Åre 2007 Coffee World Cup

JAS

Active member
Eftersom både jag och andcar befinner oss i Åre för att titta på skidåkning den närmaste tiden så tar jag mig friheten att börja inventera kaffebeståndet i det som måste vara Sveriges kaffemaskinstätaste by. (Det står till och med en inne på Teliabutiken på torget...)

Jag har hittills bara hunnit testa espresson inne på Holiday Club. Filtret i hållaren, Mastro Lorenzo i kvarnen och gott hantverk gav en mussvans av... ett inte direkt upphetsande kaffe. En tvåa på den femgradiga skalan.

Fortsättning följer.
 

lupoo

Well-known member
Med all snö och blåst och därtill inställda tävlingar så bör ni ha all tid i världen att testa mycket kaffe. Förväntar oss en fullständig lägesrapport (även från teliabutiken;) )
 

andcar

Well-known member
Jag har ju tyvärr lämnat Åre (är tillbaka till sista helgen) men kan meddela att Grappa (om man går från Torget mot g:a kyrkan så ligger det på höger sida) hade en helt ok espresso. Nu kommer jag inte ihåg vilken böna blandning det var, men 2,5-3 på den 5 gradiga "kaffe"-skalan.
Så till min återkomst inför avslutningen så hoppas jag verkligen att JAS har jobbat på bra och kan meddela var jag kan styra kosan när kaffesuget blir stort. Presscentrat hade ju inte så hemska gott kaffe...
 
M

Medlem14302

Guest
Finns en stor chans att man i Åre kommer att kunna få riktigt bra kaffe under några dagar nästa högsässong.... =)
 

JAS

Active member
Lok & Latte

Om du kommer med tåg till Åre och har kaffepanik så är det bara att följa perrongen österut från den nya, flashiga, stationsbyggnaden till det gamla stationshuset.

Lok & Latte är en ovanligt lyckad kombination av väntsal och kaffehak med ett schysst utbud av fikabröd. Den enkla espresson var helt okej, med crema och allt. Men Zoegas är väl inget som sätter djupare spår i smaklökarna. En trea för kaffet, inredningen fyrstjärnig.
 

JAS

Active member
Juramaskinen på presscentret i backen

Alpina tävlingar är rätt schyssta att följa, eftersom där brukar det finnas italienare. Och där det finns italienare brukar det finnas drickbart kaffe. (En gång i tiden var Café Colombia huvudsponsor på touren, gissa om det var schysst java då, med barista och allt... those were the days...)

Juramaskinen i pressens värmestuga i Åre klämde fett med crema ur någon slags anonyma bönor (från en gul påse). Ingen smaksensation för övrigt, och espresso ska väl egentligen inte drickas ur pappmugg. Men - gratis är gott... En tvåa.

På minuskontot står väl att vanliga dödliga inte kommer in.
 

JAS

Active member
Barista, Teliabutiken Åre torg

Om du någon gång legat sömnlös och undrat VAR man kan beställa en espresso och ett USB-modem - samtidigt - så kommer svaret på gåtan här: I Åre.

Trots att fogmassan på mosaikväggarna knappt hade torkat och ägarna hade fullt upp med att skruva ihop IKEA-möbler så satt den enkla espresson som en smäck redan vid öppningsdags på morgonen. Baristakedjans egen blandning. En fyra i betyg - bäst i byn så länge.

Och ja - en av ägarna var skolkompis till mig sedan... väldigt långt tillbaka, men jag lovar att jag inte är jävig.
 

andcar

Well-known member
Kanke "måste" ta och kolla på en ny mobil när jag kommer tillbaka upp till Åre igen... ;) Det värsta är att jag brukar bli på så dåligt humör när jag är för nära "Telianer" (Telia-anställda) men håller jag mig bara till kaffet så kanske det går bra. :cool:
 

JAS

Active member
Madonna di Campiglio

Ligger på vägen från Åre resecentrum ut mot tävlingsarenan, i utkanten av turistghettot Åre Fjällby. Värt ett besök bara för att se n'Ingemars gamla tävlingsbrallor inramade på väggen, tillsammas med en schysst samling gamla luvor bakom glas och ram och andra Stenis-minnen.

Caffè Molinari i kvarnen, schysst jordig smak på kaffet, fin färg och eftersmak om än en smula tunn crema. En stark trea i betyg. Den svindyra grappan och glassen som serverades var däremot femstjärnig...
 

andcar

Well-known member
Då blir det stopp både på "Telia" och på Madonna. Madonna ligger inte mer är 5-7 minuter från mitt boende och nästan halvvägs hem från Åre torg. Först middag inne i byn och sen på promenaden så kan man stanna halvvägs och ta en espresso o en grappa. :)
 

JAS

Active member
Hummelstugan

Åres högst belägna espressomaskin, men kaffet var väl ingen... eh... höjdare. Portafilter på värmning, tjusigt värre men NEEEJ! Maskinisten tar en ANNAN filterhållare som ligger bredvid! Resultatet är den svalaste espresso jag smakat. En etta, lika svag som kaffet, trots fina mussvansar ner i Löfbergs Lila-sponsrade koppen.

Kaffet var inte värt omvägen, med andra ord. Men den konstnärligt upplagda uppstekta palten med knaperstekt fläsk, lingon och smör jag käkade till lunch, var värd varenda spänn.
 

JAS

Active member
Twins

Flashigt värre. Restaurang och välmatad bar + delibutik som ligger längs huvudgatan mellan Åregården och O'Learys.

Ännu ett exempel på Åres nyskapande baristateknik var att en enkel espresso var detsamma som en dubbel - fast hälften av vätskan fick rinna ut i slasken. Jag får till bättre Lavazza i mokabryggaren i sommarstugan. En etta.
 

Maglite

Well-known member
Har varit i Åre och testat några av de recenserade kaffehaken så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Lok o Latte
Baristan kunde sina saker, i alla fall det jag såg av hantverket, espresson såg bra ut, bra crema och så, men den var lite för syrlig för mig. En trea.

Barista, Teliabutiken Åre torg
Såg att dom hade ristretto på menyn så jag bad om en sådan. Varpå hon frågade "Ristretto, ehh, vad är det, är det då man späder med vatten?". :eek:hmy: :eek:hmy: Hon förklarade också att hon hade blivit inslängd lite temporärt över dagen. Det fick bli en dubbel här också, det visste hon vad det var. Men det var ingen höjdare får jag säga. En tvåa. Kan tillägga att tjejen i kassan frågad om det var en dubbel e x p r e s s o (ord-censur på forumet minsann :)) jag beställt :eek:hmy:. Men hon jobbade normalt på Telia-delen av butiken...

Madonna di Campiglio
Stannade här och åt middag en kväll. Måste verkligen rekommendera deras pasta, helt otroligt god. En klar fem-plussare. Även grappan och glassen var goda. Sist men inte minst espresson. Såg inget av hantverket, men den passade mig i smaken, en stark fyra blev det.
 
Topp