel, bara den är välbalanserad. Den här är ju för stor, men de kanske har någon hemlig engruppare? Bezzera visade sig ha det med sina B3000AL, hittade min på tips från en kille på TMC.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Näääh, nu när man är så inne på dubbla kokare så ska jag inte trilla tillbaka till flushandena. Dubbla kokare ska de minsann få orka peta in under skalet, allt annat är -80 tal och får gå i fängelse direkt. Utan att pasera "Gå!". ;)

Jag gillar verkligen perforeringarna på drip tray, och de där höj- och sänkbara små hyllorna är coola och snygga (fast det blir kanske lite mycket att torka av i dubbla våningar...). Formen och allt... ja den är lätt snyggare än Faema apparaterna.:cool:

Jag har skickat ett email till Reneka och frågat om den finns i engrupps version (det gjorde jag redan innan jag hittat mer info om den). Vi får väl se vad de säger, kanske har de en superhemlig engruppsPIDdubblakokarenoburnsteamwanddirectplumbingrotarypumpwaterreservoirisoleradochjäkligtbraochtemperaturstabil Atalante på gång? ;):D
 

treefinger

Well-known member
Helt klart vacker, men nog är Faemas E61-Legend bra mycket läckrare! :D
faemae61neumimi.jpg
 

treefinger

Well-known member
Förresten, Isomac... 6 Liters kokare.. fatta hur mycket varm mjölk till familjens varm choklad du kan skumma med den! ;)
 

mag

Well-known member
Helt klart!
Shit [dregel] vad bellar en sån då?
Är den bättre än La M eller bara lite retro-snyggare?
 

treefinger

Well-known member
Engrupparen går loss på 4600€ Så den är väl lite billigare en en La Marzocco, men oj så mycket vackrare den är. Har ingen aning hur prestandan är i jämförelse, det kan andra som begriper bättre än mig svara på. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nänänä, det som gör Atlante snyggare är:

- "bulligare" snyggare kant runt driptray.
- Snyggare mönster på perforeringarna på driptray.
- Hyllorna. Hyllorna är snygga och coola. Nämnde jag att de är justerbara?
- Ångrören måste alla hålla med om. Svängda och snyggare.
- Midjan på maskinen, lite mer svängd och kurvig form rakt framifrån.

Förresten... HA, tänk på hur ofattbart mycket värme som den där 6 liters kokaren avger! Bastuaggregat i köket! :D

La-M GS3 är bättre, de här är "bara" retrosnygga.
Fasen, peta in en GS3 innanför skalet på en Atalanta engrupps och jag beställer den på 30 sekunder. ;):eek:hmy::cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
I jämförelse med Atalanta så blir ju GS3 nästan ful... :(

gs3fae727b4lv2.jpg


Den är bäst på att göra espresson, bäst på att hålla stabil temperatur, men fulast. :(

EDIT: eller så här kommer den väl snarare att se ut tror jag:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp